Howard Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 TEST: AMD Opteron 246 Tirsdag 23. september kommer endelig AMD til å lansere sine Athlon 64-prosessorer. For å korte ned ventetiden har vi tatt en titt på den hittil raskeste Opteron-prosessoren, som langt på vei vil være den samme som AMD kommer til å lansere under navnet Athlon 64 FX. Les testen her. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Heftig prosessor ja, men SYKT dyr. Skjønner ikke helt, alle sier man bør vente til Athlon 64 kommer ut snart og kjøpe den. Men om den krever ECC minne osv og ikke har dobble minnekanaler osv, hva gjør den så veldig interessant å vente på da? Lenke til kommentar
bambam Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Omfattende og spennende test Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Opteron har ECC og Reg. krav Det har IKKE Athlon 64 FX Derfor er den verdt og vente på Bra test btw Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Opteron har ECC og Reg. kravDet har IKKE Athlon 64 FX Derfor er den verdt og vente på Bra test btw Nå ja.... Opteron krever ikke ECC, men reg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Temperatur Problemet til både Athlon XP og Pentium 4 har den senere tiden vært den svært høye varmeutviklingen, og Pentium 4 3 GHz har faktisk et effektforbruk på maksimalt 99W. Opteron er således en svært god nyhet: Under last har prosessoren ligget på temperaturer på 39 grader, og vi har faktisk aldri sett den treffe 40-tallet. Det er likevel mest oppsiktsvekkende at ved lav last (idle) lå temperaturen å svingte mellom 36 og 37 grader, noe som er det samme som kroppstemperaturen til et menneske - og dette er med vanlig boxed kjøler! Lav effektutvikling !! Dette lover knallbra. Det er ikke langt unna 30W det der. Forresten en glimrende artikkel Magnus! Jeg bare digger de oppsummeringsdiagrammene i sammendraget. De er veldig informative og gode for oversikten sin del. (Kunne gjerne ønsket et til diagram med sammenligning med P4 også) Stå på! Gleder meg til dere får tilsendt og testet Athlon 64. [Edit] Riktig navn.... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Forresten en glimrende artikkel Martin! Jeg bare digger de oppsummeringsdiagrammene i sammendraget. De er veldig informative og gode for oversikten sin del. (Kunne gjerne ønsket et til diagram med sammenligning med P4 også) Stå på! Gleder meg til dere får tilsendt og testet Athlon 64. Martin? Han har ikke skrevet for hardware.no på svært lang tid. Skal se om vi kan få til en sammenligningsgraf i forhold til P4 også på Athlon 64-testen *jobbe på spreng* Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Mulig jeg leste litt raskt gjennom her nå.. men testet dere en eller to cpu'r samtidig nå? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Mulig jeg leste litt raskt gjennom her nå.. men testet dereen eller to cpu'r samtidig nå? Yepp, da leste du litt for raskt gjennom Det var bare én denne gangen. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Det var det jeg hadde en mistanke om. Tror jeg leste optimalt fort gjennom :-) Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Heftig prosessor ja, men SYKT dyr. Det spørs hva du sammenligner den prisen med da - husk nå på at Opteron tross alt er en 64-bits prosessor for tjenermarkedet. Jeg vet ikke om så mange andre 64-bits prosessorer på 2.0 GHz med flerprosessor-støtte som er så mye rimeligere enn Opteron 246. F.eks. Itanium 2 begynner på minst 20.000 kr/stk (for 900MHz med 1.5MB L3 cache), så Opteron 246 er meget konkurransedyktig sammenlignet med dette iallefall. Skjønner ikke helt, alle sier man bør vente til Athlon 64 kommer ut snart og kjøpe den. Men om den krever ECC minne osv og ikke har dobble minnekanaler osv, hva gjør den så veldig interessant å vente på da? Nei, Athlon 64 krever ikke ECC eller REGistrert minne da den kan bruke standard 'unbuffered' minne slik som Athlon XP. Det er bare Athlon 64 for 754-sokkel som ikke støtter dual-DDR, men Athlon 64 FX (og Opteron) for 940-sokkel (og Athlon 64 939-sokkel som slippes til neste år) støtter altså dual-DDR. Ellers må jeg bare si at jeg ikke tror dual-DDR har så veldig mye å si på totalytelsen for en Athlon 64, kanskje bare noen få prosent. Derimot blir nok prisen på Athlon 64 for 754-sokkel vesentlig rimeligere enn 940/939-sokkel versjonene tipper jeg. Opteron derimot krever REGistrert minne, men ECC er ikke noe krav. Athlon 64 blir den første 64-bits desktop PC prosessoren, bare det i seg selv gjør det verdt å vente synes jeg :smile: Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 *Begynne å spare* Det er ingen tvil lenger. Med så lave tempraturer er dette prosessoren for meg. kommer vel ikke over luft tempraturen med vannkjølinga mi:) Ligger på 34 grader nå. på en 2400+@2205mhz 200x11;) /me GLEDER SEG! Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Er dette en av de vanlige Opteron cpuene som utvikler ca 85 watt som nevnt her? http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=2031 Var det en rev C dere testet btw? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Er dette en av de vanlige Opteron cpuene som utvikler ca 85 watt som nevnt her?http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=2031 Var det en rev C dere testet btw? Sitat fra den artikkelen du viser til: "Det er ikke kjent hvilken klokkefrekvens de nye "strømgjerrige" Opteron-prosessorene vil kjøre på. Selv om AMD har sendt ut pressemelding denne uken, vil ikke produktene være tilgjengelig for salg før vår eller sommer 2004" Da kan du jo trekke dine egne konklusjoner. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Er det urimelig å anta at Opteron prosessoren dere testet hadde et effektforbruk på 85 watt slik en vanlig opteron prosessor har? Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Er spent på å se hvordan disse yter i et dualoppsett! "Vi mottok nylig to Opteron 246-prosessorer fra AMD, og før vi satt dette inn i et dual-oppsett...". Regner med at det kommer en slik test etterhvert? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Er det urimelig å anta at Opteron prosessoren dere testet hadde et effektforbruk på 85 watt slik en vanlig opteron prosessor har? Dagens Opteron har trolig mindre enn 60W effektforbruk, iallefall hvis man skal tro denne tråden. Noen som kan oppklare dette? Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Er det urimelig å anta at Opteron prosessoren dere testet hadde et effektforbruk på 85 watt slik en vanlig opteron prosessor har? Dagens Opteron har trolig mindre enn 60W effektforbruk, iallefall hvis man skal tro denne tråden. Noen som kan oppklare dette? Tror den ja. Johan is tha man. Lurer på hvorfor vi får motstridende meldinger her. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Motstridende meldinger? Hva mener du med det? Eneste kontroversen her, må komme av at folk ikke skjønner hvor det 89W tallet kommer fra. Det er ingen mulighet for at Opteron kan "produsere" 89W ... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Eneste kontroversen her, må komme av at folk ikke skjønner hvor det 89W tallet kommer fra. Det er ingen mulighet for at Opteron kan "produsere" 89W ... Se linken jeg postet lengere opp da, der står det at typiske Opteron cpuer utvikler 85 watt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå