tomsays Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Hei! Skal forenkle et regneark, men støtte på en utfordring. I kolonne A, har jeg en rullegardinliste, med 3 tekstvalg. Hvert av disse tre valgene representerer et tall. Valgene, og tallet de representerer: Gammel blå = 62,2 Ny blå = 58,7 Grå = 57,7 Så om jeg i kolonne A, velger «Gammel blå», vil jeg ha verdien 62,2 i kolonne B. Hvordan i all verden får jeg til det? Endret 11. april 2013 av tomsays Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Først bør du lage en matrise over verdiene dine. Plasser de hvor du måtte ønske, gjerne et annet ark for ryddighetens del. Navn i kolonne A og verdier i kolonne B f.eks. Gammel blå | 62,2 Ny blå | 58,7 Grå | 57,7 Marker de 6 cellene og skriv inn et navn i referansefeltet øverst til venstre. Dette feltet sier normalt hvilken celle du befinner deg i. La oss kalle matrisen verdier for enkelhets skyld. I ark1 ønsker vi nå en rullegardinliste og en kolonne som henter verdier basert på rullegardinnavnet. Sett inn rullegardinliste i A2 ved å gå til meny Data - Dataverktøy - Datavalidering (løst oversatt fra engelsk Excel). Under innstillinger velger du liste og i kildefeltet skriver du inn =verdier I nabocellen kan du ta i bruk en FINN.RAD/VLOOKUP-formel: =FINN.RAD(A2;verdier;2) Formelen vil da søke opp verdien du har valgt i rullegardinlisten i A2, i matrisen du har kalt verdier, i kolonne nummer 2. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Da bruker du denne formlen =HVIS(A2="Ny blå";62,2;0) Utvide fomlen for å få med de andre alternativene. edit: litt sent ute og Frikky sitt metode er nok bedre. Endret 11. april 2013 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå