Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan man gjøre med bråkete naboer i selveier?

Isbilen

Anbefalte innlegg

I leiligheten under meg bor en mann jeg begynner å få rimelig nok av. I fjor måtte jeg ringe brannvesenet fordi han vimset rundt på apedop og klarte å låse seg ute fra pizzaen sin. Nå nylig varslet jeg politiet fordi det låt som om han var i ferd med å ta knekken på både seg selv og kåken. De rykket ut, men jeg vet ikke hva det endte med. Nesten daglig er det et himla spetakkel der nede (det er lytt i blokka), enten fordi han driver med et eller annet "prosjekt", eller fordi han må bryte seg inn i sin egen leilighet (låsen er ødelagt, men han skifter den ikke ut). Før jeg flyttet inn var det et par episoder hvor ambulansen var inne og forsynte seg med folk som overdoset. Sameiets styreleder fersket ham her om dagen i å tjuvkoble sikringsskapet.

Det er jo i utgangspunktet ikke forbudt å lage lyd på dagtid, selv om det av og til hender han tar natten til bruk også. Porteføljen hans ville nok vært mer enn tilstrekkelig til å få ham kastet ut om han leide. Problemet er at faren hans har kjøpt boligen og lar ham bruke den, trolig i håp om at sønnen skal skjerpe seg. Men det er han åpenbart verken interessert i eller i stand til. Jeg tror faren gjør ham en bjørnetjeneste.

Spørsmålet er om det er noe i det hele tatt vi kan gjøre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et sameie kan kreve tvangssalg av leiligheter. Sjekk vedtektene for sameiet. Stort sett står det noe som at utilbørlig sjenanse overfor andre beboere kan føre til tvangssalg også om det er leietager som står for sjenansen.

Evt kan sameiemøtet/generalforsamlingen vedta nye vedtekter.

Lenke til kommentar

Eit svært viktig spørsmål her er korleis din bolig er organisert, dei fleste blokker er burettslag eller sameiger. I så tilfelle så kan det som nenmt lagast regler som gir muligheit for tvangssalg.

Men lista er normalt sett lagt veldig høgt for å tvinge nokon til å flytte.

Eit nøkkelord her er dokumentasjon. Pass på å samle dokumentasjon på når desse støyande/farlige hendelsane har oppstått. Dersom dette er i eit sameige så må du passe på at styret får sendt ut skriftlige advarsler.

Ein har også straffelovens § 350 som kan brukast på slik støy, men då begrenser reaksjonsmiddlane seg til bøter/fengsel.

Det å tvinge nokon til å flytte tar desverre tid, men som nemt så er det viktigaste at du får dokumentert kva som foregår. Ring gjerne politiet kvar gong det er noke slik at du seinare i ei eventuell rettsak kan vise til oppringningane. Skaff deg også dokumentasjon på at vedkommande har fått advarsler og er klar over at han forstyrrer naboane.

Legg særlig fokus på å dokumentere hendelsane som går på brann eller nesten branner (pizzasteikinga og tjuvkobbling av straumen), du står ofte sterkare når du krever tvangssalg basert på at vedkommande beviselig har oppført seg på ein slik måte at naboane kunne ha mista sine boliger i brann.

Støy er subjektivt og vanskelig å bevise, at han holdt på å brenne ned heile blokka er mykje lettare å bevise.

I værste fall så kan du til og med bruke slik dokumentasjon på å få personen tvangsinnlagt fordi han utgjer ein fare for seg sjølv. Dette er svært mykje vanskeligare å få til enn utkastelse sidan tvangsinnlegging griper endå lenger inn i privatlivet, men det vil kunne være ei mulig løysning for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som de over skriver, har det en del å si hva slags eierform det er snakk om. Du skriver at det er selveierleiligheter, og jeg antar det da er et eierseksjonssameie dere bor i.

Hva vedtektene deres sier, vet jeg ikke - men la oss se hva som følger av lov om eierseksjoner:

§ 19. Rett til bruk

Den enkelte sameier har enerett til bruk av sin bruksenhet og rett til å nytte fellesarealer til det de er beregnet eller vanlig brukt til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene.

Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere.

Stadig støy og spetakkel slik du beskriver rammes av det som er understreket. Det samme gjelder nok tyvkobling av sikringsskap. Selv om det bare var et forsøk, vil jeg si at forsøket er brudd på den vanlige tillit man må ha internt i et sameie. Grovheten understrekes av at forsøk på strømtyveri er straffbart.

Loven pålegger dere ikke å tåle alt mulig fra naboene: Ifølge § 26 kan dere kreve at fyren selger seg ut. Dette er en streng reaksjon, og det er også vilkårene for å gjøre kravet gjeldende: Advarslene skal gis skriftlig og opplyse om at vesentlig mislighold gir styret rett til å kreve seksjonen solgt.

Hvis det viser seg at fyren fortsetter misligholdet sitt, og at dette er vesentlig, kan styret gi pålegg om salg Dette skal gis skriftlig. Pålegget skal angi en frist for salg (minimum seks md fra pålegget er mottatt) og opplyse om at seksjonen kan kreves solgt ved tvangssalg hvis salg ikke skjer frivillig innen denne fristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...