Gå til innhold

Valg av nettbrett. Hva bør man gå for

Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha nettbrett som stortsett skal ta over for bærbar nå. Bruker ikke bærbar til stort annet enn og surfe alikevel. Spiller gjør man jo på tlf uansett.

Bruker Android på tlf og vil da ha dette på brettet også.

Hva brø man gå for, vil jo gjerne at det skal holde en stund.

Det bør også kanskje være mulig og koble til tastatur/stand på enheten.

Lest litt om Samsung NOte og Tab 10.1, Asus 700 ett eller annet, men

blir bare mer og mer usikker.

Håper noen har noe bra og komme med, gode argumenter. Ikke bare vås.

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å gjøre deg enda mer usikker, Galaxy Tab 2 og Note har vært lenge på markedet nå, det vil komme nye modeller i løpet av året, dog er det ikke sikkert akkurat dato(mest sannsynlig på sommern), men har du ingen hast kan det være verdt å vente.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Tab 2 har vært ute noe lengre ja, men begge vil nok byttes ut iløpet av året/sommeren, de lever begge i sine siste dager.

Det kommer kun nye modeller en gang i året fra Samsung, så jeg vil si det er et dårlig tidspunkt å slå til nå som det er "rett før" utskrifting.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nexus 10 er min klare anbefaling. Skal man kjøpe den i Norge må man vente litt lenger (du kan bestille den fra Multicom nå).

Nexus 10 har markedets høyeste oppløsning og skjermen er indeed fantastisk. I tillegg får du ren Android med tilnærmet garanti om de nyeste oppdateringene til plattformen. Jeg kan ikke se noe argument for hvorfor noen vil ha noe annet enn Nexus 10 hvis man ønsker seg en Android-tablet. (Ved mindre du vil ha mindre skjerm.. da anbefales Nexus 7! :) )

Galaxy Note 10.1 er fin hvis du absolutt vil/må ha pennen, men ellers så er det et ganske så middelmodig produkt. Jeg synes the Verge oppsummerer det fint:

But a pretty good pen system built on top of a disappointing Android tablet still makes for a disappointing Android tablet.

Med Tab 2 får du ganske sjanglende ytelse og både Note og Tab 2 gir deg TouchWiz oppå Android, som gjør sitt aller beste for å få Android 4.x til å fremstå som Android 2.3.

Jeg vil ivhertfall på det sterkeste anbefale deg å vurdere Nexus 10! Samsung står bak den også, men du får en helt annet opplevelse som i mine øyne er milesvis foran det du vil få med de produktene du foreløpig har sett for deg.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Untouchab1e:

Nexus har jeg hørt en del bra om ja. Men får man tilbehør til den, tastatur med stand for eksempel. Slik at det blir litt mer om PC?

MrLG:

Vil tro prisene da faller på de "eldre" enhetene. Men alikevel, jeg har ikke hørt noe om når det kommer noe nytt fra SMG.

Ettersom jeg også vurderer og kjøpe brukt, så ser jeg heller ikke poenget med og vente på nye enheter så sant det ikke er fordi prisen kommer til og synke drastisk på brukt også.

Lenke til kommentar

Prisene vil falle en liten stund sålenge leverandørene forsatt har de på lager. Uansett kan jeg si at jeg verken er imponert av Tab 2 eller Note, jeg hadde aldri lagt pengene mine i noen av de to produktene.

Jeg har dog tro på at de nye modellene vil være langt bedre.

Er ikke det interesangt, er nok Nexus 10 det beste kjøpet i dag, og antakligvis det beste kjøpet inntil Samsung kommer med nye modeller.

Lenke til kommentar

Untouchab1e:

Nexus har jeg hørt en del bra om ja. Men får man tilbehør til den, tastatur med stand for eksempel. Slik at det blir litt mer om PC?

MrLG:

Vil tro prisene da faller på de "eldre" enhetene. Men alikevel, jeg har ikke hørt noe om når det kommer noe nytt fra SMG.

Ettersom jeg også vurderer og kjøpe brukt, så ser jeg heller ikke poenget med og vente på nye enheter så sant det ikke er fordi prisen kommer til og synke drastisk på brukt også.

Du kan koble til alt du vil av tilbehør. Du kan enten ta et hvilket som helst tastatur og koble til Nexusen med bluetooth eller USB (Med USB trenger du en slik liten adapter), eller så kan du selsagt kjøpe en dedikert Nexus 10 dock med tilhørende tastatur om du ønsker det.

Som sagt, jeg må bare si det, det er ingen grunn til å gå for et underlegent produkt til samme eller høyere pris. ;) Med alternativene får du en brukeropplevelse som er håpløst dårlig i forhold til hva Nexus 10 (eventuelt også iPad) leverer. Selv med de "nye" modellene som ligger i løypen vil jeg nesten tørre å påstå at de vil lide av samme problematikk som sine forgjengere. Utdatert Android-versjon og bloatet og treg programvare oppå. Styr unna er mitt råd.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Untouchab1e:

Må kanskje si meg litt enig med deg.

Nå driver vel også Google og vurderer og sperre slik at det skal være valgfritt for brukeren og bruke skallene til prod. slik at dem bli app`er i stede. Man må bare vente og se.

Jeg heller mer og mer mot Nexus, men samtidig vet jeg ikke helt hva man bør se etter.

Hva er liksom den store forskjellen mellom Tab og Nexus? Eller Asus sine?

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med ett TF200 brett, ett par kollegaer har ett TF700 brett. Asus har vert kjipe og forsynt disse brettene med ett tregt internminne, som dessverre der hele nettbrettopplevelsen ned i grøften. Nettleser opplevelsen er regelrett elendig til tider, henger seg og feilmeldinger dukker opp. En iPad 2 gruset ihvertfall mitt brett, selv etter å ha rootet det og lagt innpå en ny ROM uten all den dritten til Asus. Det blir nå utelukkende brukt som netflix fjøl på tredemølla hjemme :p Har i ettertid skaffet meg en 4.gen iPad med mobildata og det er en helt annen verden å bruke. Nå skal jeg ikke prakke på deg noe Apple produkt altså.

Man kan ordne dette, på sett og vis ved å roote brettet og styre litt på. Men da bryter man jo garantien, og det skal strengt tatt ikke være nødvendig når man legger ut så mange lapper for ett produkt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Untouchab1e:

Må kanskje si meg litt enig med deg.

Nå driver vel også Google og vurderer og sperre slik at det skal være valgfritt for brukeren og bruke skallene til prod. slik at dem bli app`er i stede. Man må bare vente og se.

Jeg heller mer og mer mot Nexus, men samtidig vet jeg ikke helt hva man bør se etter.

Hva er liksom den store forskjellen mellom Tab og Nexus? Eller Asus sine?

Xperia Tablet S er nok den eneste jeg ville vurdert opp mot Nexus 10, men igjen vinner N10 for min del ene og alene pga "ren"-android og støtte i AOSP (som vil si at når en ny versjon av Android kommer ut vil Nexus-enhetene få denne så fremt de støtter det hardwaremessig).

Nexus 10 kan ellers friste med solid ytelse og skjermen med høyeste oppløsning og pixeltetthet på markedet (overgår også den nye iPad'en), noe som gjør mye for opplevelsen. Ellers har du 2x NFC, MicroHDMI, og alt annet du kan drømme om.

Så opp mot Galaxy Note/Tab vil du med N10 få bedre ytelse, skjerm, OS, og minne, osv.

Lenke til kommentar

Heller mer og mer mot N10, men finner ingen med 3G.

Prisen er heller ikke slik halvgal på dem.

Desverre ingen N10 med 3G enda. Dette var først noe som holdt meg tilbake, men så innså jeg at jeg primært bruker tablet hjemme eller når jeg er på reise, og da er ikke 3G noe særlig poeng. Ellers kan jeg bare tethre WiFi fra telefonen. :)

Men det ryktes at en 3g-versjon av N10 kommer ganske snart. Det er veldig tydelig at det er holdt av plass til SIM-kort modul på den, så det kommer vel, på samme måte som det kom til Nexus 7 etter en stund.

Prisen på samtlige Nexus-enheter er svært god, spesielt hvis du kjøper den i land med Play Store (Ikke Norge).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt gammelt innlegg... Er nysgjerrig på hva det ble til, har du kjøpt eller drøya du? :)

Det eneste jeg syntes er litt dumt med Nexus 10 er at prisen er per idag ganske høy i forhold til konkurrentene, i tillegg at den ikke har støtte for micro sd. Men specsa er jo i toppklasse.

Er selv veldig sugen på ett nettbrett for tiden, da jeg har en 17 tomme bærbar jeg da må ha i senga, eventuelt skole-pcen som såvidt klarer å holde google chrome oppe.

På note 10.1 får du jo denne "magiske" pennen, som faktisk er ganske nyttig (har Note originalen, mobil) i tillegg har den dobbelt så mye ram, bedre lysstyrke og prosessor enn tab 2.

Jeg mener også at N10 er den beste per idag, men spørsmålet er jo om denne bare har 1-2 måneder igjen på markedet før en etterkommer vil ta over. Tidligere denne uka bekreftet jo Google at de vil komme med X-Phone, eller Moto X, som de har valgt å kalle den. Har også hørt at det vil komme et nettbett sammen med mobilen.

Spørsmålet er jo også om det kommer en Tab3 og en Note 2 10.1

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...