Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke all verden musikk-kvalitet ?

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned musikk på YouTube og lagret det på mp3 via Songr. Så har jeg brukt Windows Media Player og brent der, men også brukt CDburner XP til brenning, med samme resultet begge plasser. Det er nok ikke den store kvaliteten på denne musikken på YouTube, eller kanskje det fins en bedre måte å brenne en det jeg brukte ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du henter det via songR, så sjekk bitraten.

Jeg pleier å kjøre på med 320kbit, for da vet jeg hva jeg får, uansett om det tar litt plass eller ei.

Når du bruker youtube downloader, så pleier det som oftest ikke å bli så god kvalitet via songr, har jeg merket. :(

Lenke til kommentar

Husk at youtube også strupper bitraten og antall kanaler etter hvilken kvalitet du velger.

240p og 270p er monolyd, MP3 med bitrate på 64 Kbps eller AAC med 38 Kbps, altså katastrofalt dårlig.

144p er med AAC og har 24 Kbps, og kvaliteten er på ingen måte for å gjenngi musikk

Hvis 480p er oppgitt som en mulighet, så er du garantert stereo-lyd og 128 Kbps, det laveste nivået mange anbefaler for musikk.

Har musikkvideoen mulighet for 720p streaming, ja så er den som oftest (standard-instillingene) stereo/5.1 192Kbps AAC, men det er ingen garanti, for det kan være lavere.

Med andre ord så setter youtube store begrensninger på lyd-oppløsningen, og dette er også før man tar hensyn til hvilken kvalitet det var på musikken før den ble opplastet. Det kan jo være alt mulig rart, og kan være alt fra et opptak tatt opp med en dårlig mikrofon, eller gått gjennom så mye prosessering at lydsporet har blitt nesten ugjenkjennelig. Når du i tillegg legger på de ekstra leddene du tilfører så sitter du mildt sagt ikke igjen med CD-kvalitet, eller noe i nærheten. Det kan dog sies at ditt bidrag er det som har minst å si for kvaliteten.

Å bruke 320 Kbps er derfor unødvendig da youtube ikke ser ut til å ha noe høyere bitrate enn 192 Kbps

Eneste du faktisk kan vite er hva slags kvalitet youtube har encodet musikkvideoen i, og den bør være minst 480p for å være sikker på at DET leddet gjør minst mulig skade.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke så stor peiling på alt det tekniske her, men det jeg ser på YouTube, den musikken jeg laster ned er, er det 240p. Det er jo betydelig mindere enn det som er nevnt her, men det er vel heller ikke noe en kan gjøre med det ? YouTube er innstillt på det høyeste kvalitet som er mulig på hver snutt.

Lenke til kommentar

Øverst i mitt forrige innlegg så nevnte jeg 240p. (Mono 64Kbps eller 38 Kbps) Som er så tung komprimering at det vil fjerne store deler av lydbildet.

Og hvis dette er høyeste mulige alternativ i videoen, ja da har nok opplaster vært svært lite kritisk til kvaliteten, eller så visste han/hun ikke bedre. ;)

Lenke til kommentar
Når du henter det via songR, så sjekk bitraten. Jeg pleier å kjøre på med 320kbit, for da vet jeg hva jeg får, uansett om det tar litt plass eller ei. Når du bruker youtube downloader, så pleier det som oftest ikke å bli så god kvalitet via songr, har jeg merket. :(

trudde en alltid må bruke Songr for å laste ned YouTube ?

Lenke til kommentar

ja det går an å kjøpe på Wimp f.eks. men hvis en vil ha det gratis, vet ikke jeg om noe annet enn YouTube.

Da kan du ikkje bry deg med lydkvalitet heller.

Å klage på lydkvaliteten på filer du ripper fra youtube er like smart som å fly med Ryanair og klage på servicen etterpå :confused:

Lenke til kommentar
Jo da det går an på YouTube, jeg har lastet ned musikk og jeg søker etter HD, det er mye bra musikk en får på YouTube i HD, dvs 720p og oppover.

Igjen, det er ingen forskjell på 720p, 1080p og Original (192kpbs og nedover på alle)

Endret av iFire
Lenke til kommentar

Jo da det går an på YouTube, jeg har lastet ned musikk og jeg søker etter HD, det er mye bra musikk en får på YouTube i HD, dvs 720p og oppover.

Dersom du mener at du får god lyd fra youtube så veit du ingenting om kva god lyd er. Da har du aldri hørt en god innspilling på ett godt hifi-annlegg.

Lenke til kommentar

Dersom du mener at du får god lyd fra youtube så veit du ingenting om kva god lyd er. Da har du aldri hørt en god innspilling på ett godt hifi-annlegg.

Jeg mener den beste lyden jeg kan få i CD-spilleren i bilen, og da den nesten er 15 år gammel, sier det seg selv at det ikke blir helt topp musikk uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har forståelse for alt ikke alle er like kresene, og at noen ser seg mer enn godt nok fornøyd med kvaliteten som youtube har på sine bedre opplastinger. Og jeg forstår det veldig godt om man klager på kvaliteten på de laveste nivåene, som er latterlig lave.

MEN, CD-spilleren i bilen din klarer nok langt over det youtube kan levere.

CD-spilleren har ikke noe problem med over 1400 Kbps og tapsfri musikkfiler, og er nok den dag i dag mer enn god nok, og vil nok ikke spille noe dårligere musikk enn moderne CD-spillere. Men at forsterkeren/DAC'en og høyttalerelementene i bilen ikke klarer å gjengi klar/god lyd kan derimot stemme godt, og da spiller det som du selv sier, kanskje ikke så mye om lydkvaliteten er "god youtube musikkvideo" eller det beste av det beste som FLAC (eller andre filer som inneholder tapsfri lyd).

Nå er jeg litt usikker på lovligheten (siden youtube ikke godtar at du laster ned innholdet), og om du like så godt kunne gjort det ved pirat-sider som er langt mer praktisk enn youtube... :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...