Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så velholdt ut, men har gått ganske langt.

BMW er som kjent veldig populært blant ungdommer. De er dermed dyre å forsikre. De er mye utsatt for rust, og de er ofte hardt kjørt, av nettopp ungdommer.

Vil du gå for noe bankers har du japansk. Du får ikke så mye moro, men du får mye bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så velholdt ut, men har gått ganske langt.

BMW er som kjent veldig populært blant ungdommer. De er dermed dyre å forsikre. De er mye utsatt for rust, og de er ofte hardt kjørt, av nettopp ungdommer.

Vil du gå for noe bankers har du japansk. Du får ikke så mye moro, men du får mye bil.

Hvilken mellomstor bil med sterk motor anbefaler du til ca. kr 50.000,-?

Lenke til kommentar

Selv fikk jeg meg en veldig pen Saab 9-3 2002 SE med 2 liters turbobensin (150 hk) til 40 000 kroner :)

Har nå rundet 125 000 km, noe som i mine øyne er veldig bra. Drar veldig godt (bedre en 316 og 318), og er ikke så alt for tørst.

Så til 50 000 ville jeg anbefalt Saab ettersom jeg har god erfaring. Bil som ikke ser så værst ut heller (utseende og design). Syns du får mye bil for pengene med tanke på utstyr og komfort. Mye plass er det også. Eneste jeg ikke har, og som jeg gjerne ville hatt er nok ESP. Og bakhjulstrekk så klart.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hadde også en 9-3 turbo. Negativt med den var helt sinnsykt torque-steer, kjøreegenskaper som en middels barnevogn, og at karosseriet var satt feil vei på understellet. Både motor og trekk foran. De går til gjengjeld sinnsykt bra, og har alt av utstyr, genial langkjøringsbil. Kjørte min 200 mil på 2 dager. Kunne snudd og kjørt hjem igjen når jeg var fremme. Helt fantastisk å kjøre transportetapper med.

Det blir en prioriteringssak. Skal du leke og herje, så ville jeg sett etter en E36 Compact. Ikke fryktelig pen, men relativt morsom å kjøre, billigere forsikring enn vanlig 3-serie, og det finnes fortsatt biler som ikke er herja i filler. 318Ti er ganske morsom også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Enig med Saab. Greie å se på, marked for custom aftermarket (da tenker jeg ikke nødvendigvis harrye spoilere og fangere og slikt) eksisterer faktisk til Saab, og mange av dem går relativt godt.

Og nevnte jeg at er den gått lite kan sikkert BSR hente litt mer ut av den i bytte for penger :D

Lenke til kommentar

Enig der. Er torque-steer ja, men absolutt noe som er lett å få tak/kontroll på. Selv syns jeg det egentlig bare er litt artig :p

Er litt for mye 'body roll', og det har jeg lagt merke til. Så kjøreegenskapene er ikke helt der de burde være, for å være ærlig. Dette kan man vel stive opp om man har økonomien.

Veldig komfortabel bil som du sier. Som førstebil tror jeg det er en bil som kan passe de aller fleste. Og med tanke på hva du får en Saab for nå for tiden, så er det et godt kjøp imo.

Lenke til kommentar

Vet at mange fikser og ordner for å få kontrollere torque-steer og elendige kjøreegenskaper, men det er den ikke verdt. Et sett med fjærer og dempere koster 7500 kr hos Speedparts, så kan man montere Viggen rescue kit for torque steer, sammen med stabstag, som blir ytterlige 3-4000. Når bilen først er demontert, bytter man til polyforinger. Nye 3000. Litt småplukk og nye bremseklosser. 15 000 kr brukt, du har nå middelmådige kjøreegenskaper, og har mistet en del komfort.

Det er ikke verdt å fikse på understellet til en Saab 9-3. Det er omtrent likt som på Ascona, en bil fra 70-tallet, og blir aldri bra. Ta det som det er, og vær fornøyd med alt det andre positive med bilen. Du kan som nevnt, chippe bilen til 225 hk, det er vel brukte penger. Anbefaler Speedparts på Kjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...