Lindalol Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg har en del trær på tomten min som jeg ønsker å kvinne meg med. Naboen min ønsker derimot å beholde dem. Har naboen noen juridisk på mulighet til å stoppe meg, eller er det bare å hogge i vei? Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg har en del trær på tomten min som jeg ønsker å kvinne meg med. Naboen min ønsker derimot å beholde dem. Har naboen noen juridisk på mulighet til å stoppe meg, eller er det bare å hogge i vei? Hvordan vet du at naboen ønsker å beholde dem? Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Kan ikke svare deg sikkert, men var borti en lignende situasjon for et 1 års tid siden. Da var det en person som ville fjerne noen trær på tomten sin, men naboen ville ikke at disse trærne skulle fjernes, da dette ville påvirke utsikten og gi begge parter mer innsyn på hverandres tomt. For å gjøre historien kort ble trærne kappet. Dette ga ingen konsekvens så lenge tomten til naboen ikke ble benyttet eller påvirket av nedhoggingen. Men det finnes så mange regler og disse kan variere fra kommune til kommune men fant litt på nettet, tror den siste linken er mest relevant. Har jeg full råderett over trærne på eiendommen min? I de fleste tilfeller har du råderett over trær på egen eiendom, men det fins unntak: Reguleringsbestemmelsene kan begrense eiers råderett. Dette blir mer vanlig i nye reguleringsplaner og gjelder de fleste tomter som allerede er regulert til spesialområde bevaring.For spørsmål, henvend deg til Plan- og bygningsetaten Tomter som tidligere har vært Oslo kommunes eiendom kan ha tinglyst en klausul som begrenser eiers råderett. Dette gjelder et fåtall eiendommer.For spørsmål, henvend deg til Statens kartverk, Tinglysing – telefonnr. 32 11 88 00. Se eventuelt også nettsidene til Statens kartverk Et fåtall trær er fredet, de fleste etter naturmangfoldloven (lovdata.no). Fylkesmannen forvalter disse trærne.Fylkesmannens nettsider Og denne linken som er litt mer generell: http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/naboforhold-/trar--egen-regel-i--3/ 2 Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Står de på din tomt/ditt jorde er det ditt, så kan da kan naboen stikke spaden der sola sjeldent skinner. Har naboen sagt at h*n vil ha trærne der? Pleier som oftest å være at naboen gjerne har sine fordeler ved å ha trærne der, uten at h*n kan gjøre noe med det. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Naboen kan tvinge deg til å felle, men sjeldent nekte. Reguleringsbestemmelse eller servitutt på eiendommen kan være relevante, evt fredning, men det skal mye til for at å felle et tre er urimelig i nabolovens forstand. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå