Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 For meg handler det om ansvar Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg har selv ingen reptiler, og bryter ingen lover. Men årsaken er at loven er basert på ikkefagelige grunnlag. Du er klar over at praktisk talt alle norske lover er basert på ikkefaglige grunnlag 2 Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Dette med etikk diskuteres på samme nivå mellom anti dyrehold og dyrevenner. Men til tross for denne etikken du prøver å få frem her, så har ett dyr som er så enkelt som reptil, som er oppvokst i fangenskap, en betydelig større velferd enn ett viltfanget dyr og satt rett i bur/akvarie. Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Du er klar over at praktisk talt alle norske lover er basert på ikkefaglige grunnlag Da må du gjerne ta opp disse hvis du mener disse burde endres. Få støtte fra faginstanser og argumenter for saken din Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 Synes ikke det blir noe bedre av det, sorry For alt du vet har dere "grønnsaker" i burene deres, og de har absolutt total tomhet - null funksjon. Men hva tror du har skjedd med den rene retilhjernen i avlen, som er en del av oss, og som er langt eldre enn vår - hva med respekten for den? Nå begynner jeg å bli litt usikker på hva du mener. Og på hvilken måte kan reptilhjernen være en del av oss? Men reptiler har jo blitt utviklet i flere millioner/milliarder år, og jeg tror at på en måte at dyr i fangenskap blir utvilket på en annen måte en ville dyr. Og jeg tror ikke at det er skadelig for dyret. Du snakker om reptilhjernen og hva som skjer med den og du snakker om respekten om den. Jeg har respekt for hele dyret og kommer aldri til å gjøre noe for å skade dyret. Dette gjelder alle dyr. Men for å ta det litt på spissen, så hva med kanin, hamster, fugle og marsvinhjernen det du snakker om er ikke et argument for å ikke tillate reptiler. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Dette med etikk diskuteres på samme nivå mellom anti dyrehold og dyrevenner. Men til tross for denne etikken du prøver å få frem her, så har ett dyr som er så enkelt som reptil, som er oppvokst i fangenskap, en betydelig større velferd enn ett viltfanget dyr og satt rett i bur/akvarie. Jeg ser ingen levende vesener som noe annet enn selvstendig liv - og liv skal man ikke påføre unødig lidelse Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det vil si du er i mot all form for dyrehold. Da også oppdrett av dyr til middagen og pålegget ditt? Lenke til kommentar
Mell's Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) For meg handler det om ansvar Greit det, men i forhold til hva? Viltfangst, stjeling av dyrets "identitet" skjer like godt med alt og alle uansett art det er snakk om, herptiler er ikke mer utsatt for dette enn andre dyr bare fordi disse ikke er lovlige i Norge. Alle andre land har disse, og dette er dyr som er like mye kjæledyr for folk, som hund, katt, marsvin, kaniner etc er for oss her i Norge men for oss er dette "nytt" på grunn av loven. Jeg ser ingen levende vesener som noe annet enn selvstendig liv - og liv skal man ikke påføre unødig lidelse Og da mener du herptiler er de som blir påført mest unødig lidelse ? Selv om dyr lever i fangenskap så er det ikke alle dyregrupper som lider .. Endret 12. april 2013 av Mell's Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 For eksempel se på ku, så enkelt som å melke ei ku, dette er egentlig en kalvs kilde til næring. Litt satt på spissen. Men fortsatt aktuelt i forhold til hvordan du forsøker p vinkle dette Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Nå begynner jeg å bli litt usikker på hva du mener. Og på hvilken måte kan reptilhjernen være en del av oss? Men reptiler har jo blitt utviklet i flere millioner/milliarder år, og jeg tror at på en måte at dyr i fangenskap blir utvilket på en annen måte en ville dyr. Og jeg tror ikke at det er skadelig for dyret. Du snakker om reptilhjernen og hva som skjer med den og du snakker om respekten om den. Jeg har respekt for hele dyret og kommer aldri til å gjøre noe for å skade dyret. Dette gjelder alle dyr. Men for å ta det litt på spissen, så hva med kanin, hamster, fugle og marsvinhjernen det du snakker om er ikke et argument for å ikke tillate reptiler. Evolusjonsmessig så er mennesket bare det siste sekundet, i det ene døgnet. Og siden vi kommer fra det vi nå pynter oss med, betyr det at våre hjerne, for det meste er reptil og pattedyr - mennesket har vel omtrent et clingfilmtynt lag som omslutter de to hovedhjernene; krokodille og hest. Vi skader vårt opphav, ser det ut som Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Da må du gjerne ta opp disse hvis du mener disse burde endres. Få støtte fra faginstanser og argumenter for saken din Det jeg prøvde å påpeke er at det er ikke slik lovene blir til. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det vil si du er i mot all form for dyrehold. Da også oppdrett av dyr til middagen og pålegget ditt? Begynner du å bli frustrert? Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Se mine to tidligere innlegg som svar på ditt seneste innlegg. Hvordan vil du da rettferdiggjøre menneskets utnyttelse i form av oppdrett til bruk som mat? Lenke til kommentar
Mell's Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det jeg prøvde å påpeke er at det er ikke slik lovene blir til. Nei, det har vel egentlig de som håpet på en lovendring med hold av herptiler forstått... 1 Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det jeg prøvde å påpeke er at det er ikke slik lovene blir til. Men det er slik du kan påvirke de. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Se mine to tidligere innlegg som svar på ditt seneste innlegg. Hvordan vil du da rettferdiggjøre menneskets utnyttelse i form av oppdrett til bruk som mat? Mat er noe jeg må ha for å leve - jeg pynter meg ikke med maten, gjør du? Lenke til kommentar
Mell's Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) På samme måte som når du snakker varmt for dyreholdet ditt. For å få alt på det rene; Ikke mitt dyrehold, jeg har valgt å respektere loven på grunn av dyrene. Risikoen for å bli tatt, nervøsiteten enkelte opplever gjør det hele ikke verdt det og gleden vil derfor være borte. Men jeg ønsker en lovendring for dyrenes beste og for at allergikere, eller slike som meg som ikke hærer katter og gnagere og mener hund er for mye arbeid litt mer utvalg i kjæledyr vi ønsker å gi et hjem til Å ulovliggjøre èn dyregruppe for noe som gjelder alle dyregrupper er i mine øyne ikke rett på noen måte, bare fordi dyrene er "ekle". Endret 12. april 2013 av Mell's 1 Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Nei, pynter meg ikke med maten. Og det finnes alternativer til oppdrett av matdyr om du er for at dyr ikke skal tas ut av sitt naturlige habitat Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Nei, pynter meg ikke med maten. Og det finnes alternativer til oppdrett av matdyr om du er for at dyr ikke skal tas ut av sitt naturlige habitat Folk gjør mye unødvendig, og det er liksom ingen ende på nye unødvendigheter. Komedien, er at alt er en illusjon, og vi velger dette selv. Men nå skal jeg tenke litt til, for jeg har enda ikke bestemt meg Takk for moroa Lenke til kommentar
Ka1 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Dette er ikke en ny unødvendighet, da dette faktisk er en realitet allerede. Å ha ett lovverk som forbyr ett slik dyrehold endrer ingenting for dyrenes del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå