Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fravær ved transport til repetisjonsøvelse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er innkalt til rep.øvelse fom. 08.00 fredag. Skal møte i en leir med svært dårlig kollektiv forbindelse, så jeg må reise hjemmefra på formiddagen torsdag. Siden jeg i tillegg pendler et stykke til jobb, vil jeg kun rekke å være på jobb noen få timer den dagen før jeg må reise hjem for å rekke toget. Bruk av egen bil er utelukket pga. samboer.

Spørsmålet er: Har jeg krav på fri fra sivil arbeidsgiver som følge av reise til repetisjonsøvelse? Anonym poster: d0d40de25c0e395aef77e33b85f6c721

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten har selvfølgelig sikret sine vernepliktige permisjonsadgang når de innkalles til tjeneste. Du har en lovbestemt

rett til permisjon etter aml. §12-12 første ledd:

"§ 12-12. Militærtjeneste mv.

(1) Arbeidstaker har rett til permisjon ved pliktig eller frivillig militærtjeneste eller lignende allmenn vernetjeneste. Det samme gjelder ved frivillig tjenestegjøring av til sammen 24 måneders varighet i styrker organisert av norske myndigheter for deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner, hvis arbeidstaker snarest mulig etter å ha inngått bindende avtale om tjenestegjøring i slike styrker varsler arbeidsgiver om dette."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...