Irrelevant Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Jeg behøver et portrettbilde, slik som man tar på skolen når fotografen kommer. Jeg lurer på hvor jeg kan gjøre det når jeg ikke lenger går på skolen, og hva det koster. Regner med det er hos fotograf, men kan man gjøre det i en fotobutikk? Har kikka på nettsidene til diverse fotografer men det ser jo ut som de skal ha 3000-5000 kr for det lille oppdraget. Å ta ett jævla fotografi og å gi meg en digital kopi kan max. ta 3 minutter. Behøver ikke en gang noen utskrifter. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Skal du bruke det i et bevis er det visse kriterier som må overholdes, er det til noe annet kan du finne en fotoboks på et kjøpesenter eller noe sånt. Finnes det en selvstendig fotobutikk i nærheten kan det hende de også fikser dette for et par hundrelapper, eller en kompis med kamera. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 JapanPhoto i Moss tror jeg tar passbilde for en slikk og ingenting sammenlignet med prisene du oppgir. Burde ikke koste skjorta å oppsøke et vanlig studio hvis du presiserer at du bare skal ha et rett-på-enkelt, uredigert bilde. Det blir fremdeles mye bedre hos en god fotograf enn om en kompis tar bildet. Men for alle andre, som ikke har et studio stående klart, eller som må sette av tid eller reise for å møte deg, så koster det fort penger. For å få et godt, gjennomført portrett blir det dog gjerne mer enn tre minutters totalt arbeid for fotografen, selv om kanskje portettet kunne tas på tre minutter. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Klager du på rørleggeren eller elektrikeren når de gir deg fakturaen på en jævla jobb som er utført på 5 minutter også? Men som allerede nevnt, hva er formålet med bildet? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Klager du på rørleggeren eller elektrikeren når de gir deg fakturaen på en jævla jobb som er utført på 5 minutter også? Kommer du til en rørlegger med hele rørsystemet til huset inkludert vasker, dusjer, boblebad og toaletter for å få utført en 5 minutters reparasjon blir det nok ikke så ille pris, men skal rørleggeren kjøre hjem til deg blir det nok endel dyrere. Tror de fleste reiser til en fotograf for og få tatt passbilder istedenfor at fotografen reisen hjem til deg for og gjøre jobben, så sammenligningsgrunnlaget blir litt feil Endret 11. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Nei, egentlig ikke. Det er snakk om at en fotograf leverer en tjeneste på samme måte som en rørlegger/elektriker. Folk betaler velvillig? prisen en håndtverker tar, mens en fotograf "knipser" jo bare et par bilder.... Husk på at de bildene en fotograf tar også er levebrødet til vedkommende og skal betale husleie, verktøy og alt annet på lik linje som andre håndtverkere. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Husk på at de bildene en fotograf tar også er levebrødet til vedkommende og skal betale husleie, verktøy og alt annet på lik linje som andre håndtverkere. Er enig i det, men prisen burde estimeres utifra arbeidsmengden, og blir jobben gjort i butikken hvor opplegget/settingen er klargjort forenkler det veldig for fotografen. Er det et enkelt portrett på linje med et passfoto burde det ikke koste flere hundre kroner. Endret 11. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg tar 1000,- kr timen - jeg føler det er rimelig pris. Dersom man mangler erfaring, proff utstyr, osv er det naturlig og legge seg på halvparten av det. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Ja, prisen bør selvfølgelig variere utifra arbeidsmengde. Men jeg mistenker at i dette tilfellet så er 3-5000,- enten for en serie eller så er det snakk om rettigheter til bildet. Jeg vet at mange fotografer kvier seg for å gi ut digitale kopier i full oppløsning og priser de såpass høyt pga. rettighetene til bildet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Tipper også det har med rettigheter og fri bruk å gjøre. Dette er ofte dyrt. Til de som klager på prisene hos fotografen: Det er ikke bare tida det tar å ta bilde dere betaler for. Dere betaler for leie av lokale, digital behandling, studielånet hans/hennes, middagen, strømutgiftene, seminarer og kurs man må/bør ta for å holde seg oppdatert, kostnad av blits m/paraplyer, bakgrunn, kamera og objektiv, vedlikehold og enda mere. Hvis det er for mye så kjøp et eget kamera og ta bildene selv. Mens dere er i gang så kan dere kjøpe samme skia som Northug og se om dere oppnår samme tidene i løypa. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg har investert over en halv million i verktøy samt kjøp av et verksted, kunne aldri tenkt meg og ta 1000.- timen, det er ikke bare fotografer som har utgifter, tror mesteparten som bedriver en bedrift har faktiske utgifter, så og rettferdiggjøre dyre bilde-priser på det grunnlaget blir ikke riktig. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Hmm, et par kommentarer her er litt bak mål. Et kjapt bilde med 10 minutters arbeid er det INGEN grunn til å ta 3-5000kr for. Dermed basta! De som forsøker å leve av fotografi har selv tatt et bevisst valg om å bruke alle pengene de har på utstyr og så håpe på nok oppdrag til å leve av kun fotografi. Det betyr fortsatt ikke at det er moralsk riktig å overprise eller nærmest svindle. Jeg kan leie en Ferrari til en million kroner i en hel dag for ca 4000kr av ferrariklubben i oslo. Hvorfor skal det da koste 5000kr for et lite portrettbilde med utstyr til kanskje 50 000kr? Jeg tar 1000kr timen, 500kr minstepris. Det vil si at trådstarter får 90% rabatt om han skulle gått til meg fremfor fotografene han nevner. Tar det meg 10 minutt å produsere et bilde ville jeg følt meg dum om jeg ba kunden gi meg mer enn 500kr for det. Det er heller ved større oppdrag at jeg med god samvittighet kan ta meg godt betalt. For hvis jeg må rigge masse utstyr og bruke det kompetansen min er godt for skal det rettferdiggjøres. Et lite passfotoportrett krever hverken kompetanse eller dyrt utstyr. 1 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Ja, det er mye bak mål av 'meninger' her. De som vil kan ta seg en titt på frilanskalkulatoren til NJ og legge inn alle verdier. Så kan man evt. se hva timesprisen til slutt ender opp på. Min erfaring er at 'pakkene' til 3-5.000 nettopp er, nettopp en pakke. Gjerne inkluderer dette en times studiofotografering, samt 3-5 bilder ferdig redigert i høy oppløsning og kanskje også noen papirkopier. Altså bruker ofte fotografen tid på bildet også etter at kunden er ferdig med fotograferingen, samt at det skal dekke alle andre utgifter. Jeg tviler på at Nautica f.eks. fakturerer for 1 times arbeid også sitter 2 timer med gratis arbeid i etterkant. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Ja, det er mye bak mål av 'meninger' her. De som vil kan ta seg en titt på frilanskalkulatoren til NJ og legge inn alle verdier. Så kan man evt. se hva timesprisen til slutt ender opp på. Min erfaring er at 'pakkene' til 3-5.000 nettopp er, nettopp en pakke. Gjerne inkluderer dette en times studiofotografering, samt 3-5 bilder ferdig redigert i høy oppløsning og kanskje også noen papirkopier. Altså bruker ofte fotografen tid på bildet også etter at kunden er ferdig med fotograferingen, samt at det skal dekke alle andre utgifter. Jeg tviler på at Nautica f.eks. fakturerer for 1 times arbeid også sitter 2 timer med gratis arbeid i etterkant. Det er vel ingen her som har sagt noe om at man ikke burde fakturere for etterbehandlingen? Ser ikke helt hvor du prøver å slå rot med ditt innlegg, da det er trådstarter som har sagt at han kun har funnet priser på 3-5000kr for et lite portrettbilde som han kun trenger 3 min på. Og det er også det noen av oss har respondert på Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg tviler på at Nautica f.eks. fakturerer for 1 times arbeid også sitter 2 timer med gratis arbeid i etterkant. On topic, så tviler jeg sterkt på at det tar (i nærheten av) 2 timer å redigere et så enkelt foto som det er snakk om ... Har aldri tatt portrettfoto selv, men tar/har tatt mange bilder for trykk (bøker/kataloger/etc) og etterbehandligen det kan være snakk om her er vel toppen 10 minutter? For fotografer å ta så mye for noe så "lite/enkelt" er helt bak mål. 3-5 tusen for noe som trådstarter skal ha er latterlig, HELT latterlig. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Folk flest kan knipse et bilde, men velger man å gå til en fagperson så koster det mer. Bortsett fra helt ferske fotografer har yrkesfotografer vanligvis kompetanse som tar år å bygge opp og koster penger, workflow som tar tid å utvikle og perfeksjonere, utrustning de fleste privatpersoner ikke kan ta seg råd til, og mens fotografen jobber for deg får h*n ikke gjort andre oppdrag. Man går til en fagperson fordi de har ressurser og kompetanse en selv mangler. Ser ikke noe problem med at en fotograf opererer med et visst prisnivå, og selv om en bare trenger 1 bilde kan minsteprisen være satt til en times oppdrag. Hvis man vil ha det rimeligere fins det alternativer. Fra mitt eget ståsted: Jeg selv ville henvist kunden til andre hvis jeg ble bedt ta et oppdrag hvor jeg bare skulle knipse 1 bilde, for jeg syns ikke det ville vært forsvarlig å fakturere min vanlige minstepris for en sånn jobb. Kunder som vil ha knipset 1 bilde er heller ikke min målgruppe, så om jeg har priset meg ut av det markedet så har jeg kanskje gitt rett signal til den gruppen kunder. 1 Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) For fotografer å ta så mye for noe så "lite/enkelt" er helt bak mål. Om det er så enkelt, burde det også være en enkel sak å gjøre det selv og samtidig spare pengene. Jeg driver ikke med fotografi, men jeg jobber med annen media profesjonelt - og jeg priser meg også slik at jeg ikke er aktuell for de helt enkle oppdragene. Det er med hensikt. Endret 11. april 2013 av Distressor Lenke til kommentar
egilh Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Det er vel ingen her som har sagt noe om at man ikke burde fakturere for etterbehandlingen? Ser ikke helt hvor du prøver å slå rot med ditt innlegg, da det er trådstarter som har sagt at han kun har funnet priser på 3-5000kr for et lite portrettbilde som han kun trenger 3 min på. Og det er også det noen av oss har respondert på Neivel - jeg skjønner ikke helt hvor du skal slå rot med dine innlegg heller. Det TS spør om har han ikke sjekket med en fotograf om han kan få. Han har sett på priser på andre varer på nettet og klager på disse. Han har IKKE funnet priser på 3-5000 på det han er ute etter - nettopp fordi han ikke har sjekket hvor mye en fotograf skal ha for det. Han har sett på standard priser på studiofotograferingspakker. Så hva i all verden er det du vil med å svare på den måten? On topic, så tviler jeg sterkt på at det tar (i nærheten av) 2 timer å redigere et så enkelt foto som det er snakk om ... Har aldri tatt portrettfoto selv, men tar/har tatt mange bilder for trykk (bøker/kataloger/etc) og etterbehandligen det kan være snakk om her er vel toppen 10 minutter? For fotografer å ta så mye for noe så "lite/enkelt" er helt bak mål. 3-5 tusen for noe som trådstarter skal ha er latterlig, HELT latterlig. Nå er vel strengt tatt problemet her at TS _ikke_ har sjekket om han kan få det han er ute etter. Han har sett på priser på nettet, ikke funnet det han er ute etter, OG SÅ KLAGET på at prisen på ett annet produkt ikke er likt det han ønsker. Hvis alle mener dette er så enkelt og så kjapt, så er det virkelig bare å starte egen business. Det virker som enkelte her har alt klart og vet hvordan dette burde foregå, så hvorfor gjør dere det ikke? Hvis TS bare ønsker en form for portrettbilde av seg selv, uten særlige krav til utseende, så skal han da heller ikke ha en pakke med studiofotografering. Da kan han enten sette seg ute og bruke mobilen eller få en kompis til å ta ett bilde. Så blir da kanskje tilgomed HELT gratis!? Det eneste jeg gjorde i mitt forrige innlegg var å forklare hvorfor pris på studiofotograferingspakker ofte er så høye som de er. Det er fordi ALLE kostnader er lagt inn i beregningen. Har dere fortsatt tvil om standard prising kan dere se på f.eks. Frilanskalkulatoren. Jeg ønsker alle dere bedrevitere lykke til med deres nye yrke. 3 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg ønsker alle dere bedrevitere lykke til med deres nye yrke. Så ved å ikke være helt enig med deg er man en bedreviter? Det er et interessant syn du har. Er forsåvidt fornøyd med yrket mitt, og har ingen planer om å bytte. Nå vet ikke jeg hva TS har sjekket/gjort, men om han har ringt fotografer/stuioer og spurt hva prisen på å ta ET portrettfoto (gitt at han kommer til deres lokale) også får det sendt på e-post når det er ferdigredigert, og da fått til svar 3-5000, så skjønner jeg at han/man reagerer. Da hadde det vært bedre (synes jeg) om studioet/fotografen bare sa at det driver ikke jeg/vi med, det er ikke målgruppen min/vår. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Jeg ønsker alle dere bedrevitere lykke til med deres nye yrke. Høres mer ut som om du tror du er bedreviteren her... Er du profesjonell? Hvor mye utstyr har du investert for? Når man er så krass som du er her kan det være greit om du forteller litt om deg selv slik at argumentene dine får litt tyngde. For på hvilken bakgrunn kan du uttale deg om dette om du ikke har en ordentlig utstyrspark som gjør deg i stand til å ta profesjonelle og dyre fotooppdrag? Endret 11. april 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå