Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Varmeutvikling

Xilence

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk nylig et ekstra HD 7970 skjermkort for å kjøre crossfire, men har et problem. Hovedkortets to PCI Express x16 porter står såpass nærme hverandre at de to tykke kortene bare har millimetere med mellomrom, noe som får det første kortet til å skyte i været på temperaturen etter ca 15 minutters spilling. x8 portene har større mellomrom men planen er å kjøre på det beste. Noen som har kreative tips til å unngå denne varmen? Eventuelt om å store forskjellene er mellom x8 og x16 på ytelse? Det eneste jeg kan se for meg å gjøre nå for å unngå varmen, er å bruke x8 portene og koble til ett eller annet kort i mellom så varmen ikke går imellom skjermkortene.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dyr løsning: vannkjøl kortene

Billig løsning: Heng en 120mm vifte på de som blåser luft i mellom de, du kan legge inn enn litt papir mellom kortene helt i enden som gjør åpningen noen mm større og slipper dermed inn mer luft.

Takk for svar. Vannkjøling blir ikke aktuelt for meg nå, men tanken har streifet. Har et par 120 mm liggende men hovedkortet har minimalt med små 4 pins tilkobling. Kan være jeg har overgang liggende som jeg kan prøve i kveld. Er vel ikke så lurt å legge inn papir med de temperaturene?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Vannkjøling blir ikke aktuelt for meg nå, men tanken har streifet. Har et par 120 mm liggende men hovedkortet har minimalt med små 4 pins tilkobling. Kan være jeg har overgang liggende som jeg kan prøve i kveld. Er vel ikke så lurt å legge inn papir med de temperaturene?

Går fint å legge inn papir helt bakerst på skjermkortet men du kan jo bruke noe annet som ikke kan lede strøm, du skal bare øke åpningen der vifta på det øverste sitter for å få inn litt mer luft.

Lenke til kommentar

Går fint å legge inn papir helt bakerst på skjermkortet men du kan jo bruke noe annet som ikke kan lede strøm, du skal bare øke åpningen der vifta på det øverste sitter for å få inn litt mer luft.

Ok. Kan så og si skru av skruene for å få lurt kortene fra hverandre og kanskje putte noe mellom som tåler høy varme og ikke leder strøm, noe som en svamp for å illustrere. Men er vel ikke lurt å legge noe slikt inntil kretskortet på det andre skjermkortet?

Lenke til kommentar

Ok. Kan så og si skru av skruene for å få lurt kortene fra hverandre og kanskje putte noe mellom som tåler høy varme og ikke leder strøm, noe som en svamp for å illustrere. Men er vel ikke lurt å legge noe slikt inntil kretskortet på det andre skjermkortet?

Er det 7970 kort med stock-kjøler du har?

Om det er det så kan du legge noe mellom kortene helt i enden uten å løsne noen skruer, alt du trenger av åpning er 2-3mm. Du kan så henge en vifte som blåser rett inn mellom kortene mot HK eller bak på skjermkortene slik at den blåser langs med HK.

Lenke til kommentar

Er det 7970 kort med stock-kjøler du har?

Om det er det så kan du legge noe mellom kortene helt i enden uten å løsne noen skruer, alt du trenger av åpning er 2-3mm. Du kan så henge en vifte som blåser rett inn mellom kortene mot HK eller bak på skjermkortene slik at den blåser langs med HK.

Jeg har disse:

http://prisguide.har...70-3-gb-154520/

http://prisguide.har...ual-fan-154522/

Portene 1 og 3 har x16

Taake89:

http://www.gigabyte....ga-x58a-ud3r_10

http://ark.intel.com...0-GTs-Intel-QPI

Endret av MorQueZ
Lenke til kommentar

Som Taake89 sier, no problem å kjøre kortene i 8x hastighet. Kjører mine GTX 580 med 8x og har ikke merket noe vesentlig forskjell fra 16x som jeg brukte tidligere. Måtte bytte plass på den ene skjermkortet pga et Adaptec 6805 PCIe kort. :wee:

Men spørs hvordan det 8x oppsettet vil gå når det smekkes inn 2 x GTX Titan.

Lenke til kommentar

Som Taake89 sier, no problem å kjøre kortene i 8x hastighet. Kjører mine GTX 580 med 8x og har ikke merket noe vesentlig forskjell fra 16x som jeg brukte tidligere. Måtte bytte plass på den ene skjermkortet pga et Adaptec 6805 PCIe kort. :wee:

Men spørs hvordan det 8x oppsettet vil gå når det smekkes inn 2 x GTX Titan.

Da får jeg prøve x8 portene igjen siden jeg da har mye større mellomrom og bedre plass til eventuelt ekstra vifter. Da kan jeg også koble til et lydkort jeg har liggende som kan stoppe noe av varmen fra det andre skjermkortet. Prøver dette i kveld og kommer tilbake med resultatet :)

Lenke til kommentar

Ja.

Supert. Da er muligens helgen reddet om viftene får kjølt nok ;)

Truls84:

Av en eller annen merkelig grunn vil ingen benchmark programmene fra Futuremark installeres, Installasjonen mener jeg ikke har X64 OS, noe jeg har.

Lenke til kommentar

3pins passer i 4pins, så mener 4pins passer i 3pins, verste som skjer er at det ikke funker.

Funket det :) Det som jeg er litt redd for er om plastikken på viftene muligens vil smelte om skjermkortet vil ende opp med en temp på over 90 grader med tanke på at de ligger oppå kortene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...