Notelitten Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) - For øyeblikket står jeg på Venstre, hovedsakelig fordi narkotikapolitikken vi har i Norge, er noe jeg nesten brenner for. Jeg ønsker en narkotikapolitikk der iallefall bruk av alle rusmidler (amfetamin, cannbis, heroin, GHB osv..) skal bli avkriminilisert, men helst legalisert der staten styrer salget av rusmidler, og at det skal være like enkelt å kjøpe som det å kjøpe alkohol på vinmonopolet. Faktisk, venstre vil ikke per min forståelse avkriminalisere rusmidler på samme måte som alkohol. Du kan selfølgelig velge partiet DLF som ønsker legalisering på linje med paracet. - Jeg er ganske opptatt av at regjeringen ikke sløser bort oljepengene som det å gamble med de bort på aksjer.Jeg vil at minst 10-20% av de skal brukes til det de og skattepengene ellers brukes til. FRP, er veldig enig med deg her. - Jeg vil ha mye mer penger til bygging og vedlikeholding av veier og togbaner + raskere tog. Jeg har noen ganger tatt tog fra Bergen til Oslo, noe som går ca. 6-9 timer, men jeg ønsker å kunne komme meg fra A til B på iallefall 3-4 timer. Tror de aller fleste partiene har et ønske om bedre vei. FRP har lovet å spytte så mye penger i togbane at vi i teorien skal få lyntog gjennom hele landet. SV og AP har gjerne et syn som heller mer mot kollektiv transport, som betyr nedprioritering av bilvei. - Her i Bergen f.eks. har jeg hørt SV og MDG påstå at biltrafikk er ondt, og må reduseres med 25% hvert år. - Mindre i skatt.Det er ikke nødvendig med så mye i betaling i skatt når vi har så store inntekter fra olje og fisk. FRP, kanskje litt Høyre. - Gratis offentlig transport (tog, buss, og ellers det som faller innom denne kategorien). Ikke sikker, sannsynligvis SV eller NKP - Ellers vil jeg fortsatt ha de tilbudene som frikort, det NAV tilbyr, og det som faller innom dette. Men gratis lege og sykehus + at disse dekker eventuell taxi om det er nødvendig, er noe jeg vil foretrekke. I grunnen er det ingen av våre partier i dag som ønsker å nedlegge tilbudet, DLF vil privatisere dagens tilbud. Endret 14. april 2013 av Notelitten Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Mye rart her. 1. Du vil legalisere narkotiske stoffer og gjøre staten til en pusher. I det øyeblikket dette skjer, vil vi bl.a. ha denne hyggelige gjengen fast etablert i Norge: http://www.dagbladet...andel/26653429/ Nei, det er jo motsatt! Ved å legalisere narkotiske stoffer mister kartellene kundemassen sin. Jamfør f.eks oppblomstringen av mafiavirksomhet under forbudstiden i USA. Dessuten vil avkriminalisering føre til mindre kriminalitet, per definisjon. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Hva er da i så fall poenget med å ha stortings- og kommunevalg?Godt spørsmål. Medmindre det er for å prøve å legitimisere voldsbruken (og trusler av samme) til herskerne mot folket (undersåttene) aner jeg ikke hva vitsen kan være. Mulig du kan opplyse oss alle? Skal vi kanskje gå tilbake til absolutismen ved å gi all makt til kongen som "i gode gamle tider"? Jeg påpeker at vi har ett system tilnærmet absolutismen, og du fremhever absolutismen som ett alternativ? Tja, det er jo omtrent som å si at man har et valg når man kan stemme Høyre eller Arbeiderpartiet til regeringsmakt. Det reelle alternativet er selvfølgelig at du selv bestemmer over din egen kropp og eiendom, istedenfor at politkerne skal bestemme over deg på samme måten som Kongen gjorde tidligere. Endret 14. april 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Tja, det er jo omtrent som å si at man har et valg når man kan stemme Høyre eller Arbeiderpartiet til regeringsmakt. Ville det vært så ille når resten står for totalitære eller fundamentalistiske regimer? NKP = Nord Korea Partiet SV = Sosialistisk Vanstyre Sp = Sovjet Partiet V = Vingleparti uten mening KrF = Kristen Fundamentalisme FRP = Fascisme, Rasisme, Politistat Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Hva vil du anse AP som? Endret 14. april 2013 av Notelitten Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Ville det vært så ille når resten står for totalitære eller fundamentalistiske regimer? Neida, men det å støtte autoritært styre fordi noen av alternativene er totalitære er ikke akkurat ideelt. Man kan jo vise sin misnøye ved å unnlate å støtte systemet som kun gir deg disse alternativene. Ikke at det vil endre stort, men regimet de-legitimiseres om folk unnlater å stemme på tross av de store propaganda-kampanjene som er innrettet på å få folk til å stemme (ie legitimisere regimet). Når valgdeltagelsen begynner å nærme seg 50%-grensen (ett stykke igjen) så vil regimet antagelig fremme voldstrusler mot befolkningen for å få dem til å stemme (ie gjøre valgdeltagelse påbudt, det har allerede skjedd i en rekke "demokratiske" land) Endret 14. april 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Oljepengene er tenkt til tider når hele oljeeventyret tar slutt. Med enda mer forbruk av pengene vil vi gå tom mye tidligere enn i 2060. Hvem sier at vi vil gå tom for oljepengene i 2060? Vi borrer tross alt fortsatt, og får fortsatt inntekter fra oljen, og vil sannsynligvis gjøre dette i mange mange år fremover. Endret 14. april 2013 av Cooky Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hva vil du anse AP som? Aristokrat Partiet. Hvem sier at vi vil gå tom for oljepengene i 2060? Vi borrer tross alt fortsatt, og får fortsatt inntekter fra oljen, og vil sannsynligvis gjøre dette i mange mange år fremover. Jeg leste i en avisartikkel for noen dager siden hvor noen fra Venstre antydet at oljepengene vil gå tom i 2060 med nådagens forbruk. Vedkommende brukte det som argumentasjon for å innstramme bruken av oljepengene ytterligere. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Røyst på eit småparti! Her er utvalet: * Miljøpartiet dei grøne * Raudt * Sosialistisk venstreparti * Senterpartiet * Kristeleg folkeparti * Venstre Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Jeg leste i en avisartikkel for noen dager siden hvor noen fra Venstre antydet at oljepengene vil gå tom i 2060 med nådagens forbruk. Vedkommende brukte det som argumentasjon for å innstramme bruken av oljepengene ytterligere. En avis er ikke akkurat en god kilde når det kommer til oljepengene + at selv om en person i Venstre mener en ting, så vil ikke det bety at resten av Venstre mener det samme. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg ønsker en narkotikapolitikk der iallefall bruk av alle rusmidler (amfetamin, cannbis, heroin, GHB osv..) skal bli avkriminilisert, men helst legalisert der staten styrer salget av rusmidler, og at det skal være like enkelt å kjøpe som det å kjøpe alkohol på vinmonopolet. Dette var veldig ambisiøst, det er nok noe utopisk men MDG har blant annet programfestet avkriminalisering av bruk av illegale rusmidler og besittelse av mindre mengder stoff til eget bruk ("human narkotikapolitikk" heter det visst), samt å "utrede offentlig kontrollert produksjon og omsetning av cannabis". Og så heroinassistert behandling da .. - Jeg er ganske opptatt av at regjeringen ikke sløser bort oljepengene som det å gamble med de bort på aksjer. Jeg vil at minst 10-20% av de skal brukes til det de og skattepengene ellers brukes til. MDG står blant annet for en svært ambisiøs utbygging av infrastruktur for fremtiden - jernbane, gang- og sykkelveier, osv, og jeg regner med noe må finansieres via oljefondet .. - Jeg vil ha mye mer penger til bygging og vedlikeholding av veier og togbaner + raskere tog. Jeg har noen ganger tatt tog fra Bergen til Oslo, noe som går ca. 6-9 timer, men jeg ønsker å kunne komme meg fra A til B på iallefall 3-4 timer. Som sagt .. fra MDGs program; MDG vil Utbedre Bergensbanen slik at reisetiden Bergen – Oslo kommer ned til høyst 4 timer innen 2020. - Mindre i skatt. Det er ikke nødvendig med så mye i betaling i skatt når vi har så store inntekter fra olje og fisk. Nå har vel MDG ambisjoner om at vi skal bli kvitt noe av inntektene fra olja framover, men allikevel; MDG ønsker å utrede mulighetene for blant annet innføring av borgerlønn, noe som vil kunne redusere statens utgifter grandiost (byråkratiet vil kunne nærmest opphøre). I tillegg en differensiering av skatter og avgifter i en grønnere retning, dvs der er nok ikke uttalt at det skal være "mindre" skatt men i alle fall blir det endringer. Totalt sett har jeg trua på at vi med MDGs politikk vil kunne komme til å oppleve en nedgang i det totale skattetrykket. - Gratis offentlig transport (tog, buss, og ellers det som faller innom denne kategorien). Gratis er muligens å ta hardt i, men i alle fall en langt billigere og ikke minst mer effektiv kollektivtransport som tar hensyn til regionale ulikheter og behov. MDG igjen altså, nærmest ordrett fra arbeidsprogrammet. Hvilket parti mener dere jeg burde stemme på? Tja, jeg tenker du finner fasiten din her. Og ikke hør på tullingene som sier det er bare tull å stemme på småpartier. Frp var også et småparti en gang .. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Så vidt jeg vet så skal det være Stortingsvalg til høsten, og jeg er litt usikker på hvem jeg bør velge å stemme på. Ser ikke ut som om du er så usikker. Ingen av de andre partiene (av de som har betydning/har mulighet til å få innflytelse på politikken) kan tilfredsstille dine ønsker bedre enn Venstre.(Ja, jeg leste hele innlegget ditt før jeg svarte =) - For øyeblikket står jeg på Venstre, hovedsakelig fordi narkotikapolitikken vi har i Norge, er noe jeg nesten brenner for. Jeg ønsker en narkotikapolitikk der iallefall bruk av alle rusmidler (amfetamin, cannbis, heroin, GHB osv..) skal bli avkriminilisert, men helst legalisert der staten styrer salget av rusmidler, og at det skal være like enkelt å kjøpe som det å kjøpe alkohol på vinmonopolet. Hvorfor vil du det? =) Uansett så er denne løsningen, tro det eller ei, med på å redusere, ikke øke, bruken av narkotika... Det vil svekke de kriminelle nettverkene, og gjøre livene til mennesker med rusproblemer enklere. Venstre vil ha mer satsning når det gjelder å hjelpe mennesker ut fra rus-avhengighet, men tror ikke på forbudslinja, eller på "krigen mot narkotika" (som er mer skadelig enn den er til nytte)... Venstres politikk går uansett ikke ut på å legalisere det. Og det vil bli regulert (...) Men det som skjer i første omgang er at man setter fokus på å hjelpe de menneskene som sliter, heller enn å straffe dem for de dårlige valgene de tar - og som egentlig i bunn og grunn bare går ut over dem selv (deres helse). - Jeg er ganske opptatt av at regjeringen ikke sløser bort oljepengene som det å gamble med de bort på aksjer. Jeg vil at minst 10-20% av de skal brukes til det de og skattepengene ellers brukes til. - Jeg vil ha mye mer penger til bygging og vedlikeholding av veier og togbaner + raskere tog. Jeg har noen ganger tatt tog fra Bergen til Oslo, noe som går ca. 6-9 timer, men jeg ønsker å kunne komme meg fra A til B på iallefall 3-4 timer. - Mindre i skatt. Det er ikke nødvendig med så mye i betaling i skatt når vi har så store inntekter fra olje og fisk. - Gratis offentlig transport (tog, buss, og ellers det som faller innom denne kategorien). Hvilket parti mener dere jeg burde stemme på? - FRP er et parti jeg er en smule skeptisk til, og ellers ser jeg på Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet som "erkefiendene". - Ellers vil jeg fortsatt ha de tilbudene som frikort, det NAV tilbyr, og det som faller innom dette. Men gratis lege og sykehus + at disse dekker eventuell taxi om det er nødvendig, er noe jeg vil foretrekke. Med andre ord er du i sum mest enig med Venstre. Endret 10. juni 2013 av turbonello Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Det er for meg ufattelig at noen er i tvil om hvilket parti man skal stemme på så nærme valget. det betyr at de tror på hva politikerene lover i valgkampen. Særlig de som vaker i sperregrensa. de lover hva som helst for å få lov til å være med. Jeg vil råde trådstarter to ting: Les partienes program. Hold deg unna de små hemoroidepartiene. De er demokratiets svøpe. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Det er for meg ufattelig at noen er i tvil om hvilket parti man skal stemme på så nærme valget. det betyr at de tror på hva politikerene lover i valgkampen. Særlig de som vaker i sperregrensa. de lover hva som helst for å få lov til å være med. Jeg vil råde trådstarter to ting: Les partienes program. Hold deg unna de små hemoroidepartiene. De er demokratiets svøpe. Du havner nok i kategorien "Norges dummeste velgere" Endret 10. juni 2013 av turbonello 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Du havner nok i kategorien "Norges dummeste velgere" Ser ikke bort fra at jeg er blant dem, men de desidert dummeste er de går i fella og tror på et parti som, med en på tinget, truer seg til to i regjeringen, og hevder at det er demokrati og folkets røst. Eller, " Hvis vi kommer på vippen - da skal det bli kristen politikk!" Slike holdninger er en forbrytelse mot sunn fornuft. Endret 11. juni 2013 av medlem-304477 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Ser ikke bort fra at jeg er blant dem, men de desidert dummeste er de går i fella og tror på et parti som, med en på tinget, truer seg til to i regjeringen, og hevder at det er demokrati og folkets røst. Du mener det er dumt å støtte det partiet man er mest enig med? Hva om man er uenig med de største partiene? Skal man fortsatt stemme på dem? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Eller, " Hvis vi kommer på vippen - da skal det bli kristen politikk!" Slike holdninger er en forbrytelse mot sunn fornuft. Kristendom er vel ikke sunn fornuft, og spesielt ikke den særegne "kristne" politikken, som forøvrig har veldig lite å gjøre med budet: "du skal gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg" (...) Uansett så vil det jo være slik at vi har partier som representerer de ulike røstene i samfunnet. Noen er liberale. Andre er konservative. (Styrken på dette varierer) Andre er grønne (opptatt av å ha et godt miljø rundt seg: Frisk luft, og en fremtidsrettet miljøvennlig politikk) noen er opptatt av bøndenes interesser. Andre er opptatt av de rikestes interesser. Noen er opptatt av de fattigstes interesser. Noen er opptatt av rettferdighet. Noen er opptatt av bekjempelse av fattigdom. Noen er opptatt av bekjempelse av rikdom. Noen er opptatt av å jevne ut ulikhetene. Noen er opptatt av privatisering. Noen er opptatt av innvandringspolitikken. Noen er opptatt av politisk ukorrekthet og korrekthet enn om ting som faktisk betyr noe, og så videre.. Det er hva som er demokrati: At alle slipper til, og har mulighet til å påvirke retningen. Vi er ikke enige i alt, og derfor kommer alle disse partiene som et resultat av det. Og det er om å gjøre å få igjennom mest mulig av den politikken man støtter, og partiene må da samarbeide, og komme frem til kompromisser seg i mellom som alle kan leve med. Sånn unngår vi diktatur. Så er det også slik at de store partiene i dag, også har begynt som små partier. Man begynner stort sett i det små. Om hundre år, så kan alt være snudd på hodet. Da kan det være de små som har blitt store, og så videre... Det som er smart, det er å støtte de partiene som man har mest til felles med. Taktisk stemming er ikke så veldig lurt egentlig... Jo flere som stemmer taktisk, desto mer uærlige blir valgresultatet, og desto mer uønskede ting må man bare godta... Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg tviler på om noen kan være enig i alt i det partiet man stemmer på. Stem på et parti som kan stoles på. Ikke et vingleparti, eller et særparti. Se litt på medlems mengden.Dersom medlemsmengden er lik stemmetallet - er det et fare signal. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Taktisk stemming er ikke så veldig lurt egentlig... Jo flere som stemmer taktisk, desto mer uærlige blir valgresultatet, og desto mer uønskede ting må man bare godta... Der har du misforstått! Jo flere som stemmer taktisk, desto ærligere blir valgresultatet. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg tviler på om noen kan være enig i alt i det partiet man stemmer på. Jeg er mest enig med Venstre. Det er svært lite der jeg er uenig i, om noe i det hele tatt. Faktisk kommer jeg ikke på noe jeg er uenig i... Stem på et parti som kan stoles på. Venstre kan man stole på... Ikke et vingleparti, eller et særparti. Venstre er verken et vingleparti eller et særparti. Dette er bare merkelapper politiske motstandere har satt. Særparti: Vel, alle partier blir vel særpartier på en eller annen måte... Se litt på medlems mengden. Dersom medlemsmengden er lik stemmetallet - er det et fare signal. Absolutt ikke. Det er ikke noe smart å stemme på et parti man er er uenig med... Det er bare dumt å stemme på partier etter hvor mange stemmer de har hatt tidligere, eller ut i fra avisenes meningsmålinger. Mer uintelligent kan man ikke stemme. Man må stemme etter det man syntes er mest fornuftig... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå