mesynne Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Hei. Noen som kan hjelpe meg med en oppgave jeg sliter veldig med? Den er følgende: Anta at en profittmaksimerende bedrift i et frikonkurransemarked har kostnadsfunksjonen TC(x) = 4x + x2. Finn bedriftens tilbudsfunksjon. Hva er bedriftens tilbud dersom prisen på godet x er p = 10? Jeg tror man må derivere funksjonen for å finne marginalkostnadene, siden tilbudsfunksjonen gjenspeiler den. Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal dervidere funksjonen for å få dette til. Setter stor pris på hjelp!! Endret 11. april 2013 av mesynne Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Hint: hva er det bedriften ønsker å maksimere? Lenke til kommentar
mesynne Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Vel, takk for hintet, men jeg går ut i fra du mener profitt? Jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg skal løse det Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Sett opp et uttrykk for profitten og maksimér det. Lenke til kommentar
mesynne Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Takk! Jeg skal prøve på det Lenke til kommentar
mesynne Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Det leder meg jo egentlig bare tilbake til problemet i utgangspunktet, nemlig hvordan jeg skal derivere funksjonen for totalkostnadene Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Hva sier matteboken din om derivasjon av en sånn funksjon? Lenke til kommentar
mesynne Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Det er nettopp det jeg er veldig usikker på. Har funnet et uttrykk for bedriftens tilbudsfunksjon som ser slik ut: p = c`(x) --> p = 2q/A2 * x --> xt (p) = A2/2q * p Det ser ut som det er dette utrykket jeg skal bruke når jeg skal finne tilbudet men jeg skjønner ikke hva som representerer A og hva som er q her. Endret 11. april 2013 av mesynne Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Men det er med en annen kostnadsfunksjon. hvordan deriverer du 4x + x2? Lenke til kommentar
mesynne Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Skal man bare derivere den som en vanlig førstederivert? Som i 4 + 2x? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Ja. Setter du pris lik det og løser for x er du i mål. Lenke til kommentar
mesynne Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Okei, jeg har virkelig overkomplisert hele greia! Trodde ikke det skulle være så lett, hehe. Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå