Gå til innhold

[Underskriftskampanje ]Lovforslaget om eie av reptiler

Anbefalte innlegg

Du mener det er nok til å automatisk forhindre at dyrene blir solgt til folk som ikke burde eie dem?

Nei. Men som mangeårig kaninoppdretter ser jeg hvor store problemer dyrebutikker lager. Det blir alt for enkelt for hvermanns å reise til dyrebutikken i gata og hente hjem et hvilketsomhelst dyr uten at de ansatte er kritiske til de de selger til, selger med feil utstyr og gir ut feile opplysninger og fakta om dyret. Dette er et velkjent problem hos kanin, marsvin osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi tar Englad som ett eksempel på hvordan dette kan gjøres, så ble det innført ett register, samt lissens til å selge, og holde dise dyrene. Da vil det bli lettere å følge opp disse dyrene. Jeg har ingenting i mot å måtte være medlem av Norsk Herpotologisk Forening, og registrere dyrene for å få lov til å holde disse. Jeg har heller ingen problemer med å måtte vise til at jeg innehar den kunskapen jeg trenger for å holde disse.

Men om vi sammenligner litt reptiler med saltvannsakvarie, så ser du visse likheter. Selve dyret koster en del i innkjøp, det samme med terrariet, eller evt legger ned mye jobb med å bygge ett selv. Pluss teknikken for å få ett stabilt økomiljø i form av temperatur, luftfuktighet og lysforhold. Så er dette ikke på noen måte en billig hobby. Og dette reduserer antallet useriøse dyreholdere i større grad enn å få en katt gratis av naboen, fordi han er for gjerrig til å sterilisere dyret sitt.

Med de økte kostnadene, så åpner du for at de som interreserer seg for hobbyen tar dette mer seriøst, og gjør seg flid i at sin invistering skal ha det godt, og holde seg frisk.

Fugler, marsvin osv får du tak i til noen hundrelapper, og ett bur koster ikke all verden eller. og kan derfor ikke direkte sammenlignes på samme nivå i forhold til "impulskjøp".

Ved å evt begrense muligheten for å kjøpe dette over disk, med lissens, samt for å holde dyr lovlig med ett register, så vil alle disse variablene føre til at dyrehold av reptiler ikke vil ha samme omfang av brudd på dyrevelferdslover, slik som du daglig ser blandt burdyr, katter og hunder i dag.

Lenke til kommentar

Nei! Det er menneskene som har denne holdningen som er skyldige, ikke butikkene som har disse produktene tilgjengelige.

Neida. Det må riktignok være to for å danse tanga. Men hvis vi ikke hadde hatt alle disse billige, "enkle" dyrene så vanvittig tilgjengelige som vi har nå, ville ikke bruk og kast problematikken vært så vanlig. Da måtte nemlig alle ha tatt kontakt med oppdrettere som kunne sagt nei, eller gitt riktig informasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en spesiell hobby, med spesielt interreserte, på lik linje med saltvannsakvarie. Og ikke alle dyrebutikker selger utstyr og dyr over disk. Men de fleste kan skaffe utstyr på forespørsel. Jeg vil tro at det vil dukke opp "spesialist" dyreforretninger innen dette feltet også, på lik linje med saltvannsfisk. og ikke være tilgjengelig i alle og enhver dyrebutikk. Og med en lissensordning så vil dette bli forsterket i forhold til salg av dyr.

Lenke til kommentar

Dette er en spesiell hobby, med spesielt interreserte, på lik linje med saltvannsakvarie. Og ikke alle dyrebutikker selger utstyr og dyr over disk. Men de fleste kan skaffe utstyr på forespørsel. Jeg vil tro at det vil dukke opp "spesialist" dyreforretninger innen dette feltet også, på lik linje med saltvannsfisk. og ikke være tilgjengelig i alle og enhver dyrebutikk. Og med en lissensordning så vil dette bli forsterket i forhold til salg av dyr.

Jeg håper- og regner ikke med at reptilene blir solgt over disk. Og at man derfor kan slippe en stor del av impulskjøp. Men jeg regner ikke med at det vil komme en lisensordning, har det blitt snakket om det? Jeg tviler nemlig på at noen der oppe ønsker å prioritere tid og penger på et slikt system, selv om det er sårt trengt... på alle arter.

Lenke til kommentar

Det er en ordning vi er villige til å godta for å få saken videre. Siden det er snakk om "papir-norge" og strenge lover og regler, og alt skal være i kontrolerte former, så kan det bli en realitet. Da ikke bare for reptiler Det faktum at et forbud like gjerne kan komme til å ramme stuefugler og akvariefisk neste gang er det dessverre ikke mange som tar inn over seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke for å være morragretten, men jeg håper hele kjæledyrmarkedet blir fjernet - så for min del må gjerne lovmakerne innlemme både fugler og fisker i forbudet

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor det? fordi du selv ikke vil ha kjæledyr?

Nei, fordi vi mennesker er satt i en sammenheng, og den sammenhengen deler vi med alle andre levende vesener her på kloden. Derfor vil det være å berøve deres egentlige eksistens/mening/funksjon å ta dem ut av deres naturlige miljøer, og gjøre dem til veloppdragne "støttekontakter" for mennesket.

Vi er sterke og smarte nok til å klare å være alene

Lenke til kommentar

Mener det er en spennende problemstilling, kan for all del være at dyr har følelser.

Jeg vet ikke om dyr liker å bo hos oss, men har selv hatt diverse pelsdyr både hund, katt og kanin. Har vært av den forståelse av at dyrene har nytt godt av det, og vært tilfreds. Har også mange venner som har hatt slanger og øgler, som ikke virker å være beskyttende.

Dersom tankegangen er at enkelte mennesker ikke egner seg til å eie dyr, lurer jeg på hvorfor vi skal avvikle ordningen grunnet noen syke mennesker som mishandler sine dyr.

Vi kan heller ikke si at bønder ikke får ha kunstgjødsel, bare fordi vi har hatt en galning som har misbrukt det.

edit:skrev inlegget litt beruset, men håper jeg fikk frem poenget.

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, fordi vi mennesker er satt i en sammenheng, og den sammenhengen deler vi med alle andre levende vesener her på kloden. Derfor vil det være å berøve deres egentlige eksistens/mening/funksjon å ta dem ut av deres naturlige miljøer, og gjøre dem til veloppdragne "støttekontakter" for mennesket.

Som det ble påpekt tidligere i tråden, så har ikke nødvendigvis dyr avlet i fangenskap evnene eller immunforsvaret til å overleve i naturen. Hva du mener med eksistens/mening/funksjon er jeg ikke sikker på, men det er ingen bevissthet bak naturen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som det ble påpekt tidligere i tråden, så har ikke nødvendigvis dyr avlet i fangenskap evnene eller immunforsvaret til å overleve i naturen. Hva du mener med eksistens/mening/funksjon er jeg ikke sikker på, men det er ingen bevissthet bak naturen.

Hvis du rykker et tre opp med roten og holder det foran deg i tomrommet, er det bare en samling karbon, og egentlig ingenting. Det må stå i sin betingede sammenheng for fullt ut være et "tre". Det samme går for resten av oss. Sånn har jeg forstått at det henger sammen

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så, et husdyr er ikke fullt ut et dyr og bør derfor være ulovlig å holde?

Neida, men jeg relaterer alt til ordet "frihet" - og hvis noen tok fra meg mine forutsetninger for å være et menneske, vet jeg at jeg ville blitt deprimert og "ødelagt". La gå at det er trygt og godt å bo i ett vernet hjem, men jeg vil faktisk leve og oppleve det som et vanlig menneske skal gjøre, og komme meg gjennom hele livet, og om så sette livet til - sånn er livet for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da antar jeg at du er deprimert og ødelagt nå, for du bor vel i et hus og har alt du trenger? Det er helt i orden at du selv vil leve et naturlig menneske, eller hva du vil kalle det, men det betyr ikke at andre, menneske eller dyr, er enige med deg.

Vær grei å ikke forsøk å tvinge meg ut på dine skanser! Jeg er stor tilhenger av middelveier, og ikke de ekstreme veiene. Ta nå heller argumentene.

Lenke til kommentar

Nå er vel strengt tatt kjæledyr allerede tatt ut fra naturen, og vi kan ikke bringe dem tilbake. Så ser ikke hvor du vil hen. Vi trenger ikke kjæledyr, akkurat som vi ikke trenger mye annet. Men vi gjør det likevel fordi vi kan. Ikke fordi vi må.

Lenke til kommentar

Vær grei å ikke forsøk å tvinge meg ut på dine skanser! Jeg er stor tilhenger av middelveier, og ikke de ekstreme veiene. Ta nå heller argumentene.

Du foretrekker altså middelveien når det gjelder ditt eget liv, men vil likevel være så ekstrem å forby husdyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...