cdrom Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Har for tiden veldig lyst på et par Dali 8008. Det jeg da lurer på er om Sonyen min klarer og drive dem. Sonyen veier 16kg og kostet 8500kr i sin tid. Oppgitt effekt: 6x100w 8ohm, 6x90w 4ohm. Så på en nettside engang at noen hadde målt effekten: 2x120w, 6x70w, 5x75w, noe som jeg tror stemmer bra. Noen formeninger? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Det går , men jeg vil ikke anbefale det. Dali 8008 har lav impedanse og trekker mye strøm hvis du spiller høyt. Sonyen er ikke spesielt strømsterk. Når du i tillegg får på 4 høyttalere til, så kan du ikke spille spesielt høyt før Sonyen begynner å klage. Den vil sannsynligvis slå seg av også. Hvordan går det med centerkanalen forresten? Du kunne jo våget deg til å lage noen fronthøyttalere også... Lenke til kommentar
westwon Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Jeg trodde det var omvendt, at med 4 ohm så var Dali høyttalere lettdrevet. Personlig har jeg brukt Dali 6006 i sammen med STR-DB1060, uten at det har vært noe problem med høyt volum. Lenke til kommentar
will Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Dali 8008 er en lettdreven høyttaler, med følsomhet på 91dB. Du vil nok kunne spille høyt med Sony'en din, men det er også mulig du etterhvert finner ut at du trenger noe annet, feks Denon eller HK. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Det spørs jo hva du mener med lettdrevet. Lettdrevet er et veldig upresist begrep i denne sammenhengen. Det er en fordel og en ulempe med 4ohms høyttalere: Fordel: Mange forsterkere leverer mer effekt i 4 ohm. Ulempe: Den ekstra effekten kommer som følge av at en 4 ohms høyttaler trekker mer strøm. For å kunne levere mer strøm, må forsterkeren ha bedre strømforsyning og mer effekttålige transistorer og større kjøleribber. Dette pleier ikke rimlige hjemmekinoforsterkere å ha. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Stemmer det at sonyen leverer mindre effekt i 4 ohm enn i 8? I såfall ville jeg ihvertfall ikke ha brukt Dali 8008. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Hei alle sammen, og takk for svar! Blei veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Ser på et bra tilbud på et par brukte Dali 8008 skjønner dere. Så var det dette med forsterkeren min da Man må huske på og ikke sammenligne Sonyen min med sonyer til 3-4k som veier --->4kg. Trodde man egentlig skulle kjøpe hifi etter vekt jeg men.. Jeg refererer fra Lyd og bildes årskavalkade 02: "Bassen er dyp, maktfull, og surroundeffekter setter hele rommet i bevegelse med dypbassen, som henger fortreffelig sammen med den åpne og tydelige opptegnede mellomtonegjengivelsen, som fokuserer skarpt på detaljer og dialoger. Kanalseparasjonen er meget god, og filmmusikk og surround er innsmigrende og behagelig å lytte til. Kinoopplevelsen gjennom DB1070 må være noe av det beste vi har hørt fra en Sony-receiver. Dynamisk sett er den et gnistrende fyrverkeri av en hjemmekinoreceiver" Diskant 8 Mellomtone 7 Bass 8 Dypbass 8 Sammenheng 8 Dynamikk 8 Oppløsning 8 Brukervennelighet 9 Kvalitetsinntrykk 10 Totalvurdering 8+ Det er en knapp bakpå forsterkeren som jeg kan stille inn om jeg har 4 eller 8 ohms høyttaler. Og whoppas, jeg har begynt så smått med centerhøyttaleren, men jeg driver med skole og jobb så det blir ikke mye tid til overs. Det ble visst et langtidsprosjekt. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Jeg kom til å tenke på nettopp det med om den hadde en slik switch. Det forklarer ihvertfall hvorfor effekten er lavere i 4ohm. Og med en slik switch skal det være noe problem med å bruke Dali 8008. Kjøp i vei. Den passer ganske godt med sonyen lydmessig også. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Jeg kom til å tenke på nettopp det med om den hadde en slik switch. Det forklarer ihvertfall hvorfor effekten er lavere i 4ohm. Og med en slik switch skal det være noe problem med å bruke Dali 8008. Kjøp i vei. Den passer ganske godt med sonyen lydmessig også. Vel... Mener du at det er et problem og at jeg derfor bør kjøpe? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 :oops: Det skal selvsagt stå: Og med en slik switch skal det IKKE være noe problem med å bruke Dali 8008 Ok? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Den er OK Whoppass Cheese. http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=91...0&ListingSort=1 Bra kjøp? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Ja, brukbar pris det. Men kanskje litt dyr frakt? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Ja, brukbar pris det. Men kanskje litt dyr frakt? Sendes de med posten i 2 kolli blir frakten 2X179kr. Det går akkurat fordi posten har satt en grense på 25kg og høyttalern veier 22kg. Blir nok til at jeg kjøper (med god samvittighet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå