Gå til innhold

Tips til salgsbilder innendørs av hus, objektivvalg, lys osv

Anbefalte innlegg

En kompis lurte på om jeg hadde lyst og ta noen salgsbilder av huset han skal selge privat. Jeg sa ærlig at jeg har aldri forsøkt meg på dette, men kan prøve for eksperimentet sin del.

Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer og tips og råd og komme med.

Jeg har Nikon D90 og Nikon D800, objektiv som passer best vil vel være Tokina 12 - 24 (den er ikke fx) , eller Nikon 24-70 F2.8. (FX). Har 2 Nikon Sb 900 i tilegg.

1. Vanlig og bruke naturlig lys eller blitz mest vanlig ?

2. Tror dere 24-70 blir vidt nok innendørs på D800? Eller bør jeg gå i dx modus med 12-24? Alternativt kan jeg kjøre 12-24 på D90.

3. Noen regel om belysning i huset skal være på eller ikke osv? Slike ting vi som aldri har tatt slike bilder tenker på?

4. Andre tips og triks tas gjerne i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et rom virker vesentlig større med litt ekstra vidvinkel, så derfor brukes dette utstrakt i prospekter. Tror nok 24mm på FF blir et lite hakk for smalt i så måte. Blitz, ikke intern selvfølgelig, er også vanlig.

Lenke til kommentar

ta deg en kikk på annonsen som ligger på finn. Noe av det som er viktig med boligfoto er vinklene. Kamera skal ligge i dørhåndtakhøyde, på kjøkkenet skal man holde seg i benkehøyde. aldri ta bilde av undersiden av kjøkkenbordet. en annen regel er at man skal sikte på hjørnet i rommet. får man med tre vegger på et bilde så virker rommet størret. Man kan bruke blitz som opplett men bruk lang lukkertid slik at man får det naturlige lyset blandet med blitzlys. bare noen tips men det beste er å se på forskjellige bilder å se hva som går igjen av perspektiver osv

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips :) Skulle hatt tipset ditt om dørhåndtak høyde før jeg startet, men det ble ok, tok bildene på lørdag. Men tror ikke det er noe jeg tar på meg igjen med det første, var mye arbeid. Lettere og fotografere biler eller barn :p hehe..

Brukte stativ, og måtte stort sett benytte 12-24 hadde en 24-70 på fullformat også, men det ble som oftest for lite vidt til at jeg fekk med alle rommene. Skal forsøke kombinasjonen med lang lukker og litt blitz bare på gøy, jeg kjørte stort sb 900 blitz opp i taket på de fleste bildene, og behandlet de i raw i etterkant, slik at ikke vindu osv ble utbrent. Tok 3 eksponeringer -1 0 +1 av alle så jeg hadde litt og hente i vinduene dersom det ble problem. Endte vel stort sett opp med å fikse på +1 bildene. Leste også en plass at 2 vegger også var bra, for da fikk man ikke så mye vidvinkel skjevheter :) Men er jo ikke alltid det er mulig heller. Ja ja , jeg er nå en erfaring rikere, og ser da at resultatet ble bedre en mye jeg ser folk legger ut selv når de selger privat.

Lenke til kommentar

hdr er ikke dumt å bruke på boligfoto. Bruker det selv på boligfoto, mest for å "se" ut av vinduet hvis det er noe interesant på utsiden. noe skjevheter kan det bli med en vidvinkel men det meste retter man opp i rawkonverteren. Varierer litt hva jeg benytter av lukkertider på boligfoto men ligger ofte rundt et halvt sekund lukker slik at jeg får blandet naturlig lys inn etter at blitsen har fyrt av. Husk og ha blitzen synket på første lukkergardin slik at den slår ut når lukkeren åpner seg. er fin trening med slik foto, man lærer seg og lette oppp lys inne på en fin måte. er bare å øve øve øve øve :)

Lenke til kommentar

Når du sier blitzen på første lukkergardin mener du egentlig standar blitz funksjonen da ? Som er synkonronisering på fremre lukkergardin?

Har du en blogg eller portofolie ? Hadde vert artig og sett noen av boligbildene dine.

Endret av teigas123
Lenke til kommentar

Med kameraet på stativ og ingen bevegelse i motivet har det vel ingen betydning når blitsen fyrer, først, i midten eller sist. Det blir uansett en blanding av blits og naturlig lys, det er fire ting som bestemmer eksponeringen: Blitslyset (bestående av tid og styrke), blenderåpning, ISO, og lukkertid. Normalt velger du en blender som gir dybdeskarpheten du ønsker, deretter varierer du blitsen og lukkertiden manuelt for å få en miks mellom kunstig og naturlig lys, du ser resultatet på skjermen umiddelbart, så ikke ta skrekken av ordet "manuelt". Du kan godt begynne uten blitsen, og finne en ISO og lukkertid som gir passe lys i vinduene, og deretter justere inn blitsen. Eventuelt kan du bare fyre blitsen på fullt fra starten, og variere lukkertid og ISO til det blir bra.

Lenke til kommentar

Når du sier blitzen på første lukkergardin mener du egentlig standar blitz funksjonen da ? Som er synkonronisering på fremre lukkergardin?

Har du en blogg eller portofolie ? Hadde vert artig og sett noen av boligbildene dine.

et par bilder fra bolig foto som jeg har tatt

post-265336-0-95423100-1366128845_thumb.jpg

post-265336-0-24207800-1366129170_thumb.jpg

post-265336-0-33156900-1366129486_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...