Lemongrass Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 I tv-serien Sparacus ser vi veltrente gladiatorer med imponere fysikk bestådende muskler på størrelse med de mest dedikerte bodybuilderne vi finner i dag. Jeg går ut i fra at de hadde et energiforbruk som en hest med all den treningen de hadde på dagtid, men spiste de virkelig nok til å bli så store? I tv-serien får de kun servert noen porsjoner med stusselig grøt, bare karbohydrater og null protein. Greit nok at det er en tv-serie, men fikk de i seg de herremåltidene bestående av nok kjøtt og kalorier som må til for å bli så store? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Tror nok det er ganske overdrevet. God trente var de nok definitivt, men tror svært få av dem var like bøse som gjengen i Spartacus. Selv om de var "gladiatorer", var de jo fortsatt slaver, og mat var nok ikke hva de fikk mest av. Endret 9. april 2013 av Vertical^ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Jeg tenkte nettopp på Spartacus da jeg så emnetittelen. Jeg tror heller ikke at utseendet til karakterene i den serien er veldig realistisk. Man må trene som en kroppsbygger for å bli så diger som noen av dem er. Uten at jeg vet så mye om historie med tanke på gladiatorer, vil jeg anta at treningen deres var mer rettet mot teknikk, styrke og kondisjon, som tross alt er mer verdifulle egenskaper i en gladiatorkamp. Det er også begrenset hvor stor man kunne bli på et magert og billig kosthold på den tida. De hadde jo ikke akkurat proteinisolater eller andre tilskudd. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Til gjengjeld var maten dies 100% ren, de var mange menn i ett testosteronfyllt miljø, (i.e kroppen kan begynne å produsere mer testosteron om den ser at det er noe den må for overlevelse, og de dårlige gladiatorene, vel, de døde jo ganske fort. (Se på fanger i enkelte fengsel, trener somregel heeeeelt feil iflølge konvensjonelle regler, spiser dårlig og til tider lite mat, minimalt med tilgang på steroider og likevel swollen as fuck.)) Og slaver eller ei, mener de ble ganske godt foret, som de superstjernene de var i sin tid antar jeg de litt mektige kara lurte unna ett lammelår eller to til favorittene sine. Nei jeg tror ikke de var like store eller definerte som enkelte av de i spartacus men at noen av de var noen bøse jævler tror jeg gjerne på. Kilder: Fant mer treffsikker forskning på testosteron - nivå i fengsel men de artiklene koster penger så jeg slenger bare ut noen artikler som kan litt løst tolkes for min påstand. http://homepage.psy....arGenderSoc.pdf http://www.montrealg...8820/story.html Edit: skriveleif Endret 9. april 2013 av Primer4 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Jeg tror ikke noen av så definerte som man ser på TV, men absolutt i samme sjanger. Noen store, sterke, (treige) og bøse jævler samt mindre atletiske og raske (av de som overlevde lenge). Vil tro at kosten var billig, men fremdeles fremmet vekst og styrke slik at man produserte gode gladiatorer. Sparcatus er selvsagt tatt lengst mulig ut i forhold til kost og utseende Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Definisjonen av hvordan jeg ser for meg de råeste gladiatorene/krigerne i romertiden så ut. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Det er ikke nødvendig å spekulere så mye. Det var vanlig å avbilde gladiatorer og det finnes massevis av samtidig kunst, spesielt mosaikker, som viser hvordan gladiatorene så ut. Prøv f.eks. Googles bildesøk på "gladiator mosaic". Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Noen gladiatorer var svært rike, http://ancienthistory.about.com/od/romeslavery/p/Gladiators.htm Husker fra ett tv-program for lenge siden at de satte store spørsmålstegn om gladiatorer hovedsakelig var slaver eller ikke. Altså, de fleste var, men de fleste døde første eller andre kampen, men de vet det var folk som drev på lenge som gladiatorer, de er det så vidt jeg har forstått tvil om. Vistnok var minst en gladiator milliardær etter dagens standard. Men, som sagt, tatt fra hukommelsen, så gir ingen garantier Så, tviler ikke på at de fikk god mat da ingen tjener på å ha utsultede og slitne slaver som slåss. Tror gladiatorene hadde det veldig bra sånn sett. Gladiatorer i fysisk veldig god form slåss bedre og er nok dermed mer verdt på arenaen enn noen som har blitt sultet. Lenke til kommentar
Karbutar Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Dei hadde nok ein del fett på kroppen for å tåle stikk/skadar i løpet av kampane. So trur dei levde ganske bra etter forholda. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 I tv-serien Sparacus ser vi veltrente gladiatorer med imponere fysikk bestådende muskler på størrelse med de mest dedikerte bodybuilderne vi finner i dag. Jeg går ut i fra at de hadde et energiforbruk som en hest med all den treningen de hadde på dagtid, men spiste de virkelig nok til å bli så store? I tv-serien får de kun servert noen porsjoner med stusselig grøt, bare karbohydrater og null protein. Greit nok at det er en tv-serie, men fikk de i seg de herremåltidene bestående av nok kjøtt og kalorier som må til for å bli så store? De så nok gnaske lik ut som dagens fightere ser ut. Det er jo samme deal, bare med våpen. Så om du ser på feks boksing, kickboksing, juijitsu, MMA osv så får du et greit bilde av hvordan de kunne se ut. Må huske på at de trengte funksjonell styrke og smidighet. Arnold hadde neppe vart lenge i en gladiatorring. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Problemet er at moderne mennesker forstår slaveri som ensbetydende med fysisk tvangsarbeid, mishandling og lav status, som først og fremst skriver seg fra slaveriet i Amerika. Slaveri i en mer klassisk forstand, slik det ble praktisert i antikken og helt opp til moderne tid flere steder utenfor Europa og Amerika, var langt mer mangfoldig. En slave kunne like gjerne være en minister eller en general som en fysisk arbeidende, med status deretter. At gladiatorene var slaver sier mao ingenting om deres sosiale status; da må man se på hva slags status den typen slaver det gjelder hadde, og i gladiatorenes tilfelle var den høy. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Interessant tråd, da jeg lenge har ergret meg over filmer fra "gamle dager", som omhandler feks.vikinger, gladiatorer, romerske/greske soldater, 300 etc., over hvor utrolig overdefinerte kroppene er. Vil virkelig filmbransjen ha oss til å tro at man på den tiden, uten noe særlig form for kunnskap om trening eller hvordan mat fungerer, at man ble slik av omtrent ingenting? Er enig med bildet til Primer, at det var trolig slik di mest veltrente så ut på den tiden. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Her er en mosaikk fra ca. det 2. eller 3. århundre e.kr. Mosaikk fra det 2. århundre e.kr. Grossschmidt and collaborator Fabian Kanz subjected bits of the bone to isotopic analysis, a technique that measures trace chemical elements such as calcium, strontium, and zinc, to see if they could find out why. They turned up some surprising results. Compared to the average inhabitant of Ephesus, gladiators ate more plants and very little animal protein. The vegetarian diet had nothing to do with poverty or animal rights. Gladiators, it seems, were fat. Consuming a lot of simple carbohydrates, such as barley, and legumes, like beans, was designed for survival in the arena. Packing in the carbs also packed on the pounds. "Gladiators needed subcutaneous fat," Grossschmidt explains. "A fat cushion protects you from cut wounds and shields nerves and blood vessels in a fight." Not only would a lean gladiator have been dead meat, he would have made for a bad show. Surface wounds "look more spectacular," says Grossschmidt. "If I get wounded but just in the fatty layer, I can fight on," he adds. "It doesn't hurt much, and it looks great for the spectators." But a diet of barley and vegetables would have left the fighters with a serious calcium deficit. To keep their bones strong, historical accounts say, they downed vile brews of charred wood or bone ash, both of which are rich in calcium. Whatever the exact formula, the stuff worked. Grossschmidt says that the calcium levels in the gladiator bones were "exorbitant" compared to the general population. "Many athletes today have to take calcium supplements," he says. "They knew that then, too." http://archive.archaeology.org/0811/abstracts/gladiator.html Endret 10. april 2013 av Patrick123 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Jeg forstår ikke helt hvor du vil Patrick.. Mosaikken viser veldefinerte gladiatorer, men teksten sier at di var feite?! Endret 10. april 2013 av Corey Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Jeg vil ikke noen steds, jeg viser bare enkelte kilder. Vil du jeg skal finne 500 mosaikker som viser at de ikke var definerte? For det finnes garantert. Dessuten, det var ikke Jørgen Foss som løp rundt og satt seg på løver der inne, så "feit" er et definisjonsbegrep... Edit: Det er fullt mulig å bygge muskler på en vegetariansk diett, selv med romernes metoder. Jeg kan ikke så mye om gladiatorenes treningsmetoder, men det var ikke noe å kimse av. En slik livsstil forutsetter også ganske høy forbrenning, vil jeg tro. Endret 10. april 2013 av Patrick123 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Mosaikker er ikke akkurat nødvendigvis avbildninger av hvordan det faktisk var heller, de tok seg litt friheter den gangen også. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Mosaikker er ikke akkurat nødvendigvis avbildninger av hvordan det faktisk var heller, de tok seg litt friheter den gangen også. Regner den er mosaikk-shop'et Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå