Gå til innhold

Samsung S2 og Elkjøp


Anbefalte innlegg

Joda støv kan helt fint være med på å ødelegge luftflyten i en stasjonær PC og dermed være med på å tørke ut kondensatorer.

Støv binder fukt. Noe som fører til at fukt ikke lenger fordamper så lett. En dritten kontakt blir lettere skadet av fukt enn en ren kontakt. Dette har jeg sett flere tusen ganger i min 9 år lange arbeidserfaring som mobiltelefontekniker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm .... ser uansett rundt omkring på forum at folk har renset usb kontakten å deretter har den fungert helt smertefritt... Dette prøvde jeg så klart ikke , kan jo tenkes bare det kunne ha eliminert problemet. Hadde jeg vist at disse kontaktene var så fintfølige for irr så hadde jeg bare ordnet en eller annen plugg å stikke inn. Hadde nok fungert bra det.

 

Husker når jeg var i millitæret og vi var ute og hoppet rundt i snøen. Jeg hadde en Nokia N82, og når vi hadde mobilene i lommene var de ofte veldig fuktige . Husker at min Nokia aldri hadde problemer, og tror det var slik med flere som hadde nokia, de fungerte smertefritt, mens andre telefonmerker gikk dukken.

 

Men det er nok slik med telefoner som det er med biler . En Toyota vil som regel alltid trenge mindre bytte av deler enn en Peugeot. Slik er det bare, kvalitetssikring kalles det.

Endret av Thomas99101
Lenke til kommentar

Her var det mye tull. Som jeg nevnte i duplikattråden din så binder støv fukt.

I tillegg fører støv til at komponenter tørker ut. Ingen av dere som fjerner støv fra den stasjonære PC'n en gang i blant? Uttørkede kondensatorer (fra varme og støv) popper som en 14årings kviser. Så jo støv kan helt fint være ødeleggende for en mobiltelefon.

Ngz: hvor mye kontakt trur du at du får med usb-kontakten om du lakkerer gullkontaktene?

Det er nok Deltaservice som har telefonen, og de tjener absolutt ingenting på å lyve skader på en telefon.

Det er ikke alt man trenger å lakkere. Gull irrer ikke, sånn i fall du ikke visste det...

 

Deltaservice tjener kanskje ikke noe på det, men gudene skal vite at de er fullstendig inkompetente når det er snakk om forbrukerkjøpsloven, og sørgelig uinteresserte i å yte et minstemål av service. De har bla. flere ganger nektet å reparere S2 som har blitt bricked på grunn av kjente fabrikasjonsfeil (feil i NAND-chipen som gir en ~20% sjanse for at mobiltelefonen går til helvete når du resetter den til fabrikkinstillinger), innrømmet at det er denne fabrikasjonsfeilen som er problemet, men nektet å reparere den fordi de mener kunden har skadet noe annet på telefonen - som om det i det hele tatt KUNNE vært relevant.

 

Hvorfor Deltaservice er så vrange som mulig for å slippe å gjøre jobben sin kan man jo bare spekulere i, men at de er det, det har jeg sett litt for mange eksempler på.

 

ref. diskusjonen som var rundt dette i kommentartråden til en amobiltråd for en tid tilbake er det forresten åpenbart at man KAN tjene penger på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det svært offtopic her men brick blir ikke dekket av garanti nei. Det og det faktum at du påstår at væskeskader er noe verkstedet kan tjene penger på viser at du helt klart og tydelig ikke vet hva som foregår på et verksted. Jeg derimot har god innsikt der, og har skrevet flere innlegg om bricking og hvorfor det ikke dekkes av garanti.

Dessuten trenger ikke et verksted å ha så god innsikt i forbrukerkjøpsloven siden det er forhandleren som skal ha dette.

Lenke til kommentar

Oj, her er det tydeligvis ikke jeg som viser min uvitenhet!

 

S2 har en kjent fabrikasjonsfeil som gjør at internminnet på en hel mengde telefoner har stor risiko for å bli irreversibelt korrupt/utilgjengelig ved en såkalt factory reset - som for øvrig er det første Samsung support ber deg gjøre dersom telefonen din er ustabil (spesielt etter en oppdatering. Dette dekkes selvfølgelig av reklamasjonsretten da det er en utvilsom og åpenbar mangel ved produktet. Jeg er litt usikker på hva du gjør i en tråd på fobrukerrettsforumet hvis du er så til de grader kunnskapsløs på feltet. (Burde du ikke heller la en forhandler, som i følge deg skal kunne dette, trå hjelpende til? Forklar samtidig gjerne hvorfor svært få butikker gjør noe annet enn å skylde på verkstedet når produkter, i strid med forbrukerkjøpsloven, ikke repareres.) Garanti er et begrep som kun skal brukes der produsenten gir deg bedre rettigheter enn loven. Meg bekjent er det derfor ingen telefoner som markedføres i Norge hvor garanti er i nærheten av å være relevant.

 

Dessuten er det åpenbart for enhver med omløp i skallen at det i de aller fleste situasjoner er muligheter for å tjene penger på å være uærlig. Det er selvfølgelig penger å tjene på å si at en telefon er væskeskadet til kunden, samtidig som du får reperasjonsgodtgjørelse fra produsenten, og så selge deler eller hele telefonen. Halve verden er et marked der fornhistorien til dyre elektroniske gjenstander ikke stilles spørsmålstegn ved. Selvfølgelig er dette mulig - det er fullstendig åpenbart for alle. Det du hevder å ha i erfaring tar du glatt igjen med en imponerende oppvisning i manglende forestillingsevne og juridisk inkompetanse.

 

Hvis du har lyst å fortsette å diskutere i en forbrukerettstråd i et delforum med navn "forbrukerrett" foreslår jeg at du innfinner deg med at det er forbrukerrett man diskuterer, og ikke hva du mener om "garanti" og gull som irrer.

 

Jeg håper du jobber i Deltaservice, og at det ikke vanhlig med et så totalt ubehjelpelig nivå som du demonstrerer i forrige innlegg flere steder i bransjen.

 

red: Jeg sier ikke at noen verksteder svindler noen på denne måten, jeg sier bare det er åpenbart at det er mulig. Den langt mer sannsynlige årsaken er at de gnir seg oppover beina til produsenter/importører for at de ikke skal bytte til et verksted som gir kunden rett når kunden skal ha rett, for det taper jo produsent/importør penger på. Men det blir ren spekulasjon, for jeg har like liten erfaring fra bransken som du tilsynelatende har evne eller vilje til å prøve og diskutere forbrukerrett.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Såklart er det jo slik at man ikke skal hive vann på mobilen, og bruke sunn fornuft ...men når svaret er "smuss og irr" ,og man ser på diverse forums at dette er et gjennomgående problem, så ser jeg det som en svakhet med telefonene. Hjelper lite at folk mener "det er fordi det er solgt så mange av disse telefonene".

 

Er jo luftfuktighet overalt, så irr kan jo da dannes uansett hvor, og om det er en svakhet med telefonene og dette skjer, så er det jo lett å skylde på "brukerfeil", eller såkalt "ytre påvirkning".

Endret av Thomas99101
Lenke til kommentar

Ngz: Personangrep much? Nei jeg jobber ikke for Deltaservice, og har aldri gjort det. Jeg har derimot jobbet for en konkurrent av Deltaservice. Nå jobber jeg for en forhandler som svært ofte betaler reparasjoner der vi mener at verkstedet tar feilvurderinger - fordi vi er glad i fornøyde kunder, og vi velger å følge forbrukerkjøpsloven. Men kan også si at vi bruker å gjøre mer for kundene enn det forbrukerkjøpsloven krever at vi skal.

 

Grunnen til at jeg nevnte brick og garanti er rett og slett fordi bricking ikke dekkes av garanti. Jeg nevnte ikke noe om reklamasjon da det ikke var tema sett i et verksteds øyner. Det er der forhandleren kommer inn i bildet. Skjønner du nå? Så tenk deg litt om neste gang før du begynner å skyte vilt rundt deg.

 

Et verksted har som krav fra produsent at telefonene skal ha siste tilgjengelige software når de forlater verkstedet. Om verkstedet ikke kan komme forbi en bricket telefon ved hjelp av offisielle oppgraderinsmuligheter, så klarer ikke et verksted å reparere en bricket telefon. Noen produsenter har en sikkerhetsprosedyre som gjør at telefonen MÅ ha siste tilgjengelige software (og noen tilfeller MÅ gå gjennom en go/nogo-test) før produsentene utbetaler penger. Derfor blir det vanskelig å bytte f.eks defekt display på garanti når en telefon er bricket.

 

Jeg vet om verksted som har blitt fersket med en haug med elektronikk til salg som de har rapportert som skadet. Ble et mediahelvete uten like. Så ja akkurat det punktet der "tok" du meg på. Men jeg har kun hørt om dette ene verkstedet, og jeg har vært i denne bransjen totalt i 16 år nå.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Men det er reklamasjon som er relevant for tråden, og for kategorien. Hva butikken får eller ikke får igjen er jo ikke interessant.

 

Jeg blir for øvrig overrasket om produsenten eller importøren ikke tar ansver når disse kjente feilene dukker opp. S2 hadde Nand brickbugen, et parti hadde en feil som gjorde at hovedkortene døde før et par hundre dager er gått. I slike tilfeller burde det jo være ordninger på plass. (Men det er i og for seg heller ikke så relevant, må jeg innrømme.)

 

En annen ting jeg må innrømme er personangrepene, og det beklager jeg. Feil sted å lufte frustrasjonen.

 

red. Fjernet smiley i fall den skulle bli oppfattet som ironisk.

red2: Er det noen levende link til informasjon om den saken du nevner?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Etter beskrivelsen til kunden/trådstarter, så er feilen dette verkstedet har kommet med helt logisk og sannsynlig problem. En NAND-chip er uhyre mer komplisert og langt vanskeligere å finne feil på enn en lusen kontakt, og har dermed langt større sjanse for å få feilproduksjon på.

I sterkt kontrast til kontakten. Kontakten er også noe som er utsatt for irr og fukt, samt under fysisk stress veldig ofte, og en feilproduksjon ville dukket opp rimelig kjapt om dette var tilfelle.

 

Ja, jeg skjønner du prøver å få frem at verksteder kan ta feil bedømmelser.

 

Og bare så det er sagt, for at feilen som er beskrevet skal skje, så er det ikke bare snakk om en dårlig lodding (som kan skje til tid til annen), men at loddingen har skapt en liten kortslutning på noen av kretsene... En slik feil skal i grunn ikke kunne skje, spesielt ikke på såpass store kretser.

Spesielt med tanke på hvor utsatt dette er i utgangspunktet og det faktum at verkstedet i tillegg mener de har bevis for irr/smuss, så snakker vi om riiimelig høy sannsynelighet for at dette ikke er noen garantisak.

 

Det høres ut som du har en helt annen agenda NgZ, hvor det virker som om du er mer opptatt av å få ut noe damp om verksteder enn noe annet.

 

 

Er jo luftfuktighet overalt, så irr kan jo da dannes uansett hvor, og om det er en svakhet med telefonene og dette skjer, så er det jo lett å skylde på "brukerfeil", eller såkalt "ytre påvirkning".

Luftfuktigheten er ikke noe problem med mindre den blir ekstremt høy, eller veldig høy over en lengre periode (selv da snakker vi om rimelig lavmengde irr). Det virkelige problemet oppstår om temperaturen på mobilen blir mye lavere enn luften inne i mobilen. Det dannes da vann (kondens), og dette er et problem.

Det er lett å skylde på, og siden jeg også har åpnet en del mobiler i min tid, samt fikset en del, så er det også sant at mange har irr.

 

Problemet jeg ikke klarer å skjønne er at om man påstår mobiler tåler så fryktelig lite, hvorfor ikke bare kjøpe en billig forsikring som dekker alt slikt? Og om man ikke visse om dette problemet før nå, samt at norden kanskje er en av de værste landene å bo i sånn sett (høy luftfuktighet og lave utetemperaturer), ja så kan jeg anbefale å ta det til vurdering. Om man skal en en mobil som er bedre til norske forhold, så er nokia som sagt noe bedre (om man kjøper en mobil ment for slikt), da de har en del modeller ment for å tåle mer.

Lenke til kommentar

Poenget mitt Andrull, er at verkstedet /butikken må sannsynliggjøre at det er snakk om skader som ikke oppstår ved vanlig bruk (og dermed utgjør en mangel). Det er det tydelig at de ikke har gjort enda. Så lenge de ikke har gjort det, har kunden rett til avhjelp. Når det gjelder luftfuktighet tror jeg ikke den trenger å være høy for å får irr og fuktskader - å snakke i telefonen utendørs uten handsfree når det er under fem varmegrader er sannsnligvis mer enn nok. (Ikke minst for ubeskyttede høyttalere i den vanlige samtalefronthøyttaleren.) Dessverre for profusenter, butikker og verksteder er dette altså vanlig bruk, og mobilene har en mangel hvis de ikke tåler dette.

 

Mobilene selges i Norge, og skal tåle vanlig bruk i Norge. Så lenge de ikke tåler det, har de en mangel, og sånn er det med den saken. Så får produsenten ta vurderingen rundt hvorvidt det er lurt å selge dårlige produkter her, om de skal selge bedre produkter, eller om de skal la være (det siste gjelder også importør). Det er ikke forbrukerens jobb å forsikre seg mot dårlige produkter - heldigvis.

Lenke til kommentar

Poenget mitt Andrull, er at verkstedet /butikken må sannsynliggjøre at det er snakk om skader som ikke oppstår ved vanlig bruk (og dermed utgjør en mangel). Det er det tydelig at de ikke har gjort enda. Så lenge de ikke har gjort det, har kunden rett til avhjelp. Når det gjelder luftfuktighet tror jeg ikke den trenger å være høy for å får irr og fuktskader - å snakke i telefonen utendørs uten handsfree når det er under fem varmegrader er sannsnligvis mer enn nok. (Ikke minst for ubeskyttede høyttalere i den vanlige samtalefronthøyttaleren.) Dessverre for profusenter, butikker og verksteder er dette altså vanlig bruk, og mobilene har en mangel hvis de ikke tåler dette.

 

Det er ikke når du går ut at det er problematisk å snakke i telefonen. Da vil temperaturen til telefonen være høyere enn omkringliggende luft, og ingen kondensering vil skje. Problemet er om du har kjølt ned telefonen din (ved å snakke i telefonen ute for eksempel, eller lenge i en lomme som ikke holdes varm av kroppen), for så å gå inn, og deretter drar den frem at det oppstår problemer. Du vil da i ekstreme situasjoner se at det begynner å dugge på telefonen, og da bør du tenke at det er greit å la den varme seg litt opp i en lomme eller lignende, slik at den ikke blir utsatt for varm fuktig luft.

 

Du kan faktisk regne deg til akkurat hva som trengs før kondensering kan begynne å skje. Såklat DEW-punkt. Er det 5 grader ute, og du lar telefonen kjøle seg ned til 5 grader, og deretter beveger deg inn.

Normal romtemperatur er på ca 21 grader, og anbefalt og normal luftfuktighet i hus om vinteren er rundt 25-35 %: (ref Dinsde), og ved 30%, så vil ingenting skje. Luften blir ikke saturert (kan ikke holde på mer vann), og det vil ikke begynne å danne seg kondens.

 

Om du kjøler ned mobilen ned til 3 grader (og dette krever langt kaldere vær enn 3 grader om du snakker i mobilen, da hånden og øret ditt vil forhindre den å nå noe nært lufttemperaturen) så vil det veldig smått danne seg litt kondens.

Mobilen vil være veldig kald om den er 3 grader varm altså.

 

I et rom på 22-23 grader, så må du opp i ca 59 % luftfuktighet før det begynner å være fare for korrosjon på elektriske instrumenter, noe som i grunn er ganske høyt og kan etterhvert skape sopp, men selvsagt langt i fra uppnålig. Og det skal selvsagt være slik over lengre tid, og gjerne enda høyere luftfuktighet (f.eks baderom med varm dusj på)

 

Mitt poeng her er at det faktisk skal litt til mer enn vanlig bruk før slikt skjer, om det nå har skjedd, men langt fra vanskelig å oppnå om man vil i Norge. Jeg er helt enig i at alle telefoner burde være bedre sikret, men slik er det nå ikke.

Det som derimot er viktig er om det er vanlig at man får gjennom et krav på garanti eller reklamasjon om mobilen er fuktskadet, så er det dessverre ikke vanlig i Norge.

Jeg tror heller ikke det hjelper hans sak at det skjedde i kontakten. Så av den grunn så ønsker jeg trådstarter all lykke til, for han stiller ikke i en god sak.

Lenke til kommentar

Vel, mobilen min blir VÅT på frontglasset om jeg snakker i den etter å ha gått et kvarters tid utendørs, når den har ligget i en lomme kun atskilt fra kroppen/inneklær av et syltynt polyesterlag, og fra et dobbelt ullag mot temperaturen utendørs. Dine beregninger innendørs er ikke så veldig relevant for bruk utendørs, er jeg redd. ;) Når utetemperaturen er fem grader holder det altså lenge å holde telefonen mot øret for å få MYE kondens når man går utendørs i kystluft vinterstid. :)

 

All den tid verkstedet tydeligvis ikke er i stand til å sannsynliggjøre at det ikke er en mangel, har kunden en veldig god sak. :)

Lenke til kommentar

Vel, mobilen min blir VÅT på frontglasset om jeg snakker i den etter å ha gått et kvarters tid utendørs, når den har ligget i en lomme kun atskilt fra kroppen/inneklær av et syltynt polyesterlag, og fra et dobbelt ullag mot temperaturen utendørs. Dine beregninger innendørs er ikke så veldig relevant for bruk utendørs, er jeg redd. ;) Når utetemperaturen er fem grader holder det altså lenge å holde telefonen mot øret for å få MYE kondens når man går utendørs i kystluft vinterstid. :)

 

Jeg trenger ikke ta med ute med i kalkulasjonen engang, fordi det ikke dannes kondens inne i mobilen når du er ute i kulda.

 

Det dannes nå i alle fall ikke kondens på ting som er varmere enn omkringliggende luften. At øret ditt skaper fukt på glasset er egentlig langt fra det værste, og det skal en del til før øret ditt får vann til å sive inn i telefonen og ødelegge ting.

Det er uansett helt irrelevant for saken, for det som da kan skje er at du ødelegger høyttaler (og jeg antar du er riiimelig svett/våt på øret om dette er tilfelle). Fortsetter det å renne er det nærliggende komponenter som kan bli skadet, om vannet siver inn åpningen (som strengt talt er semi-godt sperret av høyttaler) som ville tatt skade.

Kontakten ligger på motsatt side av telefonen, og har ikke blitt skadet slik. Som en sidenotis så synes jeg virkelig, om det er noen som ødelegger telefonen på denne måten så er det rimelig uansvarlig.

 

Men til saken:

Og siden det ikke dannes kondens inne i telefonen (fordi den er varmere enn omgivelsene/lufta) så vil det heller ikke irre på kontakten. Kulde er mobilens venn i et slikt eksempel.

 

All den tid verkstedet tydeligvis ikke er i stand til å sannsynliggjøre at det ikke er en mangel, har kunden en veldig god sak.

Om det viser seg at verkstedet ikke kan fremvise noe bilde av skaden engang, så er svaret ja, naturligvis.

Irr og smuss er lett (i denne sammenhengen) å ta bilde av, og det burde ikke være noe problem for dem å fikse dette. Hvis de ikke kan følge protokollen/eller bringe frem bevis så har man så og si vunnet "kampen".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Og hva med den dampende utåndingsluften du puster rett inn i usb-kontakten og mikrofonen? ;) Minn meg på det neste vinter, så skal jeg lage en pappmodell av den nederste delen og åpningen med en mirkousb-plugg i. Kunne vært artig å sett hvilke mengder det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...