Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er en bra bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes alt for mange prioriterer feil når de velger bil. De tenker på de få gangene de trenger plass til en haug med skrot, bagasje eller gjester, og ender opp med en stor, dårlig lydisolert holk med krakker der setene burde vært. Så sitter man der med knærne oppunder ørene og oppsøker slitsomme situasjoner for å rettferdiggjøre kjøpet, selv om 99,5% av turene foretas alene. Greit nok, familier med tre barn eller mer kan velge stasjonsvogn eller MPV, for resten er det ingen unnskyldning: Sedan eller coupe.

Lenke til kommentar

En bra bil er en bil som det ikke er masse feil på hele tiden, fordi:

1. Feil fører til reparasjonskostnader. De pengene kunne du brukt på 14 dagers tur i Karibien i stedet.

2. Feil fører til mange verkstedopphold og dager der du må bruke din tid på å dra til og fra verksteder og ikke får kjørt bilen.

3. Feil kan oppstå når det passer deg dårligst, når du er sent ute, eller på vei til å dra på ferie.

Lenke til kommentar

er man rik så, merkeverksted er ofte en god del dyrere

 

Kjøper man en bil av noenlunde ny dato så må man i enkelte tilfeller forholde seg til merkeverkstedet uansett om man vil eller ikke. Da lønner det seg å ha et merkeverksted som "virker".

 

Men enig med deg i at mange merkeverksted nok er noe dyrere enn de uavhengige; derfor lønner det seg alltid å sjekke pris to steder og så prute på merkeverkstedet. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar

  1. - Driftsikkerhet
  2. - Sikkerhet (Airbag, esp, osv)
  3. - Forbruk (Om man har mye penger kan denne flyttes lengre ned)
  4. - Comfort
  5. - Utstyr (Alt fra 4-hjulstrekk til Skinnseter)
  6. - Utseende
  7. - Motorkraft

 

Litt trøtt nå på mårran, men prioriterer man slik, så mener jeg at man kan finne en bra bil, og et smart kjøp. Pris må også tas inn i bildet, men det synes jeg er ikke avgjør hva som er en bra bil. Bilene som trumfer om man prioriterer slik kan ofte bli litt kjedelige biler, hvis ikke må man opp i pris. Men alt er relativt til lommeboka.

 

Numero uno er som oftest driftsikkerhet, når det kommer til hva som er en bra bil, for når det kommer til det så skal den faktisk frakte deg fra A til B.

 

Kjøper man nybil/nyere bil kan noe Japansk, med 7 års garanti absolutt være en av toppkandidatene.

Lenke til kommentar
  1. - Driftsikkerhet
  2. - Sikkerhet (Airbag, esp, osv)
  3. - Forbruk (Om man har mye penger kan denne flyttes lengre ned)
  4. - Comfort
  5. - Utstyr (Alt fra 4-hjulstrekk til Skinnseter)
  6. - Utseende
  7. - Motorkraft

 

 

Ikke helt enig med lista. Jeg vil ha motorkraft over utseende, faktisk over utstyr også, iallefall til en viss grad.

 

En 1.4 Corolla med 96hk og 130nm som du må gire ned i bare for å komme deg opp en slak bakke i 80, det er ikke en brukbar bil. Den kunne hatt skinnseter, awd, klimaanlegg, alt utstyr man drømmer om, men når den er så slapp, så ødelegger det absolutt alt.

 

Jeg vil heller ha litt motor, som faktisk kommer til nytte, enn f.eks skinnseter eller klimaanlegg.

 

AWD.. vel, saken er jo at de fleste biler som kommer med AWD har greit med motor, jfr. Audi A4 med 1.8, 1.8T, 2.0, 1.9TDI, samme med VW, samme med Volvo, bare at Volvo ga kun AWD ut i bensin med 210hk, eller diesel med 163hk (eller mer).

Lenke til kommentar

Disse faktorene teller mest for meg:

 

1. Bakhjulsdrift eller 4WD. Sistnevnte er mest praktisk.

2. Bensinmotor

3. God rustbeskyttelse

4. 0 - 100 under 11 sekunder

5. Størst mulig sylindervolum (helst over 400cc)

6. Komfortable seter

 

Driftssikkerhet er litt vanskelig å definere, da en avansert konstruksjon vil kreve mye vedlikehold. Med litt forarbeid klarer man som regel å styre unna verstingene.

Lenke til kommentar

I og med det kun eksisterer en bra bil for folk flest (som ikke mange millionærer) BMW. Så får resten av folket som ikke har peiling kjøre tinn boksene sine som de tror er bra.

Men for å være litt seriøs så finnes det noen gode biler men jeg som er 193 sitter ikke godt i noen asiatiske biler eller Audi/VW utenom A8 og den er for dyr for meg.

Nå kommer det vell en strøm med Audi/VW fantaster som ligger oppå støtfangeren til bilen foran og skal forsvare bil valget sitt men for meg så er det for liten avstand mellom pedaler og ratt til at jeg sitter komfortabelt.

Lenke til kommentar

I og med det kun eksisterer en bra bil for folk flest (som ikke mange millionærer) BMW. Så får resten av folket som ikke har peiling kjøre tinn boksene sine som de tror er bra.

Men for å være litt seriøs så finnes det noen gode biler men jeg som er 193 sitter ikke godt i noen asiatiske biler eller Audi/VW utenom A8 og den er for dyr for meg.

Nå kommer det vell en strøm med Audi/VW fantaster som ligger oppå støtfangeren til bilen foran og skal forsvare bil valget sitt men for meg så er det for liten avstand mellom pedaler og ratt til at jeg sitter komfortabelt.

Siden du er bastant, så sier jeg som så: Jeg kan skrive en bok om hvilke bilmerker som er bedre en BMW.

 

Men for å gjøre det ordentlig, så sier jeg det slik: Jeg synes det er mange mange andre biler som er bedre å kjøre enn BMW. Selv en VW Passat er bedre å kjøre, SYNES JEG. Ikke alle andre, JEG. DU synes BMW er best, de er ikke best for andre enn deg og de som liker BMW.

 

Sorry mac, hater bastante folk som mener deres merke er best.

 

EDIT: Auda, gikk jeg i fella nå. Bah

Endret av Jakke
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er meget individuelt kva som er ein bra bil. Eg nyttar meg sjølv som døme:

 

* Eg sit best i 90 gradars vinkel sete/seterygg. Helst høgt.

* Eg må ha lett tilgang på ein solid kopphaldar, og praktiske oppbevaringslommar/stader.

* Eg må ha god plass på kva side av sjåførsetet, elles blir det berre skumpinga.

* Eg må ha ein motor som dreg. Kan gjerne vera seig å få opp i fart om eg får bagasje/varerom i kompensasjon.

* Bør helst vera bensinmotor, men med den typa bil eg føretrekkjer er bensinmotor sjeldan vare.

* Oversiktleg/gode moglegheiter til å sjå det som er på utsida. Frå førarsetet i bilen min kan ein berre sjå 180 gradar totalt, altså 90 gradar synsvinkel frå midt fram, og til kvar side. Som kompensasjon har eg blindsonespegel rett under sidespegla.

* Komfort, gode sete,

* Vera grei å sjå på.

 

Her dekkjer min Peugeot Boxer 2l TD 2004 alle mine behov, og med dette er denne ein bra bil for meg.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig med lista. Jeg vil ha motorkraft over utseende, faktisk over utstyr også, iallefall til en viss grad.

 

En 1.4 Corolla med 96hk og 130nm som du må gire ned i bare for å komme deg opp en slak bakke i 80, det er ikke en brukbar bil. Den kunne hatt skinnseter, awd, klimaanlegg, alt utstyr man drømmer om, men når den er så slapp, så ødelegger det absolutt alt.

 

Jeg vil heller ha litt motor, som faktisk kommer til nytte, enn f.eks skinnseter eller klimaanlegg.

 

AWD.. vel, saken er jo at de fleste biler som kommer med AWD har greit med motor, jfr. Audi A4 med 1.8, 1.8T, 2.0, 1.9TDI, samme med VW, samme med Volvo, bare at Volvo ga kun AWD ut i bensin med 210hk, eller diesel med 163hk (eller mer).

 

Ja nå er vel alt med moderasjoner. Med mer motorkraft, så tenker jeg typ 220+ kontra 150. 150 hester (turbodiesel/bensiner) er godt nok for de aller fleste. Nok til å ta forbikjøringer, og nok til å få forbruket ned på ok nivå. Men skjønner hva du mener. Biler med under 100 hester er nesten ubrukelig til tider. Eneste unntaket må vel bli lignende 1.6TDI fra VW. Funker ypperlig den, og lavt forbruk har den også.

Lenke til kommentar

Ja nå er vel alt med moderasjoner. Med mer motorkraft, så tenker jeg typ 220+ kontra 150. 150 hester (turbodiesel/bensiner) er godt nok for de aller fleste. Nok til å ta forbikjøringer, og nok til å få forbruket ned på ok nivå. Men skjønner hva du mener. Biler med under 100 hester er nesten ubrukelig til tider. Eneste unntaket må vel bli lignende 1.6TDI fra VW. Funker ypperlig den, og lavt forbruk har den også.

Det er poenget mitt. En bil med under 150, gjerne under 200, kan til tider bli sløvt. Selvfølgelig, hester har INGENTING å si for mannen i gata, han bruker 60% av dem maks. Dreiemoment derimot.

 

Og skal du ha bensin, så MÅ du også ha hestekrefter for å få moment, selv med turbo. En bil på 1.4 tonn med 200nm, latterlig. Min Mazda RX7 med 350nm (eller deromkring, antakeligvis mer) ved 4000-4500rpm virker kvikk nok, men mer hadde ikke gjort noe. Nå er det en wankel, jeg er klar over det, og derfor bryr det meg ikke.

 

For å si det slik, derfor vil jeg chippe Volvoen min, få litt mer unf gjennom hele registeret.

 

Men skal innrømme en ting, jeg har ikke sitti så godt som i setene i Volvoen (med skinn). Og klimaanlegg, spesielt todelt (for kompiser som er så kaldblodet at de dør under 30 grader) så er det veldig kjekt.

 

Men nødvendig for en bil som fungerer og er trygg å kjøre (her kommer undermotoriserte biler dårlig ut, de er mindre trygg)? Nei. Da er som parantesen sier motor viktigere.

 

Og en ting... Elektrisk sete? Why the hell? Såfremst ikke hele crewet skal kjøra bimmern å ha det schpa, what is the point?

 

Skal kona kjøre, så har man konebil :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...