Gå til innhold

PC vill ikke starte opp, pga ARECA raid kontroller ikke vill loade F/W

Anbefalte innlegg

Hei, her kommer dagens lille nøtt til dere. Jeg har feilsøkt i flere timer nå, uten å komme videre.

Probleme mitt er at minn pci-e kontroller henger i oppstarten før jeg kan komme videre i bios med følgene melding.

waiting for fw to become ready

Pcen klarer ikke å komme forbi dette stadiet.

Fjerner jeg korte, fungere pcen som det skal!

Løsningen i følge areca sine suportsider er å oppdatere f/w, men da må jeg komme inn i bot menyen og det lar seg ikke gjøre når pci-e kontrolleren skal loade uansett først i oppstarten før bios interface eller bootmeny.

Samme problem er beskrevet her med samme kontroller

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?266357-problem-wit-areca-1680-24-hangs-at-Waiting-for-RAID-Controller-F-W-to-become-ready

Noen ide eller tips ?

Dette er hva som har blitt gjort under feilsøket

Fjernet alt av unødvendige komponenter = no go

Fjernet alle disker fra kontrolleren = no go

Byttet ram på pci-e kontrolleren = no go

Prøvd å komme inn på korte via web gui, no go, finner ikke noe ip adresse å koble til, ei kommer det opp noe i DHCP loggen

Bygget pcen fra start igjen = no go

Dunke hode i veggen når ingen ting fungerer = hjelper litt.

PC stats :

Asus maximus ( siste bios )

Areca ARC-1680IX-12 SAS RAID Adapter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags ram har du byttet med på kontrolleren? Du vet vel at kontrolleren er særdeles sær på ram, og man kan KUN ha godkjent ram fra Areca.

Har selv hatt Areca ARC-1680IX-12, og jeg hadde ikkje dette problemet på noen av de hovedkorta jeg hadde.

Har du testa å ha kontrolleren i første pci-e slot, skjermkort i det andre og deaktivert alle andre satakontrollere på hovedkortet?

Hvilket Asus maximus har du?

Har du noen gang fått boota kontrolleren, eller har du akkurat kjøpt et brukt kort?

Nyeste firmware er veldig viktig på denne gamle kontrolleren. Dette er for at den skal virke i litt nyere hovedkort.

Edit:

Det ser ut som du har kjøpt denne i 2009 etter de postene du har skrevet her. Husker faktisk jeg anbefalte Areca til deg da :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...