Gå til innhold

Deduktiv Logikk 101 for Politikk og Samfunn (blandt annet)

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1. Hvor mye har du klippet og limt fra nettet?
  2. Hva har du produsert selv?
  3. Er det det man kan kalle et plagiat?
  4. Hva er hensikten med slike figurer uten å publisere dem i en kontekst, et dokument?
  5. Mener du at det hører hjemme i politikk delen av forumet og
  6. hvorfor hører det eventuelt hjemme der?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor mye har du klippet og limt fra nettet?
Fargebildene har jeg hentet fra nettet.

Hva har du produsert selv?
Resten

Er det det man kan kalle et plagiat?
Tja, jeg har plagiert Aristotle (med kildeanvisning i originalmaterialet, men bortklipt her ettersom bildene ser for små ut om jeg tar med alt) omtrent som andre plagierer Newton når de påpeker at tyngdekraften eksisterer. Videre har jeg plagiert andre som har plagiert Aristotle (også med kildeanvisning i originalmaterialet). Nyeste orginale tanker som trolig er med her er antagelig noen hundre år gamle.

Hva er hensikten med slike figurer uten å publisere dem i en kontekst, et dokument?
Om du leser tråden vil du finne det besvart tidligere.

Mener du at det hører hjemme i politikk delen av forumet og
Ja

hvorfor hører det eventuelt hjemme der?

Grunnet ett forskrekkelig fravær av logikk innen denne delen av forumet. ;) Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

JaGrunnet ett forskrekkelig fravær av logikk innen denne delen av forumet. ;)

Du skal over hode ikke klage. Fra denne

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520848

tråden fjernet moderatorer følgende

Er ikke det like relevant i den politiske delen av forumet? Det er svært sentrale emner - ihvertfall i samfunnsøkonomi og velferdsteori.

Lenke til kommentar

Du skal over hode ikke klage.

Jeg klager ikke, jeg prøver å få folk til å bruke logikk, hvilket jeg anser at vil være til deres egen fordel om deres oppfattninger er riktige slik at de lettere kan overbevise andre, samt til deres fordel når de tar feil ettersom de da bedre kan forstå virkeligheten og rette på sine feil.

Om du er villig til å bruke litt tid på å lære noe om logikk vil jeg tro at du vil finne at du kan vinne flere argumenter om det er ditt mål (eller bedre finne sannheten, dvs forstå virkeligheten, som er mitt mål)

Fra denne

http://www.diskusjon...owtopic=1520848

tråden fjernet moderatorer følgende

Er ikke det like relevant i den politiske delen av forumet?  Det er svært sentrale emner - ihvertfall i samfunnsøkonomi og velferdsteori.

Moderering (aka sensur) på diskusjon.no må du ta opp med moderatorer direkte, desverre er det ikke noe jeg kan gjøre noe med.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg klager ikke, jeg prøver å få folk til å bruke logikk, hvilket jeg anser at vil være til deres egen fordel om deres oppfattninger er riktige slik at de lettere kan overbevise andre, samt til deres fordel når de tar feil ettersom de da bedre kan forstå virkeligheten.

Politikk er sjelden logikk. Politikk er som regel ideologi. Anarcho kapitialisme som du selv står for er også ideologi.

1. Så hvilken relevans har de figurene konkret til politikk?
  2. Vil du bruke dem i den norske valgkampen?
  3. Eventuelt på hvilken måte?

Moderering (aka sensur) på diskusjon.no må du ta opp med moderatorer direkte, desverre er det ikke noe jeg kan gjøre noe med.

Det var et eksempel på at dette burde vært postet andre steder enn i den politiske delen av forumet. Mine innlegg ble slettet og din tråd burde etter min mening vært postet i et annet underforum?

Til slutt, hvilke av de figurene du ramser opp anser du som viktigst? Begrunn eventuelt hvorfor du mener det.

Lenke til kommentar

Politikk er sjelden logikk. Politikk er som regel ideologi. Anarcho kapitialisme som du selv står for er også ideologi.

Argumentene som fremmes innen politikken er sjeldent logiske, og det er grunnen til at jeg laget tråden.
Så hvilken relevans har de figurene konkret til politikk?
De vil trolig bedre argumentasjon til de som tar seg bryet med å lære bruken av dette redskapet.
<li>Vil du bruke dem i den norske valgkampen?
Jeg bruker logikken i mange innlegg her, selv stiller jeg ikke til valg så de vil ikke bli brukt i valgkampen, og jeg ser ingen tegn til at noen av dagens politikere har lært logikk.
Det var et eksempel på at dette burde vært postet andre steder enn i den politiske delen av forumet. Mine innlegg ble slettet og din tråd burde etter min mening vært postet i et annet underforum?
Det skal du få lov til å mene

Til slutt, hvilke av de figurene du ramser opp anser du som viktigst?  Begrunn eventuelt hvorfor du mener det.

Desverre er nok dette kun en resumert smakebit, men om du kun skal se på en slide vil jeg foreslå pyramiden ettersom den oppsummerer alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg bruker logikken i mange innlegg her, selv stiller jeg ikke til valg så de vil ikke bli brukt i valgkampen, og jeg ser ingen tegn til at noen av dagens politikere har lært logikk.Det skal du få lov til å mene

Og den logikken har ført til at du har startet [searchInKey]=&search_app_filters[forums][sortKey]=date&search_app_filters[forums][sortDir]=&st=0"]disse trådene?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I en bok jeg har (men jeg husker ikke hvilken), så er dette argumentet oppgitt til å være både gyldig og "sound":

P: Bern er hovedstad i Sveits.

K: 2+2=4

Alle premissene er sanne, og konklusjonen er en tautologi. Argumentet kan derfor ikke ha den kombinasjonen av sannhetsverdier for premisser og konklusjon som gjør argumentet ugyldig (dvs. sanne premisser og usann konklusjon).

Samtidig er vel sånn at deduktiv logikk handler om de tilfeller hvor premissene impliserer konklusjonen. Altså hvor konklusjonen er bakt inn i premissene og en bare "nøster den ut" i konklusjonen. Den ovenstående argumentet kan vel ikke sies å ha konklusjonen liggende implisitt i premissene?

Finnes det andre kriterier for at et deduktivt argument skal være "godt" enn "validity" og "soundness"? Eller er det slik at tilfeller hvor konklusjonen er en tautologi eller premissene er innbyrdes inkonsistente er unntak fra regelen om at premissene impliserer konklusjonen?

Lenke til kommentar

I en bok jeg har (men jeg husker ikke hvilken), så er dette argumentet oppgitt til å være både gyldig og "sound":

Du trenger (minst) to premisser for en gyldig deduktiv logikk. Her har du kun en.

Samtidig er vel sånn at deduktiv logikk handler om de tilfeller hvor premissene impliserer konklusjonen. Altså hvor konklusjonen er bakt inn i premissene og en bare "nøster den ut" i konklusjonen.

Ja

Finnes det andre kriterier for at et deduktivt argument skal være "godt" enn "validity" og "soundness"?

Soundness = True premisses and valid argument (structure)

Eller er det slik at tilfeller hvor konklusjonen er en tautologi eller premissene er innbyrdes inkonsistente er unntak fra regelen om at premissene impliserer konklusjonen?

Nei, ingen unntak, men det er mye som kan gå galt i prosessen og disse benevnes som "fallacies" (eller tankefeil på norsk tror jeg).
Lenke til kommentar

Du trenger (minst) to premisser for en gyldig deduktiv logikk. Her har du kun en.

Jeg tro ikke du trenger to premisser for å konstruere et deduktivt argument. Jeg tror du tenker på syllogistisk logikk hvor dette er riktig?

Jeg forsøker å legge ved et bilde fra en lærebok i logikk jeg jobber med: Der er det eksempler på deduktive argumenter med bare ett premiss (såkalt "Argument from definition".

post-329156-0-34063500-1406495308_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tro ikke du trenger to premisser for å konstruere et deduktivt argument. Jeg tror du tenker på syllogistisk logikk hvor dette er riktig?

Beklager, du har rett. Jeg tenkte på hovedgrenen innen deduksjon som er syllogistikk.

Der ER en annen gren innen deduktiv logikk som kalles "immediate inference" eller "Eduction" og som KUN trenger ETT premiss.

Eksempel:

Premiss: No Muslims are Christian (E)

Obverse: All Muslims are non-Christians (A)

ConvLim: Some non-Christians are Muslims (I)

Obv: Some non-Christians are not non-Muslims (O)

Conv Orig: No Christians are Muslims (E)

Obv: All Christians are non-Muslim (A)

Conv: Some non-Muslims are Christians (I)

Obv: Some non-Muslims are not non-Christians (O)

Dog dette er stort sett å si det samme med andre ord, du er da begrenset til å bruke de samme 2 "terms" som i premisset, samt å følge noen regler.

Jeg forsøker å legge ved et bilde fra en lærebok i logikk jeg jobber med: Der er det eksempler på deduktive argumenter med bare ett premiss (såkalt "Argument from definition".

Interessant, men det høres litt ut som "circular argument". Hvilken bok er det?
Lenke til kommentar

Men vi må uansett finne ut hva som er problemet med argumentet. Det vil si jeg ønsker å finne ut av det. Jeg tror det handler om at konklusjonen er sann uansett. Premissene er overflødige. Konklusjonen er sann uansett hva slags premisser som kommer forut.

Kan du si litt mer om hva du ikke liker med utviklingen av logikken etter 1900? For mye "algebra"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Slutt med meningsløs spam, Skatteflyktning.

Dette er åpenbart materiale av dårlig kvalitet - jf. for eksempel at forfatteren bruker ordet "madmen". Det er absolutt ikke et ord som brukes i akademiske sirkler, og personangrep på den linjen tyder på at kvaliteten er dårlig.

Hvis dere vil lære om logikk anbefaler jeg å finne fagbøker som er publisert. De aller fleste må vel gjennom dette i forbindelse med samfunnsvitenskapelig metode på høyere utdanning, så det burde være nok bøker i bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Slutt med meningsløs spam, Skatteflyktning.

Electronic spamming is the use of electronic messaging systems to send unsolicited bulk messages (spam), especially advertising, indiscriminately.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spamming

Tja, om du hadde en bedre forståelse for ordene du bruker ville det nok ditt innlegg hatt mer mening. I og med at ordet spam, ikke ser ut til å passe helt inn blir det uklart hva du prøver å si.

Dette er åpenbart materiale av dårlig kvalitet - jf. for eksempel at forfatteren bruker ordet "madmen". Det er absolutt ikke et ord som brukes i akademiske sirkler, og personangrep på den linjen tyder på at kvaliteten er dårlig.

Tja om bruken av det ene ordet "madmen" er det som avgjør kvaliteten på materialet overlater jeg til resten av leserne å avgjøre.

Om du faktisk skulle ha noe å utsette på det faktiske innholdet kan du gjerne fremsette dine innvendinger.

Hvis dere vil lære om logikk anbefaler jeg å finne fagbøker som er publisert. De aller fleste må vel gjennom dette i forbindelse med samfunnsvitenskapelig metode på høyere utdanning, så det burde være nok bøker i bruktmarkedet.

Merkelig, men jeg finner ikke logikk i bøkene om samfunnsvitenskapelig metode, ei heller nevnes det hverken i fagplanen til NHH, UiT, NKI eller NKS

http://www.abstrakt.no/component/virtuemart/?view=productdetails&virtuemart_product_id=266&virtuemart_category_id=34

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3745539

http://uit.no/studietilbud/emner/emne?p_document_id=333086

http://www.nhh.no/no/nhh-executive/deltidsstudier-i-bergen/fag/samfunnsvitenskapelig-metode.aspx

http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/samfunnsvitenskapelig-metode

Universitetsforlaget har en hel seksjon med "samfunnsvitenskapelig metode", men ingen ser ut til å omhandle logikk.

http://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/boker%7C%7Csamfunnsvitenskap%7C%7Csamfunnsvitenskapelig-metode.html?dir=asc&order=sale_start&p=1

Så jeg sitter da her og lurer på hvilke fagbøker som er publisert du anbefaler for å lære logikk ?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...