Gå til innhold

Stjålet fra bibliotek - dekkes ikke av forsikring

Anbefalte innlegg

For tiden studerer jeg på Sonans, men ble med ei venninne på UiB på biblioteket på onsdag for å lese litt. Vi gikk raskt for å skaffe oss en kaffe og var borte i 4 minutter. Da vi kom tilbake var iPhonen min stjålet, til tross for at andre studenter satt rundt og så på uten å fatte mistanke. Saken er anmeldt, men Politiet gjør vel neppe noe uansett.

Nå sier Gjensidige at de ikke dekker tyveriet kun fordi sitat vilkår

Gjelder ikke på undervisningsted i Norge i undervisningstiden

Dette høres for min del urimelig ettersom

1. UiB ikke er mitt undervisningssted

2. Det foregår ingen undervisning på biblioteket

Dersom jeg derimot hadde sittet på det kommunale biblioteket hadde saken visstnok stilt seg annerledes. Spørsmålet mitt er hva den praktiske forskjellen er på bibliotek tilnyttet det kommunale eller bibliotek tilknyttet UiB?

Har jeg møtt på en tverr saksbehandler, eller har jeg ikke krav på forsikringspenger jfr. vilkårene?

Endret av Apekatt92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg derimot hadde sittet på det kommunale biblioteket hadde saken visstnok stilt seg annerledes. Spørsmålet mitt er hva den praktiske forskjellen er på bibliotek tilnyttet det kommunale eller bibliotek tilknyttet UiB?

Er du sikker på det? De fleste forsikringer dekker svært sjeldent tap/tyveri med mindre det er innelåst eller er på et "sikkert" sted, med andre ord de fleste forsikringer er ubrukelige iforhold til tyveri. Jeg mener dette gjelder PC-forsikringen til Gjensidige også da jeg hadde den selv i en periode, og mener jeg leste det i vilkårene. Kan ikke si dette sikkert da men.

Lenke til kommentar

Har du reiseforsikring fra de?

Jeg hadde hvertfall ikke gitt meg, du får sende inn bekreftelse på at du ikke studerer på den skolen etc om de trenger det. Prøv å få snakke med noen andre.

Jeg hadde også en sak med Gjensidige som tok litt lang tid, og det hjalp det veldig å kontakte de på facebook via privat melding.

edit:

Burde forresten være skjerpende at du har gått bort fra laptopen i 4 minutter, regner med at du ville fått avkortning pga det.

Var forresten mange som har blitt frastjålet laptopen sin på biblioteket til BI denne uken også, så tydelig at det er noen som går rundt å stjeler. Ganske smart i grunn når folk er så dumme å gå fra de ubevoktet...

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Det var det argumentet de brukte iallefall. At studiested er studiested uansett om jeg går der eller ikke. Jeg er ingen objektiv part her, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke dekkes dersom jeg ikke er student der, og det ikke var undervisning.

Lenke til kommentar

Nei, det blir jo feil.

Det med studiested er studiested forstår jeg, men siden du kan bevise at du ikke studerer der kan du jo ikke ha hatt undervisning, med mindre de tolker undervisning også som at du leser på egenhånd..

Ville ring de på nytt å forklart situasjonen på nytt, evnt postet på veggen, det hjelper alltid.

Du burde dog ikke legge så mye vekt på at du lot laptopen være alene i 4 min...

Lenke til kommentar

Du gikk fra en verdigjenstand ubevoktet et sted der det gjentatte ganger er advart mot å etterlate verdigjenstander ubevoktet, og som er velkjent som en høyrisikosone for tyverier. Jeg vil påstå at du har fått god behandling med mindre de lo av deg i telefonen.

59kroner for en enkelt Kensington-lås, så skal du se folk hadde lagt merke til at noen prøvde å stikke av med den..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du gikk fra en verdigjenstand ubevoktet et sted der det gjentatte ganger er advart mot å etterlate verdigjenstander ubevoktet, og som er velkjent som en høyrisikosone for tyverier. Jeg vil påstå at du har fått god behandling med mindre de lo av deg i telefonen.

59kroner for en enkelt Kensington-lås, så skal du se folk hadde lagt merke til at noen prøvde å stikke av med den..

For iPhone?

Lenke til kommentar

Det stod laptop tidligere... Saken blir ikke noe bedre av at du lot telefonen ligger alene heller.

Jeg tror årsaken til at de ikke nevner dette til deg er at de mener du ikke har noe krav i det hele tatt pga dette med undervisningssted.

Hadde de godkjent historien først og fremst, ville de ha sett på det at du lot telefonen/laptopen som skjerpende og ville nok ført til avkorting/evnt nektet deg utbetaling for dette også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For iPhone?

Trådstarter skrev opprinnelig laptop.

Uansett, det er en grunn til at forsikringsselskaper tar forbehold om tyveri fra studiesteder. Og du har naturlig nok ikke krav på å få dekket noe forsikringen ikke dekker gjennom forsikringen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne saken er enkel:

Forsikringsselskapene kan i utgangspunktet selv fastsette de vilkårene de vil. For å holde utbetalingskostnadene nede er det vanlig at de bestemmer i vilkårene at høyrisikosituasjoner ikke dekkes. For eksempel er det vanlig at en bilforsikring ikke gjelder ved kjøring på bane. Sannsynligvis ser Gjensidige at det er alt for mange tyverier på høyskoler og universiteter til at de ønsker å tilby forsikring mot dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du i realiteten spør om er definisjonen av undervisningssted og -tid. En naturlig språklig forståelse er "sted der det drives undervisning" og "tid da undervisning vanligvis skjer". Eller, med andre ord; skoler, universiteter, og høgskoler; mellom 8 og 16. Et skolebibliotek må regnes som et undervisningssted.

Dette kan igjen forstås på to måter. Man kan forstå vilkåret som at det gjelder alle undervisningssteder generelt. En slik tolkning innebærer at forsikringsselskapet gir uttrykk for en generell risiko ved undervisningssteder. Man kan også forstå vilkåret som at det gjelder undervisningssted for en undervisning du følger. Dette gir uttrykk for en konkret vurdering om at det er ditt undervisningssted er risikabelt.

Jeg antar at unntaket er tatt inn i selskapets generelle vilkår. Da er det ikke et uttrykk for en konkret vurdering av ditt undervisningssted, og da blir sistnevnte tolkning svært usannsynlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For å sitere det komplette vilkår

Du er ikke dekket

- Hjemme

- På undervisningsted i undervisningstid

- På arbeidssted i arbeidstid

Forsinringen omfatter ikke tap av/skade på eiendeler som er oppbevart på overnevnte steder, uansett tidspunkt når du er på reise

Når man leser det i denne konteksten, vil det forandre noe?

Slik jeg forstår det, er det MITT hjem, MITT undervisningsted, MITT arbeidssted?

Det du i realiteten spør om er definisjonen av undervisningssted og -tid. En naturlig språklig forståelse er "sted der det drives undervisning" og "tid da undervisning vanligvis skjer". Eller, med andre ord; skoler, universiteter, og høgskoler; mellom 8 og 16. Et skolebibliotek må regnes som et undervisningssted.

Vil da ALLE arbeidssteder - selv for en annen person være et sted man ikke dekkes?

Endret av Apekatt92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn at svært mange studenter bruker lesesalene ved UiB uavhengig av eget studiested, og sitter der fast, og sånn sett vil en slik tolkning gi litt merkelige uitslag. Hva hvis jeg f.eks. sitter på lesesalen ved SV-fak. i stedet for jurfak? Men jeg er tvilende enig med krikkert.

Men hvis du leser gjennom vilkårene er det garantert et annet punkt om uaktosmhet og å etterlate verdisaker uten opppsyn, så jeg ville ikke gledet meg for tidlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...