Bolson Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Som sagt har loven bare to tidsgrenser knyttet til reklamasjon, dvs 2 år eller 5 år. Reklamasjonstid på 1,5 år er noe som juridisk sett ikke finnes så man kan ikke med bakgrunn i forbrukerkjøpsloven si at vi godtar reklamasjon på batterier som er 17,5 mnd, men ikke på et som er 18,5 mnd. Hadde du prøvd den på meg, så hadde jeg bare ledd godt inni meg - og i neste omgang gitt dere en juridisk hodepine. Reklamasjonstid på 2,5 år finnes heller ikke, dvs kommer jeg med et 26 mnd gammelt batteri som sluttet å virke dagen før, så kan du glatt avvise meg - det er over 2 år (jeg har ingen rettigheter). Men som de ulike vedtakene i forbrukertvistutvalget viser er batteri å anse som en forbruksartikkel - batteri vil svekkes ved bruk og ulike batterier svekkes ulikt. Derfor er det vanskelig å komme med en fasit. Så om jeg kommer etter 20 mnd med et batteri som har 40 - 50 % ytelse, ja da har jeg neppe noen rettigheter (dog diskuterbart relatert til bruk) - det kan nok sees som foreventet svekkelse. Men om det bare har 10 - 15 % ytelse kan saken stille seg helt annerledes, og er det defekt så er det ikke særlig å diskutere - da gjelder toårsregelen. Det er helt greitt å ha en intern "regel" om at man ved batteri yngre enn 18 mnd erstatter uansett - god kundeservice relatert til at så lenge bør batterier nesten uansett oppføre seg skikkelig og ha minst 70 - 80 % kapasitet igjen. Men mellom 18 og 24 mnd bør man faktisk vurdere hver enkelt sak på bakgrunn av antall ladesykluser etc. Etter 24 mnd (2 år) er saken grei - ingen rettigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå