Thomas99101 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 har en mobiltelefon Samsung S2 som er litt over 1 år gammel. Har vært plaget siden i fjor med en del ting hvor telefonen lader seg ut. Det vil ofte stå "charging" selv om ikke lader er i, og da vil også batteriet ladde seg ut. Reklamerte derfor på produktet hos Elkjøp, og de sendte den inn. Nå fikk jeg høre at problemet var at Mini USB kontakten var det de kalte "smuss og irr", og det er årsaken til problemene. Fikk høre at dette var en "ytre påvirkning", og kommer mest sannsynlig av støv OG KANSKJE om det har vært fuktig i kontakten, (men de kunne såklart ikke bevise dette)og derfor ikke noen reklamasjonssak. Måtte derfor betale ca. 650 kr om jeg ville ha ny kontakt. Hvis jeg ikke ville ha det fikset måtte jeg likevel betale 300 kr og noe. Uansett så er dette et kjent problem med disse telefonene og om man søker rundt på nettet finner man mange som har feil med dette, og mange har også fått dette dekt som en reklamasjonssak. Hva kan jeg gjøre ? Kan nevne at telefonen begynte å tulle allerede forrige sommer (da bare 6 måneder gammel), da at den gikk automatisk i "auto voice" mode og da laddet ut ...men jeg "stoppet" denne prosessen så problemet ble borte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Dersom du ber om det, kan de skaffe bilde av skaden. Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 Dersom du ber om det, kan de skaffe bilde av skaden. hmmm vanskelig å ta bilde av "smuss og irr" da ..og hva skal bildet bevise ? at det er smussete ? Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) hmmm vanskelig å ta bilde av "smuss og irr" da ..og hva skal bildet bevise ? at det er smussete ? ja.. Slikt går ikke under garanti.. Jeg spilte volleyball med mobilen min, var bare å drite i med all sanda i mobilen Men det er jo min egen feil Endret 12. april 2013 av Argoniel Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 er jo en tydelig svakhet med disse telefonene når så mange har det problemet .... har vært snill med telefonen. tåler da svært lite. Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Ikke bygd for mye nei, hatt en som døde av kondens fra vinteren Gikk inn fra ute og den daua av kondens fra det.. 3310 ftw! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Så mange? Nå må du jo huske på at Galaxy S2 er en av de mest kjøpte telefonene noensinne også da, så at det er en del som rapporterer feil er ikke så rart. Uansett, nær alle telefoner bruker Micro-USB kontakt, og vil slite like mye når det kommer til dette problemet! Det hørtes ganske sannsynelig og fair at det er smuss og irr i henhold til hva problemene var, og en reperasjon til 600kr er ikke dyre greiene heller. Om det stemmer at dette lar seg fikse av å bytte kontakten, og at det er tegn til irr og smuss, ja så har de all rett til å ta betalt for det. Irr og smuss er IKKE en produksjonsfeil eller noe som indirekte kommer fra en produksjonsfeil. Irr kommer ikke uten en høy andel fuktighet, og smuss er vel ofte en kombinasjon av fuktighet og ikke alt for bra renhold. Og ja, det har hendt at jeg har måtte fjerne skjit fra ladekontakten. Edit: Kan også nevnes at jeg har hatt 3 samsung galaxy S2'er, hvor en funker, en ble ødelagt av saltvann og en døde av fuktighet som forårsaket irr. Jeg tar fullt ansvar for dette, og det var uten tvil fordi jeg var klossete, men jeg var smart nok til å ha forsikring som dekker vannskade, og det koster meg 40kr måneden. Endret 12. april 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 om du har hatt to samsung s2 som er døde av det du kaller "fuktighet" ville jeg tvilt litt ...sier jo litt om hvor dårlig kvalitetssikret produktet er . Er litt som franske biler, de fungerer, men tåler ikke så mye . Har hatt to Nokia tidligere ...første mista jeg i do, funka i et halvt år til før den døde . Andre mista jeg ute, lå ute i snøen en hel dag, tørket etterpå og funka fint etter det . En samung s2 som jeg er dødsforsiktig med, tåler ikke litt støv engang. Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Sånn er det nå.. =/ Jeg har en iphone atm, har mistet den i bakken så mange ganger og så hardt at den burde vært dau.. Men den lever enda, men er litt rar da Men man kan ha jævlig uflaks.. Endret 12. april 2013 av Argoniel Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 vel, om dette skjer med så mange mobiler ejg får inntrykk av så er det neppe "uflaks" ! ser på andre telefoner at de har sånn beskyttelse foran usb porten.. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Kjøp vanntett neste gang 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 om du har hatt to samsung s2 som er døde av det du kaller "fuktighet" ville jeg tvilt litt ...sier jo litt om hvor dårlig kvalitetssikret produktet er . Er litt som franske biler, de fungerer, men tåler ikke så mye . Har hatt to Nokia tidligere ...første mista jeg i do, funka i et halvt år til før den døde . Andre mista jeg ute, lå ute i snøen en hel dag, tørket etterpå og funka fint etter det . En samung s2 som jeg er dødsforsiktig med, tåler ikke litt støv engang. Nei, det sier om hvor klønete og hvor lite folk tenker over farene. Du går jo strengt talt med ekstremt sensitivt utstyr, men allikevell så tror folk at de kan bruke den "bare litt" i regnet, fyke inn og ut av kalde og varme omgivelser, eller ha den åpent på badet når de dusjer. Men problemet er egentlig ikke at de brukes med litt vann. Problemet er at folk ikke tørker skikkelig NÅR det har dannet seg fuktighet. Om du hadde vosst i hvilken situasjon mobilen ble utsatt for fukten, og så husket å tørke den, så hadde det ikek vært noe problem. Problemet oppstår virkelig når det ligger vann i mobilen i dagesvis. For meg tok den en uke etter at jeg la mobilen på et bord med en vannflekk, slik at det rant inn noen dråper vann som igjen drepte mobilen etter en uke. I det andre tilfellet så badet jeg i sjøen, så kan umulig påstå det var særlig uventet for å si det sånn. Har selv også hatt nokia tidligere, og den badet jeg i saltvann i 15 minutter før den gikk amokk. Men om man så inni de mobilene så var det ikke mye fin-elektronikk å finne. Jo mer avansert mobil du har, jo lettere er det for at noe av det sensitive utstyret blir skadet. En samung s2 som jeg er dødsforsiktig med, tåler ikke litt støv engang. Nå overdriver du nok, for sannsynligvis var det nok mer enn det. Samsung galaxy s2 er faktisk en av de mer hardføre mobilene jeg har vært borti. Den tåler kulde som ingen annen mobil, tåler støt godt pga sin plastikkropp, men mot fukt så kan den ikke gjøre så mye mer enn andre mobiler, og håpe på at man har en forsiktig eier. Problemet med fuktighet er at du må gå ganske langt for å sikre deg skikkelig, da den i praksis må være lufttett. Det går ann å bruke en gummiknott på inngangen, men det er ikke noe folk i dag ønsker, og selv så hater jeg det. Da tar jeg heller sjansen min. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Irr er i utgangswpunktet IKKE brukerfeil med mindre verkstedet kan bevise direkte vannintrengning. Kan de ikke det, er det bare å insistere påat mobilen har blitt brukt forsiktig, og at en mangel i tilfelle viser at mobilen ikke tåler normal bruk og derfor har en forbrukerrettslig mangel. Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Andrull: Har nok ikke hatt denne tlf utsatt for noen fukt, og det var nok heller ikke vist på de "fuktlappene" i mobilen så vidt jeg forsto . Har nok heller aldri brukt den i regn utenfor.... Var bare han på elkjøp som sa at IRR KAN komme om det er litt fukt i usb kontakten, så det var vel heller spekulasjoner. Det vil si at det ikke er påvist fukt. "Smuss og Irr" var diagnosen. Forsto helst det slik at "støvet" som er kommet i er kommet fra "ytre påvirkning", så kommer det jo helt ann på hva man skal tolke som en "ytre påvirkning": NGZ: Javel, hvordan skal jeg da gå fram, betale reppen og deretter klage ? Endret 13. april 2013 av Thomas99101 Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Vel vel om ikke dette ikke er reklamasjonssak pga. brukerfeil får jeg fikse det, og deretter kan jeg jo lime tlfen inn i ei ramme og henge på veggen, om det er meninga at litt støv tar knekken på kontaktene. Endret 13. april 2013 av Thomas99101 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Tror ikke det er støv som laget irr. Er fuktskade. Det er hovedsakelig brukerveiledning. mange har telefonen på badet mens man dusjer. Dette kan føres til faktiske. Samme med bruk ute i regn Om du er uenig i avgjørelsen betaler du det det koster og går via forbrukerrådet og så forbrukertvisten. Om du vinner saken får du pengene tilbake fra butikken. Men tviler sterkt på at du når fram her da irr ikke kommer av seg selv Endret 13. april 2013 av Christoffero89 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) 1. Støv skader da ikke kontakten eller innsiden. 2. Jo takk jeg har sett "Normalt bruk" i Norge, og det er ikke bare bare det. For du er mildt sagt ikke den første som påstår at du har behandlet telefonen fint (ja, du har nok gjort det i god mening), hvor mobiler/laptopper etc. har vært gjennom det aller meste...(sett fra elektronikken sin side) Irr er i utgangswpunktet IKKE brukerfeil med mindre verkstedet kan bevise direkte vannintrengning. Kan de ikke det, er det bare å insistere påat mobilen har blitt brukt forsiktig, og at en mangel i tilfelle viser at mobilen ikke tåler normal bruk og derfor har en forbrukerrettslig mangel. De aller fleste mobiler har ingen sikkerhet ovenfor fukt eller at vann skal trenge inn til kontakten, og om det kom frem i rettet at trådstarter har en mobil med en forbrukerrettslig mangel, ja da gjelder det også betydd at nær alle i Norge ville kunne få igjen pengene sine ved fuktskade. Samt det faktum at jeg går ut fra at det er rimelig umulig å bevise at det var litt vann som rant inn i mobilen, og ikke fuktig luft som kom inn, og deretter kondenserte(dannet vann) på vei inn, og inne i mobilen. Forsto helst det slik at "støvet" som er kommet i er kommet fra "ytre påvirkning", så kommer det jo helt ann på hva man skal tolke som en "ytre påvirkning": Støv (med mindre vi snakker om industristøv som metallspon etc.) skal ikke ha noen påvirkning på det elektriske. Smuss, som ren skitt kan nok kanskje ha en viss ledeevne, eller fuktighet i seg som kan skade kontaktene over tid. Det sier vel nesten seg selv at det er en ekstern påvirkning når smuss kommer inn i kontakten. Var bare han på elkjøp som sa at IRR KAN komme om det er litt fukt i usb kontakten, så det var vel heller spekulasjoner. Det vil si at det ikke er påvist fukt. "Smuss og Irr" var diagnosen. Elkjøp driver ikke egne reperasjoner. Det er det nok Infocare som gjerne tar seg av, så selgeren snakker kun om generelle ting. Det tredjeparts reperasjonsenteret vil derimot ikke påvise irr og smuss om det ser plettfritt inni der. Ja, du kan som sagt kreve bilde av skaden. Men det kan jo sies at kontakten ofte tåler en del, og om de faktisk fikser problemet å bytte kontakten, ja da høres det jo også ut som om det er rimelig ille også. Har nok ikke hatt denne tlf utsatt for noen fukt, og det var nok heller ikke vist på de "fuktlappene" i mobilen så vidt jeg forsto . Faktum er at den har blitt utsatt for fukt (ja, med mindre de på verkstedet lyver da), for irr som tar livet av en telefon oppstår ikke i tørre omgivelser eller av seg selv. Fuktlapper? Hørtes ut som noe Apple-greier. Har ikke sett noe slikt i noen Samsung mobilen, spesielt ikke i Galaxy S2, og det er ingen vits å se på fuktlapper om det er tydelig at du har irr i telefonen, som er et mer enn godt nok bevis på fukt. Spørsmålet her, er enten: Verkstedet scammer deg (lite sannsynelig), eller hvor fukt i kontakten ikke er kundens ansvar, og det ville forandret industrien en del om dette går i gjennom. Sist men ikke minst. Du stiller veldig svakt i denne saken, og slike episoder som det der er er heller regelen enn unntaket. Om du virkelig hadde hatt en sak her, ville det vært av internasjonal interesse og en sak for høyesterett, og vil kunne forandre hverdagen for oss forbrukere i positiv retning. Men jeg ønsker deg nå lykke til , og får håpe ikke FBI eller lignende ikke er dødslei av slike saker. Endret 13. april 2013 av Andrull Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 1. Støv skader da ikke kontakten eller innsiden. 2. Jo takk jeg har sett "Normalt bruk" i Norge, og det er ikke bare bare det. For du er mildt sagt ikke den første som påstår at du har behandlet telefonen fint (ja, du har nok gjort det i god mening), hvor mobiler/laptopper etc. har vært gjennom det aller meste...(sett fra elektronikken sin side) De aller fleste mobiler har ingen sikkerhet ovenfor fukt eller at vann skal trenge inn til kontakten, og om det kom frem i rettet at trådstarter har en mobil med en forbrukerrettslig mangel, ja da gjelder det også betydd at nær alle i Norge ville kunne få igjen pengene sine ved fuktskade. Samt det faktum at jeg går ut fra at det er rimelig umulig å bevise at det var litt vann som rant inn i mobilen, og ikke fuktig luft som kom inn, og deretter kondenserte(dannet vann) på vei inn, og inne i mobilen. Vel, det er ikke forbrukerens problem. Om man holder telefonen inntill hodet og snakker i den utendørs i fem varmegrader, skal den faktisk tåle dette,uansett hvor mye kondens og fukt det danner. Det er slikt som er normal bruk. Derfor har også forbrukere høy andel av kjennelser med seg i FTU der verkstedet ikke kan dokumentere fuktinntrengning fra utsiden. Vertd å nevne er det også at slik irr kunne vært eliminert ved å spraye det ferdigmonterte kretskortet/usb.modulen med en spraylakklignende beskyttelse til $0.50 per telefon. Dermed er det liten tvil om hvem som står nærmest til å erstatte mangelen som fremkommer ved vanlig forsiktig bruk (uansett hva du måtte mene om dette) når de ikke engang gidder å gjøre dette. Forbrukerrådet og FTU, og så er saken i boks. Det tar litt tid, men man er nødt til å ta forbrukeransvar og vise dem at uthalingstaktikker ikke fungerer. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Her var det mye tull. Som jeg nevnte i duplikattråden din så binder støv fukt. I tillegg fører støv til at komponenter tørker ut. Ingen av dere som fjerner støv fra den stasjonære PC'n en gang i blant? Uttørkede kondensatorer (fra varme og støv) popper som en 14årings kviser. Så jo støv kan helt fint være ødeleggende for en mobiltelefon. Ngz: hvor mye kontakt trur du at du får med usb-kontakten om du lakkerer gullkontaktene? Det er nok Deltaservice som har telefonen, og de tjener absolutt ingenting på å lyve skader på en telefon. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Støv forårsaker ingen skade i kontakten som vi snakker om. Og når man renser PCen for støv, så er det ikke for å fjerne støv fra kondensatorene, men fra kjøleribber. Varme tørker ut kondensatorer, og i mobiler så er det ikke luftflyt som blir brukt for å kjøle ned eventuelle electrolyt-kondensatorer, og støv vil tvilsomt føre til en særlig økning i varme på kondensatorene, da støv helt sikkert leder varme like dårlig som isolatoren stillestående luft og plastikk. Eller påstår du virkelig at støv skader mobilen fordi den FJERNER fukt? som igjen er det motsatte problemet av hva vi nå finner her. Kondensatorer tørker ikke ut i lav luftfuktighet av hva jeg kunne finne. Faktisk så var det anbefalt å ha lav luftfuktighet. (men ikke så lav at statisk elektrisitet blir for stor) For det andre så vil ikke støv fjerne noe fukt, og fukten vil etter hver fordampe uansett. Men det er uansett ikke det som er problemet i denne tråden, for her er det snakk om en form for fuktskade. Om støv/smuss har bidrat i at fukten holdt seg lenger på et sted er irrelevant, da det uansett betyr at fukt har kommet inn i kontakten. Det er litt vanskelig å gjøre i kontakten, hvor navnet antyder at det trenger å være kontakt. Nå sies det ikke om hvor i kontakten det er, men mest utsatte området er på "utsiden". Joda, de kunne ha gullbelagt det, men det er de nå ikke, da de ved normalt bruk IKKE trenger dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå