Gå til innhold

Spørsmål til de som jobber eller har jobbet offshore!

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Er det å jobbe offshore så fantastisk som det virker? Tenker da særlig på det å jobbe turnus, gode lønninger og mye fritid.

Jeg baserer valg av utdanning til høsten på å få jobb offshore, så jeg håper jeg ikke har for høye tanker om offshore-livet. :)

På forhånd takk!

Mvh

Elijah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle yrker har vel sine positive/negative sider inkludert offshore.

Jeg kan da bare snakke som seilende personell på båt i 4/4 og 5/5 turnus.

Eneste grunnen til at jeg har lyst på rigg er pga 2/4 ordningen (nå sies det likevell at man bruker mye av de første årene på rigg til kurs når man er på fri.. men man blir uansett betalt godt for dette).

Mitt syn på hvor fantastisk det er: Så lenge jeg var fri og frank, var dette beste jobben man kan ha i verden. Jeg har nå fått meg dame, og vert med henne en stund, og jeg kjenner at den gamle "iveren" etter å seile, har dabbet av litt, så får se hvor jeg enner opp hen etter hvert.

Om jeg hadde fått meg noen intressant på land hadde dette og vert greit. Men dette må nok være offshore-relatert.

Jeg tror nok neste stopp blir rigg for min del. Pga turnusordningen

Lenke til kommentar

Eg trivst godt med 2/4 på plattform. Fire veker utan jobb i slengen er fantastisk om ein har noko å drive med.

For tida går eg halv stilling, 1/5 og studerer samtidig til ingeniør. Ei kjempeordning for dei som får det til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Endelig litt aktivitet i tråden. :)

Hva slags utdanning har du, Zeph?

Planen min er 3 år med skole, deretter offshore 2-4 rotasjon om mulig, slik at jeg kan ta en mastergrad ved siden av over 4 år. På grunn av at jeg tar utdanning så gammel som jeg er, så hadde dette vært helt suverent med tanke på å begynne å tjene penger alt etter 3 år.

Hva slags ingeniør studerer du og hvordan fikk du jobb off-shore? Utdanner du deg til en landjobb eller skal du fortsette off-shore?

Lenke til kommentar

Eg har fagbrev som elektrikar har jobba som 5 år offshore på plattform.

Studerer Elkraft-ingeniør. Eg har ikkje så veldig store forhåpningar om å få meg ingeniørstilling offshore, det må eventuelt bli i prosjekt vil eg tru. Dei fleste offshore med ingeniørpapir er leiarar. Planen er å kunne jobbe som ingeniør på land, på sikt, men per i dag har eg ikkje noko plan om å søke ny stilling den dagen eg er ferdig utdanna. Veit heller ikkje om eg skal ta master eller ei på dette punktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Nice. :)

Men det er vel flere typer ingeniører om bord, skjønt kanskje ikke innen elektro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...