Gå til innhold

Samsung 900X3E vs 730U3E

Well

Anbefalte innlegg

Nå er de her (nesten) - Samsung 13,3 Serie 7 og 9 med 1920x1080 skjerm.

Er det ikke flere som vurdere disse?

Det jeg ikke helt forstår er prisen.

Beste pris fra prisjakt er ca kr 9 350 for Samsung 730, og ca 1 000 kr mer for Samsung 900. Vekten er på hhv 1,46 og 1,16 kg, og bortsett fra at 900 har høyere lysstyrke på skjermen, er de øvrige spesifikasjonene på 730 langt bedre, bl.a. har de også t.o.m. prioritert kraftigere høytalere.

(Jeg har allerede slått fra meg Samsung 740- touch fordi den er tyngre, har blank skjerm, og fordi jeg ikke er overbevist om verdien av berøringsskjerm på en tradisjonelt utformet PC.)

På meg virker det litt underlig at prisen er så mye lavere på 730. Skyldes det at det er så mye dyrere å ha presset vekten helt ned til 1,16 for 900, eller er det andre ting også ved 900 som jeg ikke har sett?

Nå har jo Serie 9 fått enormt mye skryt, men jeg vet ikke hvor stor forskjell det vil være til 730? Jeg har ikke lykkes i å finne noen omtaler av 730.

Så hvilken bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvilken bør jeg velge?

Det kommer jo helt an på hvor viktig størrelse er for deg. :p

Seriously, jeg har allerede en Acer TimelineX 3820TG med et 5650-kort i, som duger til spilling, så i dag kjøpte jeg meg en 900X3E. jeg har ikke startet den ennå, men tror den skal funke fint på farten, når alt jeg spiller er eldre spill som baldur's Gate, Neverwinter Nights, og annet fra GOG.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvor viktig størrelse er for deg. :p

Seriously, jeg har allerede en Acer TimelineX 3820TG med et 5650-kort i, som duger til spilling, så i dag kjøpte jeg meg en 900X3E. jeg har ikke startet den ennå, men tror den skal funke fint på farten, når alt jeg spiller er eldre spill som baldur's Gate, Neverwinter Nights, og annet fra GOG.

Så flott å få svar fra akkurat deg!:

Jeg har akkurat samme Acer, -som nå er i ferd med å gå i oppløsning. (Det er den mest elendige PCen jeg noengang har hatt.)

Har du tenkt 900X3E som en erstatning for Acer'en?

Hvorfor valgte du den?

Vurderte du i det hele tatt 730U3E? I så fall, hvorfor valgte du ikke den?

Var det størrelsen som var det viktigste for deg? :p

Og var du aldri interessert i 740U3E som har touch screen?

Kan du ikke fortelle om hva du syns om 900X3E når du får prøvd den ut litt? Spesielt er det interessant å høre om hvordan du opplever den i forhold til Acer'en, siden vi har samme sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme Acer, -som nå er i ferd med å gå i oppløsning. (Det er den mest elendige PCen jeg noengang har hatt.)

Hm, pussig. Jeg har vært ganske fornøyd med min, og den holder koken fint den dag i dag. Eneste er at jeg synes skjermen har for lav oppløsning (1366x768) og har elendig innsynsvinkel.

EDIT: Fruen har identisk maskin, og den har vært en tur innom InfoCare fo å få ny vifte, men har funket utmerket siden dengang.

Har du tenkt 900X3E som en erstatning for Acer'en?

Nei, mer som et supplement, skjønt, jeg tror ikke jeg kommer til å bruke Acer'n mye nå heretter.

Hvorfor valgte du den?

Foruten at den er dritlekker, mener du? ;)

Det som var kravet fra meg var FullHD-skjerm, helst matt, og Ivy-Bridge CPU. I tillegg ville jeg ha en maskin som er så liten at jeg faktisk gidder å bære på den.

Vurderte du i det hele tatt 730U3E? I så fall, hvorfor valgte du ikke den?

Jo, jeg var innom den, men in the end lot jeg den ligge fordi jeg har en spill-dekstop (se profilen min for specs) hjemme som drar alt laptopen ikke drar. I tillegg var 730U3E for tung. Den veier nesten like mye som Acer'n, og da var det ikke så mye vits i å oppgradere. Men dens 6 GB vs 900'ns 4 hadde vært fint å ha.

Var det størrelsen som var det viktigste for deg? :p

Ja, gitt at specsene var som jeg listet opp ovenfor.

Og var du aldri interessert i 740U3E som har touch screen?

Jeg avskyr touchskjerm!

Kan du ikke fortelle om hva du syns om 900X3E når du får prøvd den ut litt?

Gjerne det, om jeg husker det, men denne og Acer'n har jo veldig forskjellig bruksområde da.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Gjerne det, om jeg husker det, men denne og Acer'n har jo veldig forskjellig bruksområde da.

Takk for gode svar.

Men hvorfor er det så forskjellige bruksområder på Acer TimelineX 3820TG og 900XE?

Acer'en til tross for grafikkprosessor oppleves ikke som rask på noen måte. (Jeg vet at mange spillere kjøpte denne, nettopp fordi det burde være mulig å bruke den til noe spilling.)

Jeg streamer i ny og ne, men spiller aldri. Så bortsett fra uvanen med å kjøre mange applikasjoner med mange vinduer samtidig, burde jeg vel trolig ikke oppleve 900XE som tregere? 900XE veier jo adskillig mindre, bedre skjerm og høyere wow-faktor, -men vil den på noen måte oppleves svakere enn Acer'en, tror du? Vil man som ikke-spiller oppleve noen forskjell av negativ karakter?

Begge har jo i5-prosessor, men jeg følger dessverre ikke godt nok med til å ha noen følelse med hva generasjonsforskjellene vil innebære i praksis for brukeren.

Jeg er forresten litt overrrasket over at det ikke er en het, pågående diskusjon på forumet om disse modellene, som det i sin til var rundt Acer TimelineX 3820TG..

Lenke til kommentar

Tja, min Acer 3820TG har en i5 460M-prosessor, som nå er to generasjoner eldre enn Samsungens i5, som er av Ivy Bridge-typen. Det betyr at Samsungen nok har mye heftigere prosessor.

Spiller du ikke, vil nok Samsungen dermed oppleves som kjappere i responsen, selv om den bare har 4 GB RAM (jeg har 8 GB i min Acer).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aceren var unik da den kom (jeg har en jeg også, som fremdeles er i perfekt stand) og dekket et marked som ingen andre maskiner gjorde. Den hadde god batteritid, den hadde dedikert grafikk som faktisk fungerte på en så liten maskin takket være to kjølevifter og den var lett. På den tiden var intel GPU'ene så svake at selv enkle spill var vanskelig å kjøre, dagens HD4000 klarer greit eldre spill og lettere spill ihvertfall.

Er nok litt mindre marked for laptops nå som smarttelefoner og nettbrett er allemannseie, dette fører til mindre etterspørsel og dermed mindre diskusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå kjøpt 900X3E og sitter vel på 2. dag å prøver å bli kjent med den (og Win 8) og tilpasse den mitt behov, laste ned mine programmer osv.

Inntrykket så langt er at jeg faktiskt er litt skuffet, - iallefall prisen og omtalene tatt i betraktning. Og i tillegg oppstår litt underlige problemer, sånn som displayproblemer i Firefox av og til, helt plutselig, som bare viser kaos. Og web sider som ikke lastes ved start av Firefox.

Og oppløsningen er nesten for stor. Man kan jo ikke sette oppløsningen ned.

Videre syns jeg den er tregere enn Acer 3820 TG. Win 8 og all "apps" / cloud-basert SW, med bloatware er klamt,- med innlogging til en Microsoft-bruker som skal åpne alle dører (kommer ikke på tale..)

Og en del ting virker ustabilt, som skjermlysstyrke, som skifter uønsket, selv om jeg har slått av automatisk tilpassing...

Hmm... får håpe at jeg bare sliter med tilvenningsproblemer.

Lenke til kommentar

Har en annen samsung maskin og der fungerer skjermlyset som det skal etter jeg skrudde det av i samsung easy settings programmet. Sjekk evt om det finnes en oppdatert versjon av easy settings.

Eneste måten å "bøte" på problemet med oppløsningen er å endre skaleringen i windows til 125%/150% som gjør teskst større osv, ikke ideelt, men sånn er det nå på maskiner med høy oppløsning på små skjermer.

Ellers virker firefox/treghetsproblemene å være software relaterte, har ikke så mange tips å gi. Er heller ikke fan av win 8, kjører win 7 på de fleste maskinene mine enda. Kun win 8 på en laptop for å teste det ut, mye unødvendig fjas for maskiner med touchskjerm.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Har en annen samsung maskin og der fungerer skjermlyset som det skal etter jeg skrudde det av i samsung easy settings programmet. Sjekk evt om det finnes en oppdatert versjon av easy settings.

Eneste måten å "bøte" på problemet med oppløsningen er å endre skaleringen i windows til 125%/150% som gjør teskst større osv, ikke ideelt, men sånn er det nå på maskiner med høy oppløsning på små skjermer.

Ellers virker firefox/treghetsproblemene å være software relaterte, har ikke så mange tips å gi. Er heller ikke fan av win 8, kjører win 7 på de fleste maskinene mine enda. Kun win 8 på en laptop for å teste det ut, mye unødvendig fjas for maskiner med touchskjerm.

Jeg vet ikke helt om jeg vet hva du mener med Easy Settings? Det er jo diverse veier til settings, kontrollpanel, gjennom win8 menyen på høyre side (charms?) og også Fn F1. Jeg leste i en omtale for lenge siden om at automatisk tilpasning ikke fungerte godt, så det slo jeg av nesten umiddelbart.

Men det ser ut som at et problem er at etter oppstart, enten full eller fra sleep, settes "power plan" til "Power saver" uansett hva jeg har satt det til!

Men jeg har ennå ikke brukt PCen intensivt,- jeg holder meg til min gamle og har grudd meg til å flytte over for alvor. Så jeg kan ennå ikke konkludere for sikkert..

Ang. Win8 forsøker jeg å lære meg snarveiene som finnes og jeg fant håp i denne artikkelen som hevder Microsoft kommer til å gjøre en u-vending og forlate det påtvungende "pekebok"-grensesnittet. (Er utviklingstrenden en infantilisering av brukeren? Vi begynte med tekst, så ble det bare flere og større bilder og grafikk, og nå skal vi "peke" som småbarn! :rofl: Hva blir det neste? :confused: )

Men jeg syns fortsatt at denne PCen virker treg, langt tregere enn Acer 3820TG.

Og hva gjelder Firefox, ved siden at det er displayproblemer som jeg ikke har funnet årsåken til, -ser det ikke ut til at du kan permanent stille inn zoom. Så når man surfer fylles bare 1/2 skjermen opp. Da blir full HD bare slitsomt. Det ser ut til å være add-ons for dette, men hvis jeg ikke finner ut av display-problemet (garblede sider) må jeg kanskje skifte browser uansett. Synd, for jeg vil gjerne fortsette å bruke alle nyttige add-ons jeg har funnet, og jeg foretrekker Firefox fremfor de hyperkommersielle gigantene.

Jeg er kort sagt litt overrasket over at Series 9 har blitt overøst med så mange superlativer...men de har ikke vært av HD-varianten. Jeg får søke litt på brukererfaringer på full HD på små skjermer, og se hvilke løsninger andre finner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...