Anina Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Jeg tenker på å studere en Internasjonal business master i Kina eller Australia, er usikker på hvor jeg bør dra og hva som er mest fornuftig. Jeg kommer til å være 30 år så jeg blir en litt "eldre" student...Ville gjerne valgt begge deler men vil bare studere i ett år. Nottingham university (UK) har bla ett campus i Nigbo (3 timer utenfor Shanghai) ellers hadde det å studert i Sydney vært bra. Noen meninger? Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 http://www.studenttorget.no/index.php?show=4669&expand=3796,3930,4668,4669&artikkelid=10761 God artikkel. Vet ikke om du har lest den. Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Har selv jobbet i ningbo i Kina ett år. Det har vært greit å oppleve det, men vil helst ikke tilbake. Byen er så forurenset at jeg bare så blå himmel 2 dager i løpet av det året. De lokale mangler folkeskikk, de skriker, slurper ved frokost bordet, og spytter over alt(inne også). Å jobbe sammen med de er helt umulig da de bare er opptatt å snike seg unna og gjøre minst mulig. Kina begynner også å bli ganske dyrt. Det positive er vel at man kunne føle seg ganske trygg ute, og kineserne er jo snille. De blir veldig fort fulle og skal spandere drinker på alle for å vise at de har penger. Nå er Ningbo en by som er ganske ny så det er mulig det er bedre andre steder i landet?! Australia høres jo fint ut:) Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Er vel mye harking og spytting overalt - var ihvertfall ikke manko på det i Beijing og Shanghai. Ellers ble jeg overraskende fort vant til kinesiske restauranter; etter de første besøkene ble man vant til at folk kjøpte en flaske sprit til middagen og hylte og skrek hele måltidet. All den innendørs røykingen kan jeg styre min begeistring for. Personlig ville jeg uten tvil valgt Kina fremfor Australia, fordi det er et så utrolig spennende land. Tror også at studier i Kina kan være positivt å ha på CVen ift. internasjonal erfaring og kulturforståelse; Kina kommer til å være en viktig handelspartner fremover, og å ha erfaring med hvordan kinesere oppfører seg både privat og en arbeidssituasjon/studiesituasjon kan være veldig positivt. Skal dog sies at forrige taler trekker frem et godt poeng ang. forurensning. Jeg var litt under to uker i Kina i januar/februar, og luftkvaliteten var ingenting å skryte av. Når det svir i halsen av å puste utendørs er det noe veldig galt. Lenke til kommentar
Anina Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Takk for gode erfaringer dere to:) Det er litt å tygge på da ja. Skulle jeg vurdere ett annet asiatisk land hadde jeg kanskje tenkt på Singapore også hmmm.. Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Hehe.. Nettopp vært på jobb i Singapore også Må si jeg stortrivdes, reint land, trygt, med veldig hyggelige mennesker med vanlig folkeskikk. Service innstilte. Hadde egentlig ikke så store forhåpninger etter Kina men stortrivdes. Singapore er vel ganske likt Norge egentlig. Du har enn bydel som heter clark quey som turister pleier å ta seg en tur ut. Uteliv 7 dager i uka:) Lite land som har utrolig mange skipsverft der de leier inn indere til å jobbe, ellers så virker det som resten av befolknngen har kontor jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå