knutinh Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Tjenesten trådstarter ønsker (enkelt foto med full rettighet på digitale filer) og tjenesten markedet tilbyr (1)fotobokser med dårlige papir-print, eller 2)proffe fotografer med kunstneriske aspirasjoner og pris deretter) er i utakt. Derfor er trådstarter skuffet over at det ikke finnes tjenester som tilfredsstiller akkurat hans behov. De som identifiserer seg med 2) blir såra og vonbroten over at kunden ikke ser merverdien ved deres tjenester. Har du vurdert å benytte deg av en onkel, kompis eller noen andre med et digitalkamera, hvis behovene dine er så enkle? Hvis svaret er at du vil ha en god nøytral bakgrunn, god lyssetting og alle de andre tingene som skiller proffe fotografer fra onkel Arne så må du bare prøve å lete igjennom markedet til du finner noen som tilbyr en tjeneste som er nærmest dine ønsker. Jeg lar meg ofte irritere over fotografer som nekter å dele ut digitale filer, som jeg lar meg irritere over elektrikere som krever å bruke egen kabel til 10x markedspris. Alle forstår at dere må ha et levebrød, men vær i det minste åpen på hva den faktiske prisen er. -k Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Jeg behøver et portrettbilde, slik som man tar på skolen når fotografen kommer. Jeg lurer på hvor jeg kan gjøre det når jeg ikke lenger går på skolen, og hva det koster. Regner med det er hos fotograf, men kan man gjøre det i en fotobutikk? Har kikka på nettsidene til diverse fotografer men det ser jo ut som de skal ha 3000-5000 kr for det lille oppdraget. Å ta ett jævla fotografi og å gi meg en digital kopi kan max. ta 3 minutter. Behøver ikke en gang noen utskrifter. Neivel - jeg skjønner ikke helt hvor du skal slå rot med dine innlegg heller. Det TS spør om har han ikke sjekket med en fotograf om han kan få. Han har sett på priser på andre varer på nettet og klager på disse. Han har IKKE funnet priser på 3-5000 på det han er ute etter - nettopp fordi han ikke har sjekket hvor mye en fotograf skal ha for det. Han har sett på standard priser på studiofotograferingspakker. Så hva i all verden er det du vil med å svare på den måten? Nå er vel strengt tatt problemet her at TS _ikke_ har sjekket om han kan få det han er ute etter. Han har sett på priser på nettet, ikke funnet det han er ute etter, OG SÅ KLAGET på at prisen på ett annet produkt ikke er likt det han ønsker. Hvis alle mener dette er så enkelt og så kjapt, så er det virkelig bare å starte egen business. Det virker som enkelte her har alt klart og vet hvordan dette burde foregå, så hvorfor gjør dere det ikke? Hvis TS bare ønsker en form for portrettbilde av seg selv, uten særlige krav til utseende, så skal han da heller ikke ha en pakke med studiofotografering. Da kan han enten sette seg ute og bruke mobilen eller få en kompis til å ta ett bilde. Så blir da kanskje tilgomed HELT gratis!? Det eneste jeg gjorde i mitt forrige innlegg var å forklare hvorfor pris på studiofotograferingspakker ofte er så høye som de er. Det er fordi ALLE kostnader er lagt inn i beregningen. Har dere fortsatt tvil om standard prising kan dere se på f.eks. Frilanskalkulatoren. Jeg ønsker alle dere bedrevitere lykke til med deres nye yrke. Hvor leser du at TS har sjekket "studiopakker" og hvordan i allverden vet du at TS ikke har funnet rett produkt, du som ikke er en bedreviter burde da ha et problem med å avgjøre hva TS har sett på ?. Endret 11. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg tviler på at Nautica f.eks. fakturerer for 1 times arbeid også sitter 2 timer med gratis arbeid i etterkant. Jeg har jobbet mange en gratistime for kunder, kaller det service jeg Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Til TS: Å tru det handler om å "ta et jævla bilde", viser desverre mangelfull respekt ovenfor de som driver med foto på fulltid. At du i tilegg vil ha digital kopi, må du nok ofte regne med å betale for rettighetene til bildet. Nautica: Det er forskjell på å jobbe gratis, og det å gi en kunde ekstra service. Regner med at om du hadde gitt en enkelt kunde to timer "gratis", så hadde ikkje det vært den kunden som la igjenn 150kr i kassa.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Nautica: Det er forskjell på å jobbe gratis, og det å gi en kunde ekstra service. Regner med at om du hadde gitt en enkelt kunde to timer "gratis", så hadde ikkje det vært den kunden som la igjenn 150kr i kassa.. Jeg gjør ikke forskjell på kunder, alle får en like god service. Du kan kalle det utgifter til inntekts ervervelse, siden man får et godt rykte i sitt miljø og på sikt tjener mer penger på dette. Hvor går grensen? En kompis byttet regnskapsfører da han oppdaget at han ble fakturert for 0.5 timer hver gang han var innom for og levere en perm med bilag og ja tiden regnskapsføreren brukte på og registrere bilagene ble også fakturert, en annen kamera lager anbud på kveldstid gratis, skulle han fakturer alle som spør om priser ? Jeg tror at de relative stive prisene enkelte fotografer tar har mer med det artistiske siden av fotografering og gjøre en et rent estimert budsjett basert på inntjening/avskriving og fortjeneste. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 2 av de største kjedene Sears og Walmart har hatt i flere 10 år store fotostudioer for familiebilder m.m. Begge disse ble nedlagt for ikke mange dagene sine da mobiler og digitale kameraer hos gud og hvermann har gjort profesjonelle fototjenester overflødig for spesielt privatkunder. Bare for å illustrere størrelsen så snakker vi her om 2700 ! studioer i USA. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Jeg inviterer fortsatt dere begge to til å lese på lenken jeg la ved, så kan vi diskutere. Det er veldig enkelt - sjekk priser hos en fotograf selv da vel. Så ser dere kanskje hva jeg mener. Men, det er jo mye bedre å sitte på ett forum å synse seg frem til ett svar som man selv mener er korrekt. Hvor leser du at TS har sjekket "studiopakker" og hvordan i allverden vet du at TS ikke har funnet rett produkt, du som ikke er en bedreviter burde da ha et problem med å avgjøre hva TS har sett på ?. Jeg sier til deg som jeg sa over her. Sjekk priser selv da vel. Og sjekk evt. kalkulatoren. Og jada, jeg sier ingenting om å yte service. Noe helt annet å ta 150,- for en times arbeid. Da tror jeg det hadde vært vanskelig å overleve som selvstendig. Synes egentlig det er veldig greit. Man må faktisk betale det det koster, selv om man synes det er dyrt. Endret 11. april 2013 av egilh Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg inviterer fortsatt dere begge to til å lese på lenken jeg la ved, så kan vi diskutere. Det er veldig enkelt - sjekk priser hos en fotograf selv da vel. Så ser dere kanskje hva jeg mener. Men, det er jo mye bedre å sitte på ett forum å synse seg frem til ett svar som man selv mener er korrekt. Jeg sier til deg som jeg sa over her. Sjekk priser selv da vel. Og sjekk evt. kalkulatoren. Og jada, jeg sier ingenting om å yte service. Noe helt annet å ta 150,- for en times arbeid. Da tror jeg det hadde vært vanskelig å overleve som selvstendig. Synes egentlig det er veldig greit. Man må faktisk betale det det koster, selv om man synes det er dyrt. Har sjekket linket.. Ingenting som for min del tilsier at det skal koste så veldig mye. Og hvor er det du har fra at jeg synser om noe som helst? Kan jo nevne for deg at fremstår som en irritert "bedreviter" (som du så fint selv kaller det.) Vet ikke hva du driver med til vanlig, men det kan ihvertfall ikke være noe med kundebehandling/service å gjøre.. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Til TS: Å tru det handler om å "ta et jævla bilde", viser desverre mangelfull respekt ovenfor de som driver med foto på fulltid. Jeg er ikke helt enig. Noen ganger vil jeg ha et gourmet-måltid. Andre ganger vil jeg (litt flåsete) "bare ha en jævla burger". Jeg har helt andre forventninger til pris og kvalitet i de to tilfellene, og det har ingenting å gjøre med "mangelfull respekt" overfor de som driver med mat på fulltid. Hvis jeg stilte meg i køen på Burger King og opplevde at de ansatte prøvde å prakke på meg et gourmet-måltid (med tilhørende pris) under dekke av de ansattes kunstneriske integritet så ville jeg nok ha snudd. At du i tilegg vil ha digital kopi, må du nok ofte regne med å betale for rettighetene til bildet. Jeg forstår ikke hvorfor fotografer skal gjøre dette så vanskelig. Det er litt som musikk-bransjen som har strittet imot digitale forretningsmodeller med armer og bein, i stedetfor å prøve å tilpasse seg markedet med gode løsninger som begge parter kan leve med. Rent økonomisk så har vel fotografen som ikke gir fra seg digitale filer en forventning om framtidig inntekt basert på antall kunder som i framtiden kommer til å kjøpe print av fila. Det er mulig å beregne nåverdi av denne forventede inntekten. Hvis du har valget mellom å få penger i hånda nå eller forventede penger fordelt over de neste 10 åra, er ikke valget greit? Hvis dette fører til at prisen for et sett portrett-bilder går fra 2500,- til 3500,- så er det helt greit for meg, da har man i det minste synliggjort den reelle prisen. -k Lenke til kommentar
egilh Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Har sjekket linket.. Ingenting som for min del tilsier at det skal koste så veldig mye. Og hvor er det du har fra at jeg synser om noe som helst? Kan jo nevne for deg at fremstår som en irritert "bedreviter" (som du så fint selv kaller det.) Vet ikke hva du driver med til vanlig, men det kan ihvertfall ikke være noe med kundebehandling/service å gjøre.. Det sier egentlig sitt at du føler deg såpass fornærmet av mitt første innlegg. Spesielt siden jeg ikke har svart deg eller siktet til deg spesielt. Men det betyr vel kanskje at jeg traff en nerve. Det er ganske vanlig med en pris på 3-5.000 for 1-1,5 timers studiofotografering - hvor man som regel også får levert ett sett med bilder. Hvor mange varierer. Så nei, jeg skjønner ikke hvor enkelte her i tråden henter prisene sine fra. Fordi såvidt jeg har fått med meg ingen som har funnet prisen på produktet TS har bedt om. Men mye synsing, det har det vært. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Så nei, jeg skjønner ikke hvor enkelte her i tråden henter prisene sine fra. Fordi såvidt jeg har fått med meg ingen som har funnet prisen på produktet TS har bedt om. Men mye synsing, det har det vært. Dersom trådstarter møter opp på døra mi på et tidspunkt som passer meg så kan jeg bruke inntil 15 minutter på å fotografere vedkommende for 1000,- Dette inkluderer tid til å dumpe JPEG bilder fra kamera og på et minnekort/USB-disk som vedkommende tar med seg. Bildene blir rett på sak mot et bakgrunn bestående av hvit rullegardin kjøpt på IKEA og en blitz. Ingen fornøydhets-garanti gis, og pengene refunderes ikke. Jeg er ingen proff. -k Endret 12. april 2013 av knutinh Lenke til kommentar
wampster Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Det er ganske vanlig med en pris på 3-5.000 for 1-1,5 timers studiofotografering - hvor man som regel også får levert ett sett med bilder. Hvor mange varierer. Det at noe er "vanlig" må ikke nødvendigvis bety at det er riktig.. Eksempel: Det er "vanlig" at toppledere/sjefer etc i store firmaer får enorme fallskjermer/sluttpakker/bonuser, men etter min mening er det ikke riktig. Med din tankegang er det derimot normalt/riktig siden alle får/gjør det. Personlig skjønner jeg heller ikke hvorfor 1 times studiofotografering skal koste 5.000, med mindre det er mye annet som også skal gjøres som sminke/styling/etc, men da er det ikke bare 1 times fotografering heller. Og nei, jeg er hverken fornærmet eller du har truffet en "nerve".. Kan jo si som han over, hvis TS hadde kommet til der hvor jeg jobber, på en tid som passer meg og jeg hadde tatt bilder av ham mot en hvit/grå/nøytral bakgrunn med blits/softbox etc hadde jeg fint kunnet klart det på 15 min-ish, og hadde vel synes 500 hadde vært ok pris. Da kunne han selv valgt om det skulle være RAW eller jpeg filer, og han hadde fått med alle filene/bildene. Og ja, skjønner at dette ikke er sammenlignbart med folk som driver med dette proft. edit: Jeg må dog si at jeg ikke helt skjønner hvorfor TS MÅ ha en proffotograf/studiofotograf til noe så "enkelt". Endret 12. april 2013 av wampster Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg tror det er en god forretningsmodell å tilby det markedet etterspør. 1 Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hvis jeg stilte meg i køen på Burger King og opplevde at de ansatte prøvde å prakke på meg et gourmet-måltid (med tilhørende pris) under dekke av de ansattes kunstneriske integritet så ville jeg nok ha snudd. Tilsvarende om du møtte opp på en gourmet-resturant, og ba om å få "en jævla burger", så hadde du nok vore på feil plass, sjølv om McDonalds tilbyr mat til det markedsegmentet. Samme som TS som finner priser hos fotografer som heilt klart er i eit anna markedsegment. Fotobutikker og fotokiosker har som tidligere nemnt ofte rimelige alternativ. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Tilsvarende om du møtte opp på en gourmet-resturant, og ba om å få "en jævla burger", så hadde du nok vore på feil plass, sjølv om McDonalds tilbyr mat til det markedsegmentet. Samme som TS som finner priser hos fotografer som heilt klart er i eit anna markedsegment. Fotobutikker og fotokiosker har som tidligere nemnt ofte rimelige alternativ. Analogien din svikter. Det trådstarter gjorde var analogt til å stille seg opp på et offentlig torg og dele sin frustrasjon over hvor vanskelig det var å finne en "jævla burger" (evt spørre om råd til å finne en slik). Mange av svarene han fikk var tydeligvis fra ansatte i gourmet-bransjen som ikke lot til å respektere trådstarters problemstilling. -k 2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Analogien din svikter. Det trådstarter gjorde var analogt til å stille seg opp på et offentlig torg og dele sin frustrasjon over hvor vanskelig det var å finne en "jævla burger" (evt spørre om råd til å finne en slik). Mange av svarene han fikk var tydeligvis fra ansatte i gourmet-bransjen som ikke lot til å respektere trådstarters problemstilling. -k IKKE ironisk ment, i tilfelle misforståelse. Endret 13. april 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Klager du på rørleggeren eller elektrikeren når de gir deg fakturaen på en jævla jobb som er utført på 5 minutter også? Nå trenger ikke en fotograf en installatør til å stå ansvarlig for jobben. De trenger heller ikke å kjøre til kunden, befaring, risikovurdering, hente varer hos grossist, utføre jobben, ta sluttkontroll fysisk og legge inn målingene på dataprogrammet, skrive ut skjemaer(sluttkontroll og samsvarserklering), reise tilbake til kunden med en kursliste og samsvarserklering siden det er umulig å sende dette sammen med fakturaen(kunden kaster det i søpla!). Jeg hater slike 5min. jobber hos fru Hansen!!!! 1 Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Nå trenger ikke en fotograf en installatør til å stå ansvarlig for jobben. De trenger heller ikke å kjøre til kunden, befaring, risikovurdering, hente varer hos grossist, utføre jobben, ta sluttkontroll fysisk og legge inn målingene på dataprogrammet, skrive ut skjemaer(sluttkontroll og samsvarserklering), reise tilbake til kunden med en kursliste og samsvarserklering siden det er umulig å sende dette sammen med fakturaen(kunden kaster det i søpla!). Jeg hater slike 5min. jobber hos fru Hansen!!!! Men du betaler for å få gjort jobben hos en fagmann. Hva er forskjellen på en fotograf med svenne/mesterbrev og en rørlegger med tilsvarende? Ikke relevant i ts sitt tilfelle, men det er ofte jeg må kjøre til kunde, gå på befaring først, ha samtaler med kunde, skrive ut skjemaer, utføre jobben og sitte i timesvis etterpå med etterbehandling. Det enkelte folk tydeligvis ikke forstår er at ofte så er det ikke bare å "knipse det jævla bildet og så er man ferdig" Men tilbake til ts så kunne vedkommende fint ha sluppet unna uten å måtte betale 3-5000,- hos en fotograf. Isteden for å se seg blind på prislister for en time i studio og en rekke bilder så kunne vedkommende ha tatt kontakt med fotografen og spurt hvor mye ett enkelt bilde hadde kostet. 1 Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Hey, trådstarter! Bor du i Oslo eller omeng så send meg en PM. Kan gjerne ta fotoet ditt gratis om du vil. Gir meg bare mer kjøtt på portefølje. Jeg kan forøvrig også ta en colaboks som betaling skulle du ønske å belønne meg. Endret 16. april 2013 av Huxy 1 Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg tror også at hvis TS bare sier hvor han bor, så skal det ikke vise seg så vanskelig å få ordnet med et bilde ... Jeg hadde aldri tatt 3-5000 for en sånn jobb, kan du si ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå