Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud på en privat, i går faktisk, og fra SIT idag. På Lerkendal, spjuk nytt, men ingen bilder. Ser ut som det er litt kronglete planløsning ut fra plantegning. Er snakk om parleiligheten.

Er ikke fra parleiligheten på Lerkendal, men er video fra de vanlige hyblene her.

 

Hvordan er prisen, plantegning, standard og plasseringen på den private sammenlignet med (det du vet om) Lerkendal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke fra parleiligheten på Lerkendal, men er video fra de vanlige hyblene her.

 

Hvordan er prisen, plantegning, standard og plasseringen på den private sammenlignet med (det du vet om) Lerkendal?

 

For å summere opp i positive og negative sider ved begge:

Private leiligheten:

+Stor (ift. Lerkendal)

+Supersentral (150 meter fra Trondheim Torg)

+Enda mere hvitevarer inkl.

+Nærmere Rotvoll (der dama skal studere)

 

-Litt rar planløsning (lang og smal, og rare vinkler mellom veggene)

-Dyr (8500+strøm+internett)

-Gammel (regner med høye strømutgifter - Energiklasse G, altså den dårligste)

-Lang bindingstid og oppsigelsestid (9mnd før man kan si opp+3mnd oppsigelse)

 

Lerkendal:

+SiT (regnes vel som en superseriøs aktør...)

+Helt ny

+Billigere (billigere leie, og internett er inkl)

 

-Litt mindre sentral, men fortsatt sentral, da. Et lite minus altså

-Må bytte buss til Rotvoll, evt gå et stykke og ta direkte

-/+"Del" av et kollektiv, selv med eget bad og kjøkken.

-Bor i et bygningsområde i starten

 

 

Jeg begynner å helle mer mot Lerkendal, men har enda ikke fått kontakt med dama. Får se hva ho sier også. Innflytting på Lerkendal er 15.08, og det er vel studiestart 13. Men det ordner seg vel.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Ser ut som det blir Lerkendal og ikke privat leilighet for vår del.

 

Hvordan takker man pent nei etter å ha takket ja? Har ikke skrevet under på noe, men er vel greit å si fra på en grei måte at man takker nei likevel, særlig når det har gått 30-35 mail frem og tilbake :p

Lenke til kommentar

Hmmm. Ja. Det som har skjedd: Ho sendte en mail og sa at utleier ville tilby oss leiligheten, hvis vi fortsatt var interesserte. Jeg sa at vi var veldig interesserte og stilte noen spørsmål rundt depositum. Hun svarte på spørsmålene. Dagen etter kom kontrakten og en halvlang mail med info om betaling av depositumer, husleie, kontrakten osv.

 

Egentlig har jeg ikke sagt at vi skal ha den. Det nærmeste jeg kommer er at jeg har sagt at vi var veldig interessert :p Jaja. Får se hva som skjer. Er jo ikke akkurat verdens største problem å finne leietakere for tida, og det hadde vært mange på visning.

 

 

Sakser fra artikkelen du linka til: "Påpek i all kommunikasjon at du er kun er interessert før du ettertrykkelig forteller at du vil inngå en bindende kjøpsavtale." Noe jeg har gjort..

Endret av Knewt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo ikke forventes at man skal inngå en avtale før kontrakten er på bordet, det kan jo stå litt av hvert i den. Ting som bindings- og oppsigelsestid kan jo ha mye å si for folk, for eksempel. Og så er det mange rare kontrakter ute å går. Med mindre du har sagt at du tar den etter at du har fått kontrakten, så tror jeg det skal gå greit å bryte nå. Dessuten vil ikke utleierne har store problemer med å få leid ut fra neste uke av, med mindre det er snakk om noe veldig dårlig.

Lenke til kommentar

Det kan jo ikke forventes at man skal inngå en avtale før kontrakten er på bordet, det kan jo stå litt av hvert i den. Ting som bindings- og oppsigelsestid kan jo ha mye å si for folk, for eksempel. Og så er det mange rare kontrakter ute å går. Med mindre du har sagt at du tar den etter at du har fått kontrakten, så tror jeg det skal gå greit å bryte nå. Dessuten vil ikke utleierne har store problemer med å få leid ut fra neste uke av, med mindre det er snakk om noe veldig dårlig.

 

Hvis knewt ikke har sagt at han skal leie så er det nok greit, antok (derfor skrev jeg "vil jeg tro") at når man veksler over 30 mail mellom seg så hadde man i enn eller annen setting bundet seg til leie. Så lenge hovedpunktene som oppsigelse, depositum og leie (strøm, internett) er avtalt så skal det en veldig rar kontrakt til for å komme seg unna ett bindende "jeg tar leiligheten" utsagn.

 

Man trenger nok heller ikke si at man skal ha leiligheten for å være bundet... kommentarer som:

 

"sender dere kontraktsen så skal jeg få signert å sendt den tilbake før helgen"

 

kanskje også er nok til å bli bundet i avtalen. Også hvis dere var enige om hovedinnholdet og at de skulle sende kontrakten for signering så er kanskje en avtale egentlig inngått, helt juridisk sett.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Her er det vi skrev etter at vi fikk leiligheten:

 

 

"Jeg har da snakket med utleier og vi ønsker å tilby dere å leie, dersom dere fortsatt er interesserte?"

 

"Nå ble vi veldig letta og glad. Vi er fortsatt veldig interesserte. For å være ærlig hadde jeg gitt opp håpet på denne, siden vi ikke hadde mulighet til å komme på visning.

Vi er rolige og er nok av typen du beskriver. Også skal vi jo være i Trondheim noen år, og med en så sentral og grei leilighet kan jeg ikke se for meg at vi flytter."

 

"Man skal aldri gi opp håpet vet du J Men dette høres veldig bra ut. Utleier arbeider selv i samme bygg, så derfor er han litt opptatt av dette. I utgangspunktet ønsker han å treffe de som ønsker å leie, men han har nå reist på ferie så da ble det vanskelig uansett."

 

"Jepp! Flott :-)"

 

"Vedlagt følger kontrakt for signering. Print den ut, signér og returner til meg per post til adresse:

XXXXXX

XXXXXX

XXXXXX

Send meg også kopi av legitimasjon på dere begge(kan sendes per mail).

Garantibeløpet finner dere på vedlagt faktura. Den og første måneds husleie betales snarest. Gi meg beskjed når det er i orden, sånn at jeg får bestilt opp garantidokumenter.

Nedenfor følger betalingsinformasjon mtp. husleien."

 

"Hei!

Flott :) Vi ordner ting når kjæresten kommer nedover til sørlandet på søndag."

 

 

Jeg skjønner i alle fall ikke hvor jeg kan ha bundet meg. Men men. Får se hva ho svarer når vi får sendt av gårde den mailen der vi pent må takke nei :)

 

Kan jeg skrive noe som:

"På grunn av omstendigheter som har dukket opp, må vi dessverre si fra oss leiligheten.

Håper ikke det skaper mye problemer. Du nevnte at det var mange på visning, og markedet er jo såpass presset at det er vel greit å finne nye leietakere. Igjen jeg beklager, vi var jo veldig interessert og jeg håper dere finner et nytt rolig par for leiligheten."

Lenke til kommentar

Hvor god er egentlig standarden og kvaliteten på Berg?? (aldri vært inni der, men gått inne på tomta) Den er jo nesten splitter ny, ser veldig fresh ut utenifra gata, og må vel være svært så attraktiv for de fleste gløsere..

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

Kan jeg skrive noe som:

"På grunn av omstendigheter som har dukket opp, må vi dessverre si fra oss leiligheten.

 

Det som er dumt med den formuleringen, er at den indikerer at dere har takket ja til leieforholdet. Jeg ville heller skrevet: "... kan vi dessverre ikke takke ja til leieforholdet." Men dette er aktuelt bare om det blir en juridisk tvist, og det er jeg skråsikker på at det ikke blir. :)

 

Jeg har selv vært på boligjakt i Trondheim, og måtte faktisk utsette studiene med ett år fordi jeg ikke fikk bosted. Året etter ordnet jeg det slik at jeg bodde midlertidig i nærheten av Trondheim, og kunne dra på visninger. Da havnet jeg isteden i en tilsvarende situasjon som deg, kanskje enda verre, fordi idet jeg var på vei for å hente nøklene og undertegne kontrakt, så fikk jeg en telefon med et tilbud det var umulig å si nei til. Den telefonen til første utleier for å avlyse var tung ... Men det gikk bra. Folk er stort sett forståelsesfulle og fleksible his du forklarer situasjonen.

Lenke til kommentar
Din plassering for hybel er ca:

6 på Lerkendal

115 på Singsaker

370 på Berg

 

Hybelleilighet:

47 på Singsaker

55 på Bloksberg

65 på Berg

Er det noen som kan, basert på erfaring, si hvor god sjanse jeg har for å komme inn på Lerkendal?

 

Jeg har kun bodd på SiA hybler, så har ingen referanser, og har ikke mulighet for å komme på visning. Hvor dårlig ligger jeg an nå?

Lenke til kommentar

Her er det vi skrev etter at vi fikk leiligheten:

 

 

"Jeg har da snakket med utleier og vi ønsker å tilby dere å leie, dersom dere fortsatt er interesserte?"

 

"Nå ble vi veldig letta og glad. Vi er fortsatt veldig interesserte. For å være ærlig hadde jeg gitt opp håpet på denne, siden vi ikke hadde mulighet til å komme på visning.

Vi er rolige og er nok av typen du beskriver. Også skal vi jo være i Trondheim noen år, og med en så sentral og grei leilighet kan jeg ikke se for meg at vi flytter."

 

"Man skal aldri gi opp håpet vet du J Men dette høres veldig bra ut. Utleier arbeider selv i samme bygg, så derfor er han litt opptatt av dette. I utgangspunktet ønsker han å treffe de som ønsker å leie, men han har nå reist på ferie så da ble det vanskelig uansett."

 

"Jepp! Flott :-)"

 

"Vedlagt følger kontrakt for signering. Print den ut, signér og returner til meg per post til adresse:

XXXXXX

XXXXXX

XXXXXX

Send meg også kopi av legitimasjon på dere begge(kan sendes per mail).

Garantibeløpet finner dere på vedlagt faktura. Den og første måneds husleie betales snarest. Gi meg beskjed når det er i orden, sånn at jeg får bestilt opp garantidokumenter.

Nedenfor følger betalingsinformasjon mtp. husleien."

 

"Hei!

Flott :) Vi ordner ting når kjæresten kommer nedover til sørlandet på søndag."

 

 

Jeg skjønner i alle fall ikke hvor jeg kan ha bundet meg. Men men. Får se hva ho svarer når vi får sendt av gårde den mailen der vi pent må takke nei :)

 

Kan jeg skrive noe som:

"På grunn av omstendigheter som har dukket opp, må vi dessverre si fra oss leiligheten.

Håper ikke det skaper mye problemer. Du nevnte at det var mange på visning, og markedet er jo såpass presset at det er vel greit å finne nye leietakere. Igjen jeg beklager, vi var jo veldig interessert og jeg håper dere finner et nytt rolig par for leiligheten."

Ut fra den kommunikasjonen der mener jeg det er temmelig nærgående å konkludere med at dere har bundet dere. Dere ble enige om pris og evt. tidsbegrensning, ikke sant? Den første meldingen kan synes som en slags "føler" om at dere er interessert, men når hun da skriver at utleier "i utgangspunktet ønsket å treffe [dere], men nå har reist på ferie så det blir vanskelig" og dere svarer "jepp flott", og så får dere kontrakt og sier "jepp flott" på nytt uten noe forbehold, så har dere ganske klart gitt uttrykk for at dere har bundet dere. Om dere har signert eller ikke er knekkende likegyldig så lenge du ikke har tatt eksplisitt forbehold om at du ikke ville binde deg før signering - å signere avtalen virker her som en formalisering av avtalen, og ikke en inngåelse av den.

Det sagt antar jeg at det eneste som skjer er at huseier blir sur. I verste fall tilbyr dere dere å betale for ny annonse på finn. Hun klarer definitivt å finne ny leietaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...