advo Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Hei! Har nettopp fått tak i en USB AV-grabber for å få digitalisert endel gamle 8mm filmer og VHS. Kjøpte en type som heter: USB 2.0 AV-grabber produsert av ST-Lab. Installeringen gikk greit uten trøbbel. I Pinnacle fant den ikke, men etter litt googling fant jeg ut at denne AV-grabberen ikke er støttet av Pinnacle. Fair enough. Jeg lasta deretter inn programmet som fulgte med grabberen, Movavi Video Editor. Dette programmet fant grabberen og tok opp alt hele filmen. MEN filen jeg tok opp var på ca 40gb. Filmen er på 1time. Prøvde på flere innstillinger, men det virker ikke som jeg får forandra kvaliteten. Den tar opp på MAX hele tiden. Jeg installerte deretter enda ett program som fulgte med. Corel VideoStudio Pro X5 (dog bare 30dager trial) Dette programmet fant også grabberen, men når jeg skulle ta opp så lagga det veldig. Prøvde flere innstillinger, men like ille hele tiden. Lyden var perfekt, men bilde hang igjen flere plasser. Spørsmålet mitt er da: Skal jeg bruke ett annet program? I så fall, anbefalinger? Eller må jeg regne med at det tar ca 40gb, så kan jeg evt komprimere det ned? Håper noen kan hjelpe meg, da jeg skulle hatt noen filmer klar til konfirmasjonen til min bror. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Vanskelig å gi noe råd når man ikke kjenner programvaren. Det burde være en innstilling som heter "DVD kvalitet". Regner med at dette ikke er HD opptak.? 40GB er omtrent like mye som en tre timer Blu-ray spillefilm, så det er alt for høy og unødvendig bitrate. 8mm film (regner emd at den er skannet) og VHS har dårligere kvalitet enn DVD, derfor burde det bli bra på lavere bitrate. Skjønner godt at Corel programmet ikke tygger seg igjennom dette. Du burde ikke ta opp hele tapen i en tagning. Stopp opptaket etter hvert korte segment så du får mange filer og så rediger sammen de brukbare bitene. Prøv om Movavi har en "automatisk render til DVD" funksjon. Da burde programmet kunne komprimere det ned til 4GB eller mindre med Mpeg2. To lags DVD tar 8GB. Tar sikkert veldig mange timer hvis du ikke har en veldig kraftig PC. Les bruksansvisningen fra ST-Lab og Movavi. og se om det er noen tips for opptaks kvalitet. Endret 11. april 2013 av arthon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå