Tha sims Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hei Vinteren kommer snart og det er ingen tropenetter vi trenger å være bekymre oss for . For å utnytte ute temperaturen max tenkte jeg på en ting. Hva om man borer to hull i veggen, stapper et tjukkt rør inn i hvert hull. Røret skal være like langt ut som slutten av tjukkelsen på veggen. Setter en vifte på hver av hullene. En som blåser inn og en som blåser ut. Enden av rørene skal så settes rett over cpu det andre røret litt over det andre røret som var over cpu. Så på den ene røret som er over cpu skal det også der være en vifte som suger inn og det andre røret skal suge ut. Skjønte dere dette? Så klart kommer det til å bli urtolig kalt på rommet, men det går jo ann å lage et isolert kabbinet til dette formålet, eller så går det ann å lage en isolert kasse som pc`n skal være i. Var dette en god ide, eller var dette en fiasko ide, uansett kan det være utrolige gode overklokkingsmuligheter med denne ide`en. Kan hende dette ble litt dårlig forklart. Dere får si ifra om dere lurte på noe. Kom med synspunkter eller ide`er hviss dere har noe lurt å si Mvh Tha sims Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Dette vil fungere svært dårlig! Da det vil bli kondens inne i maskina, kald luft som treffer varm komponent = fuktighet og vann. Så du vil kortslutte maskina di. Men det som heller hadde vært mere en idee er til de som har wasserkjøling... de kan jo forlenge vann kablene sine litt og sette en radiator på yttsiden av veggen. det hadde jo gått. Men fremdeles ville det ha blitt litt kondens inne i maskina da vannet har ned mot 0 grader. Sp litt klar-lakk må kanskje til Lenke til kommentar
Choo Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Og tenk deg gjengen med snøkorn som hadde blitt overlykkelig om å få komme inn i det varme røre ditt! Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Og tenk deg gjengen med snøkorn som hadde blitt overlykkelig om å få komme inn i det varme røre ditt! Akkurat det samme som jeg tenkte - SNØSTORM Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hva med vannkjøling med radiatorene ute i snøen? Mmmmm Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Det kunne gått... Vet om en fyr som brukte kaldluft fra fryseren til å kjøle CPU. Kondens er nok ikke noe stort problem hvis du isolerer godt nok, og snøen kan blokkeres med filtre. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Dette vil fungere svært dårlig! Da det vil bli kondens inne i maskina, kald luft som treffer varm komponent = fuktighet og vann. Så du vil kortslutte maskina di. Du mixer nok begrepene litt her. Kald luft som treffer varm komponent vil ikke gi kondens. Det er faktisk det omvendte som er tilfelle. Hadde komponentene vært iskalde og utsatt for luft med høyere temperatur, da hadde du fått kondens! For det er slik fatt, at når "varm" luft treffer en iskald flate / komponent, så kondenseres fuktigheten i lufta. Finn frem fysikkboka, og ta en titt der! :smile: Lenke til kommentar
Talker Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Dette vil fungere svært dårlig! Da det vil bli kondens inne i maskina, kald luft som treffer varm komponent = fuktighet og vann. Så du vil kortslutte maskina di. Du mixer nok begrepene litt her. Kald luft som treffer varm komponent vil ikke gi kondens. Det er faktisk det omvendte som er tilfelle. Hadde komponentene vært iskalde og utsatt for luft med høyere temperatur, da hadde du fått kondens! For det er slik fatt, at når "varm" luft treffer en iskald flate / komponent, så kondenseres fuktigheten i lufta. Finn frem fysikkboka, og ta en titt der! :smile: Pust på et vindu så får du se... Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Ei glassplate er nesten alltid litt kald. Uansett så er pusten varmere enn overflaten på ei glassplate, derfor danner det seg fukt. Hadde om dette på skoln, det står til og med i Naturfag boka som jeg har!! Tror skrue har rett!!! Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Jepp, stemmer nok det. Det som derimot ville vært en god ide er å isolere kabinettet skikkelig slik at det ikke konsenserer på utsiden. Kan jo være smart og holde den kalde luften der du vil ha den slik at det ikke blir kaldt i rommet Lenke til kommentar
Talker Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Jepp, stemmer nok det. Det som derimot ville vært en god ide er å isolere kabinettet skikkelig slik at det ikke konsenserer på utsiden. Kan jo være smart og holde den kalde luften der du vil ha den slik at det ikke blir kaldt i rommet Tenk hvis kondens på utsiden av kabinettet kommer seg inn i kabinettet! :o Det går ann... Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Jepp, stemmer nok det. Det som derimot ville vært en god ide er å isolere kabinettet skikkelig slik at det ikke konsenserer på utsiden. Kan jo være smart og holde den kalde luften der du vil ha den slik at det ikke blir kaldt i rommet Tenk hvis kondens på utsiden av kabinettet kommer seg inn i kabinettet! :o Det går ann... Det var akkurat dette jeg tenkte på, derfor kan det være greit å isolere kabinettet slik at den yttre temperaturen på kabinettet faktisk har tilnærmet rom- temperatur. Mens tempen inni kabinettet faktisk ligger rundt ute temp. Lenke til kommentar
culexus Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Ta en radiator som passer til vannkjølinga, bland opp en bra blanding med frost veske og lag lange slanger slik at du kan ha radiatoren utenfor. Så isolerer du røra som kommer inn + cpuen akkuratt slik de gjør på vaporchill eller hva den saken heter Da slipper du kondens inne i maskinen. og du har en konge kjøling i vinter kulda. 8) Lenke til kommentar
neon king Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 jippiiiiiii snøballkrig he he he kanskje noe treffer et av rørene dine Lenke til kommentar
Josten Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Ta en radiator som passer til vannkjølinga, bland opp en bra blanding med frost veske og lag lange slanger slik at du kan ha radiatoren utenfor.Så isolerer du røra som kommer inn + cpuen akkuratt slik de gjør på vaporchill eller hva den saken heter Da slipper du kondens inne i maskinen. og du har en konge kjøling i vinter kulda. 8) Det er vel større fare for kondens da (hvis man ikke isoloerer skikkelig), siden varm kabinettluft treffer kalde rør. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Venstre er rel. fuktighet ved 20C, høyre er duggpunkttemp. 0,1 -13 0,2 -4 0,3 1 0,4 7 0,5 9 0,6 12 0,7 14 0,8 16 0,9 18 1 20 Skal skal dette gå bra ved temp lavere enn 12C og lufttemp 20C, kan du neppe drive noe koseligere enn lommetennis (på datarommet). Alternativt kan du lage et helt lufttett kabinett der du først lager til ei kjøleblokk med store flater, i "løse lufta", etter denne kan du plassere de andre blokkene som skal kjøle komponentene. Den første blokken vil da være kaldest og dermed ta opp eventuell kondens først. Kondensvannet kan du la renne ned av blokka og vekk i et sinnrikt system der du tar i bruk hevert og overflatespenningen til vannets overflatespenning! Funker ikke dette så skjønner jeg ingenting. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Jeg har radiatoren i toppen av kabinettet sånn at den tar inn luft utenfra og blåser den inn i kabinettet, i nerheten av maskinen er det en ventil i veggen. Så sist vinter tok jeg en sånn flexikanal(slange som brukes bla til vetilatorer) denne teipet jeg fast på ventilen og den andre enden over radiatoren så at all luften ble tatt direkte utenifra. Temp kan vere helt nede i 20 minus her, dette sto montert i ca 3 mnd og jeg hadde meget lav temp i kabinettet selv om romtempraturen var mye høyere og det var ikke antydning til kondens Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Jeg har radiatoren i toppen av kabinettet sånn at den tar inn luft utenfra og blåser den inn i kabinettet, i nerheten av maskinen er det en ventil i veggen. Så sist vinter tok jeg en sånn flexikanal(slange som brukes bla til vetilatorer) denne teipet jeg fast på ventilen og den andre enden over radiatoren så at all luften ble tatt direkte utenifra. Temp kan vere helt nede i 20 minus her, dette sto montert i ca 3 mnd og jeg hadde meget lav temp i kabinettet selv om romtempraturen var mye høyere og det var ikke antydning til kondens Interessant! Det betyr at luften som er rundt kjøleblokkene egentlig er ute lufta? Dette betyr at det aldri blir kondens i dette systemet siden lufta da er den kaldeste komponenten. En annen sak er jo utsiden av kabinettet. Tar du et kaldt glass med vann og isbiter i og setter i stua, vil glasset kondensere ut en god del vann bare på en halv time. Regner med du gikk over til isolerglass i det obligatoriske vinduet og isolasjon rundt resten som er godkjent av Post og Lotteritilsynet, eller? Lenke til kommentar
culexus Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Isolerer du bra så får du aldrig kondens. Men det letteste må jo være å isolere bare slangene inn til cpuen og ut fra den + selve cpuen og hovedkortet i område der hvor en skal kjøle ned. Så ha radiatoren utenfor og hurtig koblinger i veggen slik at en kan ta med seg pc`n uten masse styr. Holder sikkert med en 13mm isolasjon Armaflex, dette kan sikkert handles hos en rørlegger vist ikke så får du det garantert hos en kjølebedrift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå