Gå til innhold

Andre land med flere skriftspråk

Anbefalte innlegg

Hei! sitter med en skoleoppgave der jeg skal argumentere mot nynorsk i skolen, og lurer på hvor mange land i verden som har to skriftspråk og kun et språk. Jeg har lett en del på nettet, men jeg får bare opp lister med land som har flere språk, og ikke land som har et språk og flere skriftspråk

Er ikke norge det landet i verden som har ferrest innbyggere og samtidig to skriftspråk? skyter i blinde her.

Tar gjerne også imot argument for/mot nynorsk i skolen i dag!

(skoleoppgaven er selvvalgt, har nynorsk som hovedmål selv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står at Færøyene har to offisielle språk, færøysk og dansk.

Men dansk brukes ikke som daglig talespråk.

http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8yene

Befolkningen på Færøyene er mye mindre enn den er i Norge, men du har noe av den samme situasjonen som var i Norge tidligere. Norge hadde tidligere et språk som lignet mer på norrønt, og det danske skriftspråket som ble importert fra Danmark, lignet betraktelig mer på... dansk.

I dag kan du jo si at nynorsk og bokmål har blitt svært like. Men selv dagens nynorsk vil gi en viktig innfallsport til å skrive nynorsk litteratur, eller lese gammel nynorsk litteratur.

Det blir ikke det samme å lese Snorre på bokmål. Og vi har stadig mange dialekter som ligner veldig på nynorsk i setningsoppbygning.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om land som har flere språk, men språk som har flere målformer.

Hvorvidt det er riktig eller ikke å gjøre den distinksjonen kan jo selvfølgelig diskuteres lenge og vel. Jeg mener at bokmål, nynorsk, nord-, sør- og lulesamisk kanskje heller burde ha vært egne språk. Da hadde man lettere kunne argumentere for at det som ikke er en persons morsmål bør være valgfag etter en viss gurnnutdanning når det er et offisielt språk i området hvor du bor.

Lenke til kommentar

På alle ungdomskolene i Oslo er det EN som har nynorsk..

Har denne personen mindre rett til å lære sitt morsmål enn det de andre har til å lære sitt morsmål når begge målene er offisielle språk i området?

Jeg mener ikke at alle trenger å lære alt like godt, men en gunninnføring i alle målformene burde være et minimum. Jeg tipper på at det er et klart mindretall her inne som (uten å google) kan fortelle meg om samisk er et svo-, vso- eller ovs-språk. Faktisk så ville det ikke forundre meg om flere lurte på hva et svo-språk er heller. ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om land som har flere språk, men språk som har flere målformer.

Skal godt gjøres om det er en nøyaktig tilsvarende situasjon et annet sted i verden, med noen ganske dramatiske hendelser i 400-500 år med et naboland, og deretter to språksamlere eller språkreformatorer som velger to ulike løsninger slik at man ender opp med to "målformer".

Det har sikkert skjedd, men ikke så lett å finne fram til et slikt land, kanskje...

Et stikkord kan være Language Revival: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Language_revival

Lenke til kommentar

Takk for stikkordet language revival. Kan tenke meg at jeg kan sammenligne noe av dette med situasjonen i Norge selv om det er vanskelig å finne noe som er likt.

En grunninnføring i språket kan være greit å ha. I praksis, hvertfall slik som det er i dag, er det mye mer enn en innføring. Jeg går allmennfag Vg3, og vi har annenhver tekst på hoved/sidemål. Å fjerne sidemål som eksamensrelevant og obligatorisk fag i skolen tror jeg hadde vært en god løsning. Langsiktig kan det hende at nynorsken hadde visnet vekk, men rent praktisk er her fordeler.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...