Gå til innhold

Flytte bil på privat gårdsplass, lov?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har fått vite er at på privat vei er det ingen regler som stopper deg i å kjøre bilen uten førerkort? Ettersom din private vei ikke regnes som en trafikkert vei?

 

Edit: Tråd fra 2004 http://www.diskusjon...pic=329912&st=0

 

Nei du får desverre ikkje kjøyre utan førarkort på privat veg.

 

§ 1. Lovens område.

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på vegeller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område.

For Svalbard og Jan Mayen gjelder loven med de endringer som Kongen måtte fastsette av hensyn til de stedlige forhold.

Endret ved lover 12 juni 1987 nr. 64, 4 juli 1991 nr. 49.

 

Definisjonen på veg finner vi her:

§ 1. Definisjoner

1. I trafikkreglene forstås med:

a) Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

[...]

 

Utifra dette så kan ein då lese at også privat veg er undelagt vegtrafikklova.

Unntaket er privat veg som ikkje er åpen for alminnelig ferdsel.

Så dersom du fysisk hindrer kjøyretøy (og gående) frå å komme inn på den private vegen så kan du sjå vekk ifrå dette punktet i vegtrafikkloven.

 

Etter som eg forstår så blir dette tolka strengt, normalt sett blir derfor kun avsperra og innegjerdet motorsportbane, landingsstriper, o.l. reknast som områder som ikkje er åpne for alminnelig ferdsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du gjerder inn tomten din, og setter opp en port med hengelås og skilt om at det er adgang forbudt til din private oppkjørsel, bør du vel være innenfor loven når du flytter bilen?

 

Jeg tror dessuten ikke politiet ville brydd seg nevneverdig om naboen din ringer og sladrer på at du flytta bilen din 10m på din egen private oppkjørsel. Faktisk tror jeg politiet kommer til å svare naboen din med at han kan passe sine egne saker, slutte å plage politiet med uvesentligheter og heller ringe hvis det faktisk oppstår en farlig situasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du gjerder inn tomten din, og setter opp en port med hengelås og skilt om at det er adgang forbudt til din private oppkjørsel, bør du vel være innenfor loven når du flytter bilen?

 

Jeg tror dessuten ikke politiet ville brydd seg nevneverdig om naboen din ringer og sladrer på at du flytta bilen din 10m på din egen private oppkjørsel. Faktisk tror jeg politiet kommer til å svare naboen din med at han kan passe sine egne saker, slutte å plage politiet med uvesentligheter og heller ringe hvis det faktisk oppstår en farlig situasjon.

 

Ja, slik som eg tolker det så vil ei slik løysning effektivt hindre alminnelig ferdsel.

 

 

Når det gjeld kva politiet vil gjere i ei slik sak så er det vanskelig å forutsjå. Normalt sett så ville nok ikkje politiet legge mykje tid i ei slik fillesak dersom bilføraren f.eks berre ikkje hadde bestått førerprøva. Men sidan trådstarter tydeligvis har blitt frådømt rettet til å kjøyre bil så skal du ikkje sjå vekk ifrå at politiet vil legge litt energi i å passe på at trådstarter held seg unna rattet i den aktuelle tapsperioda.

Lenke til kommentar

Hvis du gjerder inn tomten din, og setter opp en port med hengelås og skilt om at det er adgang forbudt til din private oppkjørsel, bør du vel være innenfor loven når du flytter bilen?

 

Tror vel at det blir misvisende å henge seg opp i om det er vei eller ikke når veitrafikkloven sier:

 

§ 1. Lovens område.

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. (...)

 

M.a.o. på vei som ikke er åpen for alminnelig ferdsel gjelder fortsatt veitrafikkloven for motorkjøretøy, og det er fortsatt krav om førerkort.

Lenke til kommentar
Tror vel at det blir misvisende å henge seg opp i om det er vei eller ikke (...)

 

Og det funker heller ikke, som halvveis forsøkt i den andre tråden, (som jeg avstår fra å poste i, siden den er eldgammel..) å prøve å henge seg opp i at kjøringen ikke er "trafikk" etter lovens definisjon, med misforstått bakgrunn i dette sitatet:

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

Ordet "også" i sitatet er ment å poengtere at det å oppholde seg (stå/sitte/ligge i ro...) på en vei også regnes som trafikk/ferdsel. Setningen er ikke ment innskrenkende, som den eneste betydningen av trafikk/ferdsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...