Ekel Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Prøver å skvise litt mer ytelse ut av mitt gode gamle 480gtx, og vil derfor overklokke det. Problemet er at jeg ikke får klokket det spesielt høyt (rundt 800mhz på core, stock på minne) før skjermdriveren feiler eller jeg får "artifacts" i grafikken når jeg bruker 3d-applikasjoner. Derfor vil jeg øke spenningen (bruker MSI Afterburner) til kjernen, men da oppstår ett annet problem: Skjermene slutter å virke men maskinen kjører fortsatt, dette skjer uten forvarsel og eneste måte å aktivere skjermene igjen er å restarte maskinen. Dette skjer selv ved den minste økning av spenning f.eks. fra 988 til 1000, selv ved stock klokkehastighet. Temperaturen ligger rundt 60c ved load. Prosessor er en i7 930 med en skarve 3.3 ghz overklokk. PSU er en Corsair AX 750 Gold. Har ikke klart å finne noen info om dette etter timevis med Googling, så jeg bestemte meg for å lage en egen tråd her. Håper noen kan forklare hva som foregår og på forhånd takk. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Prøv å klokke med sapphire trixx, jeg syns det var mye lettere å klokke med dette programmet. Når jeg klokker mitt 7970 så vil skjermen flashe og hoppe når jeg bruker msi afterburner. Kanskje vil du bli kvitt at skjermen blir svart. Edit: Det virker som sapphire trixx ikke virker på nvidia kort... Endret 10. april 2013 av samye83 Lenke til kommentar
Ekel Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Forslaget ditt fikk meg til å prøve å klokke med Nvidia Inspector istedet, men kortet nekter å kjøre 3d (firestrike) på feks. 1100 vcore med stock klokke på alt. Skjermen blir ikke bare svart, for når jeg ser nærmere så skrur faktisk musa seg av også. Systemet mister strømmen på noen deler, viftene fortsetter å gå. Virker som kortet ikke liker at spenningen økes... Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Er veldig rart at kortet slutter å funke når man øker spennigna. Skal egentlig bare gi mer varmeutvikling. Muligens kortet er defekt. Har du en annen pc du kan teste kortet i? 480 suger mye strøm, men med en ax750, så har du mer enn nok kraft. Det er noe som ikke stemmer helt her. Du får feilsøke litt til. Er det kun firestrike kortet streiker, eller streiker kortet i andre 3dmark også? Lenke til kommentar
Ekel Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Kortet streiker uansett hvilken 3d applikasjon som kjøres, men firestrike er raskeste måten å teste det på. Jeg klarte faktisk nettopp å kjøre firestrike på opp til 1063mv ved å øke speeningen gradvis og kjøre firestrike innimellom. Svart skjerm på 1075. Temp ligger på 56c. Prøvde å sette spenning rett opp til 1063mv og så kjøre firestrike men det gav svart skjerm igjen. Jeg vet at det er mer enn nok kraft for jeg kan kjøre 480gtx i sli uten problemer (ikke spør hvorfor jeg ikke kjører sli lenger ). Har dessverre bare en pc. Endret 10. april 2013 av Ekel Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Psu'en din er kanskje ikke kraftig nok når du kjører 2xgtx 480 sli. 480 kortene bruker sååå mye strøm, hehe. Lenke til kommentar
Ekel Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Kjører ikke sli lenger av klønete grunner. Derfor jeg vil overklokke Edit: Nå klarte ikke firestrike å kjøre på 801mhz (vanligvis 24/7 stabilt) med stock vcore... Virker som det kommer an på humøret til en eller annen komponent dette her. Noe å merke seg er at skjermen blir svart så fort firestrike er ferdig med å loade, det kommer altså aldrig noen synlig grafikk frem før maskinen krasjer. Endret 10. april 2013 av Ekel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå