Gå til innhold

Photoshop CS& hvordan bruke deler av 4 ulike eksponeringer og smelte sammen til et bilde

Anbefalte innlegg

Skjønner sånn halveis hvordan dette skal gjøres i praksis, men trenger en liten guide eller turorial for akuratt hvordan.

Ta feks et bilde av en stue. Det er tatt 5 eksponeringer der feks en er eksponert for at vindu ikke skal bli utbrent, et er tatt for lette skyggepartiet, et er tatt normalt osv. Disse 5 bildene skal da bli til et bilde, men jeg skal bare bruke deler av bildene. La oss si jeg vil bruke hovedbildet tatt på +1 eksponering, men da er vinduene utbrent. Så da vil jeg at akuratt den delen av hovedbildet som innholder vinduene skal brukes av den mørkere eksponeringen. Hvordan gjør jeg dette i praksis ? Har en teori på at jeg må ha alle 5 ulike eksponeringene i 5 ulike layers, og så ha et hovedlayer det jeg blender alt sammen, og maler vinduet mørkere fra den mørke versjonen osv. Men akuratt hvordan jeg gjør det, og en liten guide hadde vert fint :) Så kom gjerne med tips så jeg får eksperimentert litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, er layer mask jeg vil bruke :) Skal bare ha deler av bilde 2 feks. eller bilder av tre. Da blir hdr litt feil :) Bruker stort sett photomatix for hdr :) Det kan anbefales, det var i alle fall bedre en photoshop før cs5 og cs6 er ikke sikker på hvordan det ligge ann nå :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, er layer mask jeg vil bruke :) Skal bare ha deler av bilde 2 feks. eller bilder av tre. Da blir hdr litt feil :)

"Da blir HDR litt feil"? Uhm - nei? Det er dette som er HDR. At du kombinerer flere bilder og bruker deler av de forskjellige bildene for å få mer dynamikk inn i bildet - som gir en "High Dynamic Range" - mer dynamikk i bildet.

Lenke til kommentar

"Da blir HDR litt feil"? Uhm - nei? Det er dette som er HDR. At du kombinerer flere bilder og bruker deler av de forskjellige bildene for å få mer dynamikk inn i bildet - som gir en "High Dynamic Range" - mer dynamikk i bildet.

På en måte, er det hdr, men når jeg tenker på hdr tenker jeg feks - 1 0 +1 i photomatix og hele bildet smelt sammen tone mapped osv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...