madammim Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Hei. Mulig dette blir feil plass, men here we goes: Kona her bestilt noen klær fra en nettbutikk som sender varene fraktfritt, uavhengig av ordrestørrelse. Dette er en utenlandsk butikk som opererer i Norge med norsk nettside. Ordren var på ca 10 varer. Det betales på etterskudd (vedlagt regning), og hun har mottatt ordrebekreftelse. Så fikk hun en mail fra de om at de dessverre manglet en vare, og det derfor ikke var mulig å sende varene før denne var på lager. De hadde heller ikke mulighet til å dele opp ordren... Men hun fikk tilbud om å kansellere hele ordren. Svarte da på mailen og ba de spesifisere hvilke varer som manglet, og forventet leveringstid. Spurte også igjen om de ikke bare kunne dele opp ordren. Fikk nettopp svar at det var 1 vare som mangler og de vet ikke når denne er på lager igjen. De gjentok at de dessverre ikke kunne dele opp ordren. Nå er det slik at en av de andre varene på ordren var en tilbudsvare ala førstemann til mølla (vi trodde det var den det gjeldt, men det var det ikke), og denne går ikke å bestille nå. Hadde det vært mulig så hadde hun bare kansellert ordren og bestilt på nytt igjen uten den varen som ikke er på lager. Hun har nå foreslått å kansellere den manglende varen og sende de resterende. Får se om de går med på det... Så et spørsmål: Har de lov til å nekte å sende varene som er på lager, for så å ettersende den manglende varen? Av erfaring så kan slikt ta veeeldig lang tid. Denne butikken har jo gratis frakt, og i ytterste konsekvens så kunne min kone ha bestilt en og en vare, noe som bør bli dårligere butikk for de enn å sende dette i 2 forsendelser. Hva kan grunnen være for å nekte ei slik forsendelse? Noen som vet? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 De har selvsagt lov til å gjøre hva de vil i denne sammenhengen, men god service er det jo ikke. -Det kan godt hende de har et bakenforliggende system som ikke tillater de å dele opp ordren, men da bør det være enklere å kansellere/slette denne ene varen, og god service å registrere en ny ordre for kunden på den manglende varen (eller i det minste be kunden bestille denne pånytt) Lenke til kommentar
madammim Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Takk for svar. Det er det vi prøver på nå, så får vi se hvordan det går EDIT: men vi har en misstanke om at dette ikke går, da hadde det vært enkelt for kundebehandler å foreslå dette. Så det med leveringstid og ulempe for kunde er ikke lovregulert? Endret 10. april 2013 av madammim Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Nei, så lenge de informerer om ca. riktig leveringstid, så gjør de ingenting galt. Merkelig hvor lite behjelpelig de skulle være. Da jeg jobbet med bestillinger og utsendinger og noen ønsket noe endret, så fikset vi dette, selv om det ble noe merarbeid i ordresystem og faktureringssystem. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Takk for svar. Synes også det er litt merkelig at de ikke er mer behjelpelig, men har ikke fått svar enda på siste forespørsel om å kansellere den varen som er i manko. Dette er en butikk som er ganske ny i Norge, de prøver å jobbe seg inn på det norske markedet med mye reklame. De burde være tjent med å tøye seg litt. Dette var heller ikke første bestilling fra min kone, de andre har vært problemfrie, kun litt lang leveringstid (vel ei uke). Har selv en litt guffen følelse om at det er noe annet som ligger bak. Kan de ha lovet noe de ikke kan holde, og ønsker at kunden skal kansellere hele ordren ? Endret 10. april 2013 av madammim Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Det følger av forbrukerkjøpsloven pgf 6 at "tingen" skal leveres innen rimelig tid etter kjøpet hvis ikke annet er avtalt. Du må derfor se hva som er avtalt. Dersom ingenting annet er avtalt skal tingene leveres innen rimelig tid etter kjøpet. Man kan ikke utsette levering av noen ting fordi andre irrelevante ting ikke er på lager. Hva du kan gjøre med en forsinkelse (altså at tingen ikke blir levert i henhold til avtale / rimelig tid) kan du lese om i forbrukerkjøpsloven kapittel 5. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Takk for svar alle. Ser ut som saken har løst seg helt av seg selv Varen som manglet "kom inn i ekspressfart", og min kone har fått leveringsbekreftelse med sporingsnummer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Godt å høre... ett enkelt alternativ hadde vært å bestille alle varene uten den som manglet og lagt den i en egen ordre. Skjønner ikke helt hvorfor butikken gidder å gjøre seg vanskelig i en slik sak, kanskje er det systeme deres men da burde de tlby å gjøre som jeg foreslo ovenfor. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå