Daniel Be. Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Hei. Jeg eier 100% av et AS. Dette AS-et eier 30% i et annet AS. AS-et hvor jeg eier 30% av skal selges snart og da har spørsmålet rundt beskatning fått mitt fokus. Har lest at fritaksmetoden (http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Skatt-for-bedrift-og-organisasjon/Fritaksmetoden/) gjør at salg av aksjer er skattefritt så lenge eier av aksjene som selges er et AS, men ikke som privatperson. Vår advokat sier at jeg kommer til å måtte skatte inntekten ved salg som vanlig driftsoverskudd, men det jeg leser på nettet stemmer ikke med det han sier. Jeg har ikke tenkt å ta ut pengene i utbytte, men investere videre. Er det noen som kjenner til disse situasjonene som kan gi meg det endelige svaret? Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Dersom selskapet hvor du (dvs holdingselskapet ditt) har 30% eierandel i faller innenfor fritaksmetoden, dvs tilhørende i Norge eller EØS land - blir det ikke ikke skatt av gevinsten. Ev skatt dukker først opp dersom du skal ha pengene ut av holdingselskapet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå