Sam Crow Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Skal til USA i sommer og har lyst til å ta lappen der. Er amerikansk statsborger, så tror ikke det å ta lappen vil være noe problem. Det jeg lurer på er hva som må gjøres med tanke på omgjøring til norsk førerkort. Slik jeg har forstått det må man kjøre opp på nytt, men er det noe annet som må gjøres? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Utenlandsk+forerkort/Land+utenfor+EOS Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 kan man melde bosted adresse i USA så ta lappen for mc & bil for så få førekort i Norge ? eller må man være statsborger i landet får at det skal gå ? sparer jo en haug med penger hvis det funker samt en ferie.. Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 http://www.vegvesen....and+utenfor+EOS Så det er bare å ta lappen i USA og å kjøre opp i Norge innen 1 år? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Så det er bare å ta lappen i USA og å kjøre opp i Norge innen 1 år? Ja, for USA så er det berre krav om at du må bestå praktisk oppkjøyring innan eit år. Dersom det går meir enn eit år så må du også ta mørkekjøyring, sikkerheitskurset og førstehjelpskurset, samt praktisk og teoretisk prøve. Dersom det tar meir enn to år så blir du ansett som førstegangssøker. I tillegg så må du sjølvsagt også være minst 18 år. NB: Du seier ikkje noke om kor lenge du skal være i USA. For å kunne bytte inn førerkortet frå USA til eit norsk førerkort så må du kunne dokumentere minst 6 måneder med sammanhengande opphold i USA. Reglane baserer seg på kvar du har budd. Etter som eg kan sjå så er ikkje statsborgerskap nemt, så det blir fortsatt krav om minst 6 mnd. (lovlig) opphold i USA uavhengig av om du har norsk, svensk eller amerikansk statsborgerskap. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Sistnevnte krav er for å forhindre "turistførerkort", siden veldig få land lar deg få opphold i seks måneder uten studie- eller arbeidstillatelse. 1 Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Sistnevnte krav er for å forhindre "turistførerkort", siden veldig få land lar deg få opphold i seks måneder uten studie- eller arbeidstillatelse. Men hvis jeg har både norsk og amerikansk statsborgerskap er ikke det noe problem? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 En statsborger vil ikke trenge oppholdstillatelse i landet han/hun er statsborger av for å oppholde seg der. 1 Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Beklager krikkert, leste ikke innlegget til The Avatar ordentlig. Endret 11. april 2013 av Rachel Zane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå