Gå til innhold

[Løst] - Nytt kamerasystem: Lav vekt og god optikk

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg leker med tanken på å bytte ut mitt tunge Canon-system med et lettere et, slik at jeg tar det oftere med meg ut på tur. Jeg har liten oversikt over andre kamerasystemer og tenkte jeg kunne høre her.

Finnes det noen gode alternativer for meg?

Krav til nytt system:

• Lett. Det bør veie mindre enn det jeg drar med meg i dag, som veier ca 2,5-3 kg (7D, 17-40 mm og 70-200 mm f/4 + div filtere).
  • Tilgang på god optikk. Har satt opp en liste under med hva jeg ønsker av glass.
  • Krav til kamera: Optisk (helst) eller digital søker, selvsagt god bildekvalitet, osv. Kommer sikkert på flere krav etter hvert.
  • Mulighet for ekstern blits.

Optikk-ønskeliste:

• Fast lyssterk vidvinkel, helst ≤ 24 mm (tilsvarende på fullformat) og ≤ f/2.0
  • Lyssterk fastoptikk som 30mm og 50 mm (tilsvarende på fullformat), etc
  • God telezoom, helst ≤ f/4.0
  • God normalzoom, helst f/2.8

Budsjett er i første omgang underordnet.

Jeg er godt vant med solide kamerahus, knallgod optikk og god bildekvalitet, så håper det finnes et lettere system som kan innfri høye krav :)

Har forstått det slik at microFourThirds-systemet kan bli en het kandidat?

Forslag til kamera og optikk?

Blir veldig glad for alle innspill! :)

- L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Micro four thirds er det beste og mest omfattende speilløse systemet som du får tak i, og et meget godt valg. Selv gikk jeg fra Nikon D3 til en Olympus OM-D E-M5, og er veldig fornøyd med det. Siden optikken er designet til bildebrikkestørrelsen blir faktisk hele systemet mye mer kompakt, i motsetning til Canon og Nikon APS-C, der det fortsatt er ganske svært og tungvindt.

E-M5 har en svært god elektronisk søker, og innebygget stabilisering i huset. Dvs, at alt du skulle finne på å sette foran av optikk kan stabiliseres. Det er solid bygget, værtettet, og veldig konfigurerbart. Man får også tak i et todelt batterigrep som fungerer meget bra. Blitzsystemet til Olympus er også et av de beste i kameraverden, uansett system. Nesten på linje med Nikon CLS, og minst like bra som Canon sitt. De nyere Olympus-blitzene kan fjernstyres fra touchskjermen på E-M5 via den lille blitzen som følger med E-M5.

Når det gjelder optikk så er Olympus sin 12mm f/2.0 svært bra, og tilsvarer en 24mm på fullformat. Micro four thirds har 2x cropfaktor, så det er enkelt å regne om til fullformat-tilsvarende utsnitt.

Olympus 17mm f/1.8 skal vistnok være ganske bra (34mm tilsv), og Panasonic Leica 25mm f/1.4 (50mm) er knallgod. Så har vi Olympus 45mm f/1.8 (90mm) som ikke bare er rimelig, men også knivskarp og bitteliten. Det beste som finnes av fastoptikk er foreløpig Olympus 75mm f/1.8 (150mm) som er et av de beste objektivene som finnes, uansett system. Olympus 60mm f/2.8 Macro (120mm, værtettet) er nesten i samme kategori den også. Så bra at det er skummelt.

Når det gjelder zoomer har Panasonic foreløpig det beste og mest lyssterke. 7-14 f/4 (14-28mm) er meget kapabel, og 12-35 f/2.8 (24-70) pluss 35-100 f/2.8 (70-200) er også gode. Panasonic har også en bitteliten 14mm (28mm) som ikke er så aller verst, om man vil ha noe bittelite og kompakt.

Lenke til kommentar

Alternativet til MFT og OM-D er vel Fuji X-Pro1 eller XE-1. Hovedforskjeller:

- Fuji har større brikke og potensielt et hakk bedre bildekvalitet enn OM-D, ihvertfall på høy ISO.

- Fuji har dårligere AF enn OM-D

- Fuji har også bra utvalg av svært god fastoptikk som bør tilfredstille dine ønsker, men bare en standardzoom så langt, ingen telezoom.

- Vekt/ størrelse er muligens noe høyere enn OM-D pluss MFT-optikk?

Selv sitter jeg fortsatt på gjerdet i forhold til speilløst system. Begge disee alternativene er i ferd med å bli riktig bra.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Hva med 100D ?, nyeste speilreflekskameraet fra Canon, som tar alle objektivene du allerede har, dessverre har ikke Canon så mange små objektiver ennå, men med et adapter kan du bruke alskens andre objektiver fra andre merker, dog uten autofokus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Blir veldig glad for alle innspill!

Jeg har tenkt litt som deg. Hadde 7D og ønsket noe mindre og lettere. Beste alternativet jeg fant var E-M5 som flere allerede har foreslått. Jeg solgte min 7D, kjøpte E-M5, men beholdt et eldre Canon-hus (30D) og Canon-objektivene siden det ikke finnes noe tilsvarende 100-400 til mFT (eller noe annet speilløst system) ennå. Det finnes heller ikke noe tilsvarende din 70-200 F4.0 og selv om AF'en til E-M5 er rask er følgefokusen til Canon foreløpig mye bedre.

Jeg ser for meg 3-4 muligheter på litt sikt.

1. Jeg beholder et par Canon-objektiv - en telezoom + en standradzoom og et hus på xxD-nivå og fortsetter med et kompakt system mFT i tillegg som dekker alt annet og egentlig blir førstevalget for vanlig bruk.

2. mFT blir bra nok også på tele og AF og jeg bytter helt til dette.

3. Canon får orden på Eos M og jeg går tilbake til kun Canon

4. Et annet kompaktsystem blir så bra at det blir den mest fornuftige veien å gå.

For deg tror jeg mFT er et bra alternativ, du får ca 7D bildekvalitet i en mye mindre pakke, men du (NB!) offrer følgefokus og F4 telezoom. Du kan jo også bytte til et lite Canon-hus for turbruk, men optikken vil jo fortsatt være like stor.

Lenke til kommentar

Hei alle!

Tusen takk for mange gode svar! :)

Trondster: Takk for tipset!

Micro four thirds er det beste og mest omfattende speilløse systemet som du får tak i, og et meget godt valg. Selv gikk jeg fra Nikon D3 til en Olympus OM-D E-M5, og er veldig fornøyd med det.

Når det gjelder optikk så er Olympus sin 12mm f/2.0 svært bra, og tilsvarer en 24mm på fullformat.

12-35 f/2.8 (24-70) pluss 35-100 f/2.8 (70-200) er også gode.

Spennende! Olympus OM-D E-M5 virker som en god kandidat.

- Hvordan synes du det lille huset er å jobbe med i forhold til D3?

Leste her om at det ikke har spesielt god følgefokus?

- Hva synes du om kvaliteten på selve huset?

- Hvordan synes du touch-skjermen fungerer? Tåler den kulde?

Godt å høre at det er mye god fast- og zoomoptikk.

- Har du brukt Olympus 12 mm f/2.0? Hvordan er det på åpen blender?

- Vet du noe om den optiske kvaliteten på Panasonic-zoomene?

Ble visst mange spørsmål - får lese meg litt opp på reviews på de ulike sider.

Alternativet til MFT og OM-D er vel Fuji X-Pro1 eller XE-1. Hovedforskjeller:

- Fuji har dårligere AF enn OM-D

Selv sitter jeg fortsatt på gjerdet i forhold til speilløst system. Begge disee alternativene er i ferd med å bli riktig bra.

Skal vurdere Fuji også, men for min del er autofokus viktig.

Har kommet over rykter om Olympus E-M7 - det er kanskje et kamera verdt å vente på?

Hva med 100D ?, nyeste speilreflekskameraet fra Canon, som tar alle objektivene du allerede har, dessverre har ikke Canon så mange små objektiver ennå, men med et adapter kan du bruke alskens andre objektiver fra andre merker, dog uten autofokus.

Hmm, da har jeg fortsatt et "tungt" system. Poenget med et eventuelt kamerabytte må nok bli en markant reduksjon i vekt. Det gir uten tvil mFT-systemet, så EOS 100D er nok ikke aktuelt for min del. Men det bør jo være nevnt som et alternativ - for andre som leser tråden :)

Sony A58(57) eller A65 er og alternativer, små og lette, og masse gode objektiver å få til, sjekk www.dyxum.com og lenses, glimrende database over objektiver.

Eller evt NEX-6

Jeg skal lese litt på dyxum.com. Skal også sjekke opp utvalget og vekten på Sony-objektivene.

Jeg solgte min 7D, kjøpte E-M5, men beholdt et eldre Canon-hus (30D) og Canon-objektivene siden det ikke finnes noe tilsvarende 100-400 til mFT (eller noe annet speilløst system) ennå. Det finnes heller ikke noe tilsvarende din 70-200 F4.0 og selv om AF'en til E-M5 er rask er følgefokusen til Canon foreløpig mye bedre.

Jeg ser for meg 3-4 muligheter på litt sikt.

2. mFT blir bra nok også på tele og AF og jeg bytter helt til dette.

For deg tror jeg mFT er et bra alternativ, du får ca 7D bildekvalitet i en mye mindre pakke, men du (NB!) offrer følgefokus og F4 telezoom.

Ja, du har nok rett - Olympus virker som det beste alternativet foreløpig (skal lese litt mer om Sony).

- Du ser altså ikke spesielt stor forskjell i bildekvaliteten mellom EOS 7D og Olympus OM-D E-M5? Høres bra ut!

- Hvordan synes du E-M5 takler kulde?

Jeg får vel krysse fingrene for at mulighet nr 2 blir en realitet :)

-----------------------------------

Ser altså foreløpig ut til at Olympus er det beste alternativet. Det er foreløpig ingen hast, så kan jo vente på om E-M7 blir en skikkelig oppgradering?

Noen andre forslag som burde vært nevnt? :)

- L

Lenke til kommentar

Det er egentlig kun 3 alternativer for å få ned vekten. Størst vektreduskjon vil du få med µ-4/3. De to andre alternativene, Fuji X-E1 og Sony NEX-6 er noenlunde like hus (de er de mest aktuelle husene i de systemene. Begge systemene har et greit utvalg i fast-optikk; Fuji har en bedre normal-zoom; og tele-zoomen blir lansert denne uka, i følge ryktene. Den vil være noe større enn tele-zoomen til Sony; men er også mer lyssterk.

Hvis du er avhengig av følgefokus; så er det like greit å beholde 7D-en: Et system som Sony's SLT vil ikke gi deg den nødvendige vektbesparelsen, da det er kun husene som blir kompakte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste her om at det ikke har spesielt god følgefokus?

- Hva synes du om kvaliteten på selve huset?

Speilløse systemkamera og følgefokus sammen med serieskudd vil nok oppfattes som rent tragisk kontra 7D'n som du har. Det er vel muligens det svakeste punktet for speilløse systemkamera kontra speilrefleks.

Har du behov for god følgefokus bør du enten ha et speilløst system i tillegg og beholde 7D'n eller glemme speilløse.

Tor

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...