Cooky Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Så vidt jeg vet så skal det være Stortingsvalg til høsten, og jeg er litt usikker på hvem jeg bør velge å stemme på. - For øyeblikket står jeg på Venstre, hovedsakelig fordi narkotikapolitikken vi har i Norge, er noe jeg nesten brenner for. Jeg ønsker en narkotikapolitikk der iallefall bruk av alle rusmidler (amfetamin, cannbis, heroin, GHB osv..) skal bli avkriminilisert, men helst legalisert der staten styrer salget av rusmidler, og at det skal være like enkelt å kjøpe som det å kjøpe alkohol på vinmonopolet. - Jeg er ganske opptatt av at regjeringen ikke sløser bort oljepengene som det å gamble med de bort på aksjer. Jeg vil at minst 10-20% av de skal brukes til det de og skattepengene ellers brukes til. - Jeg vil ha mye mer penger til bygging og vedlikeholding av veier og togbaner + raskere tog. Jeg har noen ganger tatt tog fra Bergen til Oslo, noe som går ca. 6-9 timer, men jeg ønsker å kunne komme meg fra A til B på iallefall 3-4 timer. - Mindre i skatt. Det er ikke nødvendig med så mye i betaling i skatt når vi har så store inntekter fra olje og fisk. - Gratis offentlig transport (tog, buss, og ellers det som faller innom denne kategorien). Hvilket parti mener dere jeg burde stemme på? - FRP er et parti jeg er en smule skeptisk til, og ellers ser jeg på Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet som "erkefiendene". - Ellers vil jeg fortsatt ha de tilbudene som frikort, det NAV tilbyr, og det som faller innom dette. Men gratis lege og sykehus + at disse dekker eventuell taxi om det er nødvendig, er noe jeg vil foretrekke. Endret 12. april 2013 av Cooky Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Ikke kast bort tiden din på å stemme, har du intet fornuftig å gjøre den dagen? 2 Lenke til kommentar
Simorinho Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Rødt vil ha fri kort til 160.000,- (!!) Så hvis det er noe du brenner ekstremt mye for stem Rødt. Den skepsisen for FrP bør du beholde Endret 12. april 2013 av Simorinho 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg vil ha frikort til infinity 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) - (Unge?) Venstre er for legalisering av hasj, men dette er et knøtteparti som er avhengig av samarbeidspartnere for å få gjennomslag for sine saker. Det med hasj kan bli omtrent umulig å få gjennomslag for uansett samarbeidspartnere. Resten av stoffene, glem det. Ikke sjans i havet for at selv venstre vil gå inn for det. - Aksjer er som en bankkonto med renter, bare bedre renter på lang sikt og mer variabelt på kort sikt. Det kan ikke sammenlignes med pengespill. Det er hverken langsiktig eller smart å feste bort formuen på 5-10 år (10-20% av pensjonsfondet per år) - Ta fly. Det er mye raskere, billigere og bedre for miljøet enn å bygge en lyntogbane fra Bergen til Oslo. - Nå reduserer du landets økonomiske sparekasse fra 5-10 år til ennå færre år. Er det så smart? Husk at pensjonsfondet er siste ledd i hva vi kan falle tilbake på senere. Det siste sikkerhetsnettet. Etter det er det ingen nav, ingen sykehus eller eldrehjem som vil ta vare på folk uten å få betalt for det. - Rullende varmebuer for narkomane, rumenere etc. Ideologisk glimrende - praktisk katastrofe. Du kortet akkurat ned pensjonsfond-festen til ennå færre år. - Med de rødgrønne og Frp som erkefiender - stem på et av de andre. Gjerne et som har mulighet til å komme i regjering. Høyre er da åpenbart, men kanskje litt kjedelig og en del motstridende med dine interesser. Venstre og Krf er andre borgerlig-vennlige muligheter, men husk at begge vil være en slags borgerlige "senterparti". Hmm, hvilke flere har vi da. DLF. Men hvis du er skeptisk til Frp vil du neppe bli mindre skeptisk til DLF. Hvis du ønsker å skade erkefiendene dine mest mulig så bør du stemme taktisk på de borgerlige. Stem da på et av småpartiene som ligger rundt sperregrensa. Hvis din stemme får de over sperregrensa gir det stor uttelling på borgerlige mandater. Venstre og Krf er slike taktiske partier. Du kan jo sjekke resultater fra tidligere stortingsvalg i ditt fylke for å se på hvilke mandater som er nært vippepunktene. Eller spille mandatmessig tryggere/kjedeligere og velge H. Endret 12. april 2013 av Simen1 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Jeg vil anbefale deg å stemme Venstre, men av litt andre grunner. Rødt vil ha fri kort til 160.000,- (!!) Så hvis det er noe du brenner ekstremt mye for stem Rødt. Problemet er at disse frikortene må subsidieres av de som tjener mer enn 160 000. Det vil si høyere skatter for dem og avhengig av hvor mye det er snakk om (jeg har ikke regnet på det), kan det svekke incentiver til å tjene mer penger i Norge, som igjen blir mindre bærekraftig. - (Unge?) Venstre er for legalisering av hasj, men dette er et knøtteparti som er avhengig av samarbeidspartnere for å få gjennomslag for sine saker. Det med hasj kan bli omtrent umulig å få gjennomslag for uansett samarbeidspartnere. Resten av stoffene, glem det. Ikke sjans i havet for at selv venstre vil gå inn for det. Du har sikkert rett i det, men Venstre er det mest liberale stortingspartiet. Med et sterkt Venstre vil det på lang sikt være lettere å ta en debatt og kanskje få gjennomslag for mer fornuftige syn som ikke er preget av moral og føleri. Endret 12. april 2013 av Zarac 1 Lenke til kommentar
Simorinho Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Problemet er at disse frikortene må subsidieres av de som tjener mer enn 160 000. Det vil si høyere skatter for dem og avhengig av hvor mye det er snakk om (jeg har ikke regnet på det), kan det svekke incentiver til å tjene mer penger i Norge, som igjen blir mindre bærekraftig. I tillegg vil de øke maksskatt med 12-25%. Da ville det nesten lønnet seg og skaffe seg en jobb på en kiosk med årslønn på 150 000. Ikkje braa Tror den regjeringa vi har idag er den klart beste med tanke på "jevn" økonomi. Kan fort bli farlig med borgerlig regjering som er mot regulering av banker og vil fjerne egenkapital. Kan bli stygt. 1 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Sjansen for at du snubler på vei til valglokalet og får kraniebrudd er større enn at din stemme gjør en forskjell i valget. Bli heller hjemme. Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Sjansen for at du snubler på vei til valglokalet og får kraniebrudd er større enn at din stemme gjør en forskjell i valget. Bli heller hjemme. Om alle hadde tenkt sånn, hadde vi ikke hatt mye av et demokrati. 3 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Sjansen for at du snubler på vei til valglokalet og får kraniebrudd er større enn at din stemme gjør en forskjell i valget. Bli heller hjemme. Blir han hjemme, kan han i alle fall ikke påvirke politisk! Å sitte her å sutre, som noen av dere gjør, påvirker ikke massene. 5 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Kan fort bli farlig med borgerlig regjering som er mot regulering av banker og vil fjerne egenkapital. Kan bli stygt. Hva baserer du denne teorien på? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Om alle hadde tenkt sånn, hadde vi ikke hatt mye av et demokrati. Vi har ikke mye av et demokrati uansett, det man har er kun en karikatur. Blir han hjemme, kan han i alle fall ikke påvirke politisk! Å sitte her å sutre, som noen av dere gjør, påvirker ikke massene. Faktisk påvirker man ikke massene ved å stemme, tvert imot man er da en av massene som har blitt påvirket til å stemme. 2 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Så vidt jeg vet så skal det være Stortingsvalg til høsten, og jeg er litt usikker på hvem jeg bør velge å stemme på. - For øyeblikket står jeg på Venstre, hovedsakelig fordi narkotikapolitikken vi har i Norge, er noe jeg nesten brenner for. Jeg ønsker en narkotikapolitikk der iallefall bruk av alle rusmidler (amfetamin, cannbis, heroin, GHB osv..) skal bli avkriminilisert, men helst legalisert der staten styrer salget av rusmidler, og at det skal være like enkelt å kjøpe som det å kjøpe alkohol på vinmonopolet. - Jeg er ganske opptatt av at regjeringen ikke sløser bort oljepengene som det å gamble med de bort på aksjer. Jeg vil at minst 10-20% av de skal brukes til det de og skattepengene ellers brukes til. - Jeg vil ha mye mer penger til bygging og vedlikeholding av veier og togbaner + raskere tog. Jeg har noen ganger tatt tog fra Bergen til Oslo, noe som går ca. 6-9 timer, men jeg ønsker å kunne komme meg fra A til B på iallefall 3-4 timer. - Mindre i skatt. Det er ikke nødvendig med så mye i betaling i skatt når vi har så store inntekter fra olje og fisk. - Gratis offentlig transport (tog, buss, og ellers det som faller innom denne kategorien). Hvilket parti mener dere jeg burde stemme på? - FRP er et parti jeg er en smule skeptisk til, og ellers ser jeg på Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet som "erkefiendene". - Ellers vil jeg fortsatt ha de tilbudene som frikort, det NAV tilbyr, og det som faller innom dette. Men gratis lege og sykehus + at disse dekker eventuell taxi om det er nødvendig, er noe jeg vil foretrekke. Mye rart her. 1. Du vil legalisere narkotiske stoffer og gjøre staten til en pusher. I det øyeblikket dette skjer, vil vi bl.a. ha denne hyggelige gjengen fast etablert i Norge: http://www.dagbladet.no/2013/04/14/nyheter/kartell/meksikanske_kartell/narkotika/narkotikahandel/26653429/ Jeg for min del vil ha mindre kriminalitet. 2. Du vil ikke at staten skal bruke mer oljepenger, men samtidig vil du betale mindre skatt. Hvordan har du da tenkt skal staten kunne finansiere veibygging, vedlikehold av infrastrukturen og velferdsstaten med bl.a. gratis legehjelp? Det henger overhodet ikke på greip. Det er ganske enkelt: Vil du betale mindre skatt, må du også finne deg i mindre vedlikehold av veier/infrastruktur og mindre velferdsgoder. Å forvente at man kan bidra med mindre skatt enn det man forlanger at staten skal gjøre gi deg et trygt system er i beste fall naiv. 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Vi har ikke mye av et demokrati uansett, det man har er kun en karikatur. Faktisk påvirker man ikke massene ved å stemme, tvert imot man er da en av massene som har blitt påvirket til å stemme. Hva er da i så fall poenget med å ha stortings- og kommunevalg? Skal vi kanskje gå tilbake til absolutismen ved å gi all makt til kongen som "i gode gamle tider"? Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Stem på FRP eller SP Han sa jo at staten skal bruke mindre oljepenger. Da kan han vel neppe stemme Frp som vil det komplett motsatte. Sp kan han kun stemme om han enten er bonde, eller ønsker at Norge skal bli et europeisk Nord Korea. Han vil uansett ende opp med en politistat med begge partiene. Da spørs det hvor mye narkotika han vil få legalisert, når det vil bli straffbart å være fattig. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 2. Du vil ikke at staten skal bruke mer oljepenger, men samtidig vil du betale mindre skatt. Hvordan har du da tenkt skal staten kunne finansiere veibygging, vedlikehold av infrastrukturen og velferdsstaten med bl.a. gratis legehjelp? Det henger overhodet ikke på greip. Det er ganske enkelt: Vil du betale mindre skatt, må du også finne deg i mindre vedlikehold av veier/infrastruktur og mindre velferdsgoder. Å forvente at man kan bidra med mindre skatt enn det man forlanger at staten skal gjøre gi deg et trygt system er i beste fall naiv. Om man ikke ønsker å være liberalist, skal man uansett noe annet enn vei og infrastruktur å kutte. - Hva med fugletittere vi spanderer, politiet i polen, diverse uhjelp, kanskje også disse skipstunnelene eller museumene vi propper opp? Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Du vil ikke at staten skal bruke mer oljepenger Det sa jeg ikke. Jeg sa at jeg vil at staten bruker mer av oljepengene. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Om man ikke ønsker å være liberalist, skal man uansett noe annet enn vei og infrastruktur å kutte. - Hva med fugletittere vi spanderer, politiet i polen, diverse uhjelp, kanskje også disse skipstunnelene eller museumene vi propper opp? Mmhh....her er i alle fall en lite av ting man kunne kuttet/omorganisert: Bistand til land som bidrar med terrorisme og bryter menneskerettigheter Slippe private mere til når det gjelder kulturelle fasiliteter Privatisere vinmonopolet Konkurranseutsette sykehus og eldreomsorgen Konkurranseutsette skoler og barnehager Omorganisere politiet, vegvesenet og tollvesenet slik at politiet og tollvesenet får drive med all utekontrollvirksomhet, mens vegvesenet får tilbake vegproduksjonsenheten og dermed reversere privatiseringen fra 2003. Alle eksterne konsulenter kuttes vekk slik at etatene må bruke egne faste ressurser, og pengene skal i steden gå til vegbygging. Omorganisere tollvesenet slik at de kun kontrollerer kun for narkotika og våpen. Tollsatsene for mat, tobakk og alkohol fjernes komplett slik at også Norge må tilpasse sitt prisnivå til resten av Europa. Legge ned kommuner som er på randen av konkurs. 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det sa jeg ikke. Jeg sa at jeg vil at staten bruker mer av oljepengene. Oljepengene er tenkt til tider når hele oljeeventyret tar slutt. Med enda mer forbruk av pengene vil vi gå tom mye tidligere enn i 2060. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå