Gå til innhold

Hvor mye er et GTX 590 Pov kort verdt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å bruke denne benchmark siden, da resultaten er generert av flere hundre forskjellige maskiner og oppsett, så poengsummen er mer representativ for generalisering.

 

http://www.videocard...h_end_gpus.html

 

Den store forskjellen mellom 570 og 590 er at 590 er laget for å kunne kjøre 3 monitorer (570 kan også kjøre 3 monitorer, men med et meget begrenset bruksområde).

 

Her er en test av GTX 590 av hardware.no:

 

http://www.hardware....e_gtx_590/92965

 

Vil anbefale deg å gå opp til 6xx serien, men kan hende du har fått et super tilbud?

 

Glemte egentlig å svare på hovedspørsmålet ditt:P når det kommer til verdi ville jeg satt det til 800-1000 kr (brukt), om det er nytt 1500-2000kr.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Har du god nok psu?

 

Et 590 er verdt mellom 1500-2000 kr . Med tanke på at et 580 blir solgt mellom 800-1200 kr idag. 590 er egentlig 2x580 i sli, dvs at du vil få sli problemer med på kjøpet. Driverne har blitt mye bedre, men du bør lese litt om det før du hiver deg uti.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Betydelig bedre er den ikke, kommer ann på hva du gjør på pcen. Kjører du flere skjermer? Pluss det er litt vanskelig å sette en pris på et brukt kort uten å ha sett på det. Renser han maskinen ofte? Har han renset skjermkortet jevnt og trutt over tid? Har han kvittering (siden det vil ha 5 års garanti om kortet er kjøpt i en norsk butikk)? Hva er prisen?

Lenke til kommentar

Betydelig bedre er den ikke, kommer ann på hva du gjør på pcen. Kjører du flere skjermer? Pluss det er litt vanskelig å sette en pris på et brukt kort uten å ha sett på det. Renser han maskinen ofte? Har han renset skjermkortet jevnt og trutt over tid? Har han kvittering (siden det vil ha 5 års garanti om kortet er kjøpt i en norsk butikk)? Hva er prisen?

 

vi snakket rundt 1800,- for kortet. Det er ikke jevnlig renset. Kvittering har vedkommende på mail.

Jeg kjører 2x skjermer, 1 tv og en pcskjerm. jeg vil anta kortet er i god stand, sett bortifra litt støv etc.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å bruke denne benchmark siden, da resultaten er generert av flere hundre forskjellige maskiner og oppsett, så poengsummen er mer representativ for generalisering.

 

http://www.videocard...h_end_gpus.html

Den skalerer heller ikke med SLI, og gir et dårlig grunnlag for å måle ytelse i dagens Direct3D-spill. Selv 3DMark2001 er en bedre ytelsesindikator enn Passmark.

Den store forskjellen mellom 570 og 590 er at 590 er laget for å kunne kjøre 3 monitorer (570 kan også kjøre 3 monitorer, men med et meget begrenset bruksområde).

100% feil, GTX 590 er 2x fullt fungerende GF110 på samme kort klokket rundt 600MHz core og 900MHz memory om jeg husker rett, det har også 2x 1.5GB VRAM. Det støtter opp til fire skjermer med SLI deaktivert og tre skjermer med SLI aktivert.

 

GTX 570 er 1x GF110 med 1x minnekontroller/L2/ROP-partisjon og 1x SM deaktivert av yield-grunner, mener å huske den kjører på ca 730MHz core og 900MHz memory, det har 1.25GB VRAM. Dette kortet støtter maksimalt to skjermer.

 

GTX 590 er litt svakere enn 2x 570 i SLI.

Glemte egentlig å svare på hovedspørsmålet ditt:P når det kommer til verdi ville jeg satt det til 800-1000 kr (brukt), om det er nytt 1500-2000kr.

GTX 590 er verdt sånn ca 1500 kr brukt i dag.

Betydelig bedre er den ikke, kommer ann på hva du gjør på pcen. Kjører du flere skjermer? Pluss det er litt vanskelig å sette en pris på et brukt kort uten å ha sett på det. Renser han maskinen ofte? Har han renset skjermkortet jevnt og trutt over tid? Har han kvittering (siden det vil ha 5 års garanti om kortet er kjøpt i en norsk butikk)? Hva er prisen?

GTX 590 er betydelig bedre enn GTX 570 så lenge SLI fungerer jo. Antall skjermer har ingen innvirkning på ytelsesforskjellen, men det kan fremprovosere forskjellen på 1.25GB VRAM og 1.5GB VRAM og redusere CPU-flaskehalsen.

 

Om det er noe som taler imot å kjøpe et GTX 590 brukt må det heller være at Nvidia valgte å underdimensjonere strømforsyningen på kortet som ikker akkurat lover lang levetid.

Lenke til kommentar

Den skalerer heller ikke med SLI, og gir et dårlig grunnlag for å måle ytelse i dagens Direct3D-spill. Selv 3DMark2001 er en bedre ytelsesindikator enn Passmark.

 

100% feil, GTX 590 er 2x fullt fungerende GF110 på samme kort klokket rundt 600MHz core og 900MHz memory om jeg husker rett, det har også 2x 1.5GB VRAM. Det støtter opp til fire skjermer med SLI deaktivert og tre skjermer med SLI aktivert.

 

GTX 570 er 1x GF110 med 1x minnekontroller/L2/ROP-partisjon og 1x SM deaktivert av yield-grunner, mener å huske den kjører på ca 730MHz core og 900MHz memory, det har 1.25GB VRAM. Dette kortet støtter maksimalt to skjermer.

 

GTX 590 er litt svakere enn 2x 570 i SLI.

 

GTX 590 er verdt sånn ca 1500 kr brukt i dag.

 

GTX 590 er betydelig bedre enn GTX 570 så lenge SLI fungerer jo. Antall skjermer har ingen innvirkning på ytelsesforskjellen, men det kan fremprovosere forskjellen på 1.25GB VRAM og 1.5GB VRAM og redusere CPU-flaskehalsen.

 

Om det er noe som taler imot å kjøpe et GTX 590 brukt må det heller være at Nvidia valgte å underdimensjonere strømforsyningen på kortet som ikker akkurat lover lang levetid.

 

Takk for et utfyllende svar som alltid arni. Jeg har null erfaring med SLi, hva mener du når du sier "Når SLI fungerer ja" ? Du sier det er litt svakere enn 570 SLI, er det ikke da smartere å kjøpe enda et 570 kort å kjøre SLI?

 

Hvilke konsekvenser kan det få av å kjøre SLI?

 

Takker igjen for raske svar. Men til dere som tydeligvis ikke har noe særlig mer greier på saken enn meg, trenger egentlig ikke svare.

Lenke til kommentar

eg ville ikkje kjøpt eit skjermkort som har mindre enn 2GB per GPU nå lengre. Det er rett og slett for lite og vil være enda verre med spill som vil komme grunna de nye konsollene som vil ha mye Video-Ram (PS4 vil ha 8GB GDDR5 minne)

Endret av Norlig
Lenke til kommentar

Ikke alle hovedkort støtter SLI og derfor eksisterer GTX 590.

 

SLI trenger oppdaterte drivere for å fungere, ikke alle nye spill har SLI-støtte fra dag 1. Andre svakheter med SLI er microstuttering, kort forklart vil 50 fps med SLI muligens oppleves som 25 fps uten SLI. Varmeproduksjon og støy vil også økes betraktelig ettersom det er to skjermkort framfor et, GTX 590 har heldigvis en god kjøler som ikke bråker voldsomt.

 

 

eg ville ikkje kjøpt eit skjermkort som har mindre enn 2GB per GPU nå lengre. Det er rett og slett for lite og vil være enda verre med spill som vil komme grunna de nye konsollene som vil ha mye Video-Ram (PS4 vil ha 8GB GDDR5 minne)

Jeg har enda til gode å se et eneste spill som sliter med 1.5GB VRAM på 1920x1080, og de få spillene der grafikkinnstillinger bruker mer enn 1.5GB VRAM krever også voldsomt mye mer ytelse enn et GTX 590 har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

"Den store forskjellen mellom 570 og 590 er at 590 er laget for å kunne kjøre 3 monitorer (570 kan også kjøre 3 monitorer, men med et meget begrenset bruksområde).

100% feil, GTX 590 er 2x fullt fungerende GF110 på samme kort klokket rundt 600MHz core og 900MHz memory om jeg husker rett, det har også 2x 1.5GB VRAM. Det støtter opp til fire skjermer med SLI deaktivert og tre skjermer med SLI aktivert."

Dette er for all del ikke 100% feil. Om personen skal spille på maskinen og skal kjøre 5040x1050 krever dette mer minne og det er anbefalt å ha 3GB minne eller mer om du skal kjøre 3x skjermer eller fler. Og som Nvidias Tom Petersen sier er en av grunne til at de har satt inn 3x DVI på 590 er fordi den er laget for å kjøre Nvidias Surround System som skal nettopp kjøre 3 skjermer.

GTX 590 skal gi en tilnærming av SLI da den har 2xGF110 på et å samme kort.

 

"GTX 570 er 1x GF110 med 1x minnekontroller/L2/ROP-partisjon og 1x SM deaktivert av yield-grunner, mener å huske den kjører på ca 730MHz core og 900MHz memory, det har 1.25GB VRAM. Dette kortet støtter maksimalt to skjermer."

Dette er feil, har brukt pcer med GTX 570 og 3x monitors, igjen er vi på bruksområdet.

 

"GTX 590 er verdt sånn ca 1500 kr brukt i dag."

Det er fullt mulig, men gitt at det ikke var skrevet hvordan kortet var behandlet og om det fulgte med kvittering har mye å si på prisen. Om du vil forsvare et kjøp av GTX 590 til 1500kr hvor du ikke vet dens tilstand og uten kvittering så får no det bare være. Du bør også ta i betraktning at de fleste behandler pc'en sin ekstremt dårlig når det kommer til rens av maskinen, noe som spiller inn på kortets tilstand. Du kan også ta med Moore's lov som gjør at det kommer flere alternativer med bedre teknologi til lavere pris. PC markedet er et av de mest varierende markeder ovenfor hva du får for pengene.

Så når jeg sier at et brukt GTX 590 ligger på 800-1000kr er det basert på litt mer en kortet og dens specs.

 

Og PassMark sin benchmark gir et godt bilde, men igjen er det avhengig av bruksområdet (som nevt) og informasjon er blitt gitt basert på veldig lite informasjon.

Lenke til kommentar

1500kr er faktiskt ikke så dårlig pris for et 590, det ligger trossalt på samme nivå som gtx680 i de fleste spill.

Ja det bråker mer, blir varmere og er et sli kort, men et nytt 680 koster over 3000kr, så 1500 er mye for pengene. Kortet henger med i alle dagens spill med 60fps ++ hvis man "bare" har 1080p oppløsning.

Lenke til kommentar

Dette er for all del ikke 100% feil. Om personen skal spille på maskinen og skal kjøre 5040x1050 krever dette mer minne og det er anbefalt å ha 3GB minne eller mer om du skal kjøre 3x skjermer eller fler. Og som Nvidias Tom Petersen sier er en av grunne til at de har satt inn 3x DVI på 590 er fordi den er laget for å kjøre Nvidias Surround System som skal nettopp kjøre 3 skjermer.

GTX 590 skal gi en tilnærming av SLI da den har 2xGF110 på et å samme kort.

GTX 590 har 2x 1.5GB VRAM, i praksis fungerer det som 1.5GB på grunn av måten SLI fungerer på.

GTX 590 er SLI på et kort, ingen tilnærming, det er bokstavelig talt to underklokkede GTX 580 i SLI på et kort.

 

Selvfølgelig la Nvidia inn 3x DVI-porter på GTX 590, de måtte prøve å matche HD 6990 så godt som mulig, strengt tatt feilet de på alt utenom støy.

"GTX 570 er 1x GF110 med 1x minnekontroller/L2/ROP-partisjon og 1x SM deaktivert av yield-grunner, mener å huske den kjører på ca 730MHz core og 900MHz memory, det har 1.25GB VRAM. Dette kortet støtter maksimalt to skjermer."

Dette er feil, har brukt pcer med GTX 570 og 3x monitors, igjen er vi på bruksområdet.

GTX 570 har to displayoutputs, og det finnes ingen varianter som tillater tre skjermer. To displayoutputs er felles for alle Fermi-kort, og det er kun spesielle MDT-varianter fra Galaxy som har en egen brikke som splitter opp bildet fra de to displayoutputene til mindre biter som kan fikse tre skjermer.

 

"GTX 590 er verdt sånn ca 1500 kr brukt i dag."

Det er fullt mulig, men gitt at det ikke var skrevet hvordan kortet var behandlet og om det fulgte med kvittering har mye å si på prisen. Om du vil forsvare et kjøp av GTX 590 til 1500kr hvor du ikke vet dens tilstand og uten kvittering så får no det bare være. Du bør også ta i betraktning at de fleste behandler pc'en sin ekstremt dårlig når det kommer til rens av maskinen, noe som spiller inn på kortets tilstand. Du kan også ta med Moore's lov som gjør at det kommer flere alternativer med bedre teknologi til lavere pris. PC markedet er et av de mest varierende markeder ovenfor hva du får for pengene.

Så når jeg sier at et brukt GTX 590 ligger på 800-1000kr er det basert på litt mer en kortet og dens specs.

Kvittering kan jeg være enig i, men kortet vil ha en ganske konstant levetid så lenge det ikke overklokkes voldsomt. Ettersom ingen GTX 590 kan overklokkes i noen særlig grad er det rimelig å anta at det spesifikke kortet som selges her har tilsvarende verdi som et som har blitt renset hver måned.

Moore's lov sier at prisen per transistor vil halveres hver 18. måned, ingenting om strømforbruk, ytelse, eller alternativer.

 

For tilsvarende ytelse (i framerate) til et GTX 590 i dag må du ut med >4000 kr for et kraftig fabrikkoverklokket GTX 680 eller 7970 GHz Edition. Jeg opererer med tommelfingerregelen 30% av pga brukt og 30% av per år det er brukt, det betyr ca 1500 kr for et GTX 590.

 

Om ønsket er å selge kortet til første og beste skal jeg dog være enig i at 800-1000 kr er en riktig pris, og jeg hadde tenkt meg kraftig om før jeg hadde punget ut 1800 kr for et så gammelt kort ja.

 

Og PassMark sin benchmark gir et godt bilde, men igjen er det avhengig av bruksområdet (som nevt) og informasjon er blitt gitt basert på veldig lite informasjon.

Ifølge Passmark er GTX 660 kraftigere enn GTX 590, GTX 670 kraftigere enn GTX 690, GTX 580 kraftigere enn HD 7950, GTX 580 kraftigere enn GTX 660 Ti, jeg lurer veldig på hvilket bruksområde dette vil stemme ettersom det ikke stemmer med en eneste benchmark av et eksisterende spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...