NeEeO Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Hallo, Jeg lurer på om noen har noen ideer eller evt tanker om poenggrensene til medisinstudiet vil gå opp eller ned de neste 5-6 årene? Endret 9. april 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Antakelig vil det gå litt opp og det vil gå litt ned, men ikke i noe spesielt mønster, bare ujevnt og uforutsigbart. Det jeg sier, er at det er tilnærmet umulig å gi noe godt svar på det. Da må vi vite om utviklingen i antall studieplasser, hovedsakelig i Norge, men også på skoler som er populære blant nordmenn i utlandet. Vi må ha en anelse om hvordan etterspørsel og lønn i relevante yrker vil utvikle seg. Dette må vi også ha noe kjennskap til når det gjelder liknende studier som kan være substitutter for en medisinutdannelse. Og vi må vite om det vil skje noen endringer i vurderings- og eksamensordninger i videregående skole, som kan påvirke skolepoengene og eventuelle tilleggspoeng. Det er sikkert flere faktorer som jeg har glemt. Som jeg sa, så er det altså umulig å svare på det uten meget omfattende forskning, dessverre. Antakelig vil poenggrensene holde seg på omtrent samme nivå som i dag med like store svingninger, i hvert fall på en så kort tidshorisont som 5 - 6 år. Endret 10. april 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Jeg tror ikke de går ned i nærmeste fremtid. Jentene er dagens skolevinnere, og det virker som om veldig mange jenter ønsker å studere medisin eller psykologi. Spesielt de to fagene (og kanskje noen andre også?) har blitt "flink pike"-yrkene, og dermed blir opptakskravene spesielt høye. Lenke til kommentar
twb Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 I rent karaktersnitt har kravet vært nokså stabilt på 5,2-5,3 de siste 20 årene. Man bør nok belage seg på at snittet kommer til å vedvare i samme leie i overskuelig fremtid. Trøsten får være at det tross alt er enklere å komme inn i dag enn før, hvis man ser på vanskelighetsgrad. En femmer for 20 år siden tilsvarer nemlig en sekser i dag (kilde: http://www.utdanningsnytt.no/4/Meny-A/Meninger/Innspill/Apent-brev-til-leder-og-forhandlingsdelegasjonen-/?mode=print). Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Hva med ordinaar kvote? Regner med aa studere når jeg er 22-23 aar. Jeg gaar foorste aaret paa vgs idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå