Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaske trevegger - Hvilket vaskemiddel?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta en skjikkelig rengjøring av vegger og tak. Veggen er av tre, men jeg tror det er et lite lag med noe form for tynn maling eller lakk på det. Hva slags middel kan jeg bruke her? Grønnsåpe?

Og må jeg tørke av etterpå, eller kan jeg bare la det tørke "naturlig" ?

Legger ved bilde;

2ltqdfa.jpg

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde sikkert vært fornuftig, å finne ut hva panelen er behandlet med, før du begynner å vaske! Da du ikke vet, vet sikkert tidligere eier. :) Kan også stå i sagsprospektet. Vanskelig å bedømme slikt, ut fra et bilde.

Jeg er ikke maler, men dette er trolig en beis, med litt hvitfarge i, for at ikke panelen skal bli gul av lys/sollys. Så det er trolig et hvittingsprodukt. Kan også være lut. Men jeg ville sjekket opp dette først.

Under forutsettning at dette er beiset panel, er det ennå viktigere at kluten (eller moppen) er kun fuktig og ikke så våt, at vannet renner. Da kan det tørke selv! Renner (delvis møkkete) vann nedover og tørker, får du sjolder hvis ikke treverket er lakkert, eller malt. Og det er nok ikke tilfelle her.

Er det beiset panel, kan du bruke både svakt vanlig rengjøringsmiddel, eller svakt grønnsåpevann. Anbefaler mopp, med korte tråder. Bruker du fille (skureklut o.l.), bruk også hansker som tåler en flis fra treverket. Raskt å få mange fliser i hånden, hvis du er uten. Med mopp kan det bli hengende igjen noe lo (fra moppen), på kvister o.l. Men dette fjærer du greit etterpå, med på plukke dem vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...