BRDP Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Hei Jeg merker at tempraturen i kabinettet blir noe varmt i et nokså kaldt rom så jeg bestemte meg for å kjøpe nye vifter og en viftestyring, derfor så jeg en anmeldelse mellom Corsair SP120 VS AF 120 men siden jeg er ganske ny til dette her forsto jeg fint lite av hva som var forskjellen mellom disse. Corsair AF 140 er vurdert i saken men vet ikke om denne trengs pga erfaring? Så kan noen med litt erfaring si litt enkelt forskjellen mellom disse og kanskje gi noen eksempler på hvor det er lurt og bruke de forskjellige viftene? Kabinett: Corsair 300R Vifte styring : http://www.komplett....aspx?sku=757481 Noen med litt mening om denne enheten her? Er ikke så farlig med litt lyd sitter med headsett uansett så jeg ønsker egentlig bare å kjøle maskinen best mulig. Takker og bukker for alle svar Mvh BooZe Lenke til kommentar
sj3f Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 SP står for Static Pressure og bruker vel helst på radiatorer og slikt pga den er lagd til å presse luft gjennom, hvor det er trangt(?) AF står for Air Flow og brukes som enten i front eller gjerne aller helst bak og i toppen på kabinettet i kabinettet, pga AF lager luftstrøm i kabinettet. Hvis man har mulighet til å feste AF 140 i kabinettet så synes jeg en burde gå for det, men hvis ikke er det ikke store forskjellen uansett. Hvis lyd ikke er viktig så vil du gjerne gå for AF eller SP Performance Edition over Quiet Edition ettersom performance har høyere RPM. Håper dette var litt til hjelp. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 SP står for Static Pressure og bruker vel helst på radiatorer og slikt pga den er lagd til å presse luft gjennom, hvor det er trangt(?) Yepp, SP viftenes blader er designet til å ha en gjevn luftstrøm igjennom Radiatorer, luftkjølerer osv. Bladene er større for å få mindre luft til å "forsvinne" i mellom gapet før neste blad kommer og dytter lufta ned igjen. På AF viftene er det ganske stor avstand mellom bladene, men det gjør ingenting da de viftene er for å flytte luft istedenfor å dytte den igjennom. Lenke til kommentar
BRDP Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 Okey jeg kjønner Takk for tipsene Kan dere vurdere en rigg som jeg planlegger og bruke i mitt Corsair 300R kabinett: 2 i front foran hardisk slottene: Scythe Gentle Typhoon120mm fläkt, 1850rpm (Static Pressure fan) Side panel: Cooling-Fan Corsair Air Series AF140 Quiet Edition CPU aka Corsair H80: Scythe Gentle Typhoon120mm fläkt, 1850rpm Top of case: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition High Static Pressure Fan Er det dumt eller lurt og ha Sp120 som top vifte for å flytte varmluft ut fra kabinettet eller kan dere anbefale en annen vifte? Er litt påpasselig med veldig mye lyd derfor bruker jeg Scythe Gentle mest mulig kontra SP120 som jeg synes bråker litt vell mye. Har dere noen meninger/råd til meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå