Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever depositum, og kanskje mer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja jeg gjorde det. Jaja, ett fett. Jeg vil ikke tape så veldig mye mer penger på dette. Jeg har tenkt hardt og kraftig på dette nå, og det er en risiko for å tape saken i forliksrådet, og jeg vil heller bare gi dem pengene, å heller aldri se dem igjen.

Og mtp at han faktisk kan forulempe meg kraftig, da han kjenner folk jeg kjenner. Det trenger ikke å være sant, men han kan spre sin side av saken, og spesielt hvis jeg skulle tape, da kan jeg like godt slutte på skola, den er så liten at det tar maks en uke, så vet alle det.

Og jeg kan anmelde han for mye rart, men slike saker er umulig å gjøre noe med, spesielt når det først er kommet ut.

Lenke til kommentar

Ja jeg gjorde det. Jaja, ett fett. Jeg vil ikke tape så veldig mye mer penger på dette. Jeg har tenkt hardt og kraftig på dette nå, og det er en risiko for å tape saken i forliksrådet, og jeg vil heller bare gi dem pengene, å heller aldri se dem igjen.

Og mtp at han faktisk kan forulempe meg kraftig, da han kjenner folk jeg kjenner. Det trenger ikke å være sant, men han kan spre sin side av saken, og spesielt hvis jeg skulle tape, da kan jeg like godt slutte på skola, den er så liten at det tar maks en uke, så vet alle det.

Og jeg kan anmelde han for mye rart, men slike saker er umulig å gjøre noe med, spesielt når det først er kommet ut.

"Slike saker"? Som hva da? Du har en konflikt gående med en hybelutleier.., det har jeg selv hatt flere ganger uten at andre har brydd seg.

Hvorfor andre skulle bry seg med dette forstår jeg ikke. Det blir dog noe annet om utleier slenger dritt om deg (at han finner på noe for å sverte deg), det kan jeg forstå, men samtidig kan man ikke la sånt styre livet sitt.

For deg ser det ut til å koke ned på følgende: Er det virkelig verdt flere tusen for litt 'piece of mind'?

Etter alt å dømme (det som kommer frem i denne tråden = din side av saken) har du å gjøre med en drittsekk. Vil du virkelig gi vedkommende av dine penger?

Lenke til kommentar

Nå konstruerer du unnskyldninger igjen. Du har en god sak om du spiller kortene riktig. Min personlige off topic mening er at du bør respektere din egen verdi som menneske såpass høyt at du ikke lar deg tråkke på frivillig.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det er akkurat som Mr Krangle sier. Han kan sverte meg. En skole med skarve 1000 elever, folk har hengt seg for mindre.

Og igjen, forliksråd betyr flere dager eller uker uten søvn, fullt av tanker som distraherer alt jeg gjør i hverdagen. Jeg har ikke tenkt på annet siden jeg fikk beskjed om å flytte. Jeg vil tenke på alt annet som jeg faktisk burde tenke på akkurat nå.

1814_

Om jeg spiller kortene mine riktig ja. En ung mann som ikke kan snakke for seg for shite, som skal gå opp mot en veltalt mann som har jobbet i bransjen med salg og leie i flere år tidligere.

Lenke til kommentar

Og det vet han å bruke mot deg, vær klar over det.

Faktisk er nettopp folk som store talegaver og lang erfaring med salg og leie potensielt sett noen av de "verste" menneskene man ha som utleiere; de tenker business og langt mindre på lov og rett, for å si det slik. ;)

Synes du bør høre på de som har gitt juridisk bistand i denne tråden.

Endret av Green Leaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å, jeg tenker på det, hele tiden. Nok til at det river meg i biter innvendig.

Men jeg tenker også på meg og min far (se sig for mer).

Han er pensjonist, jeg er student. De 4300 ekstra pluss alt av salærer og dritt er penger vi ikke har. Han er som meg, han tenker mye, og det går mye i økonomiske baner hos ham. Og skulle dette gå skeis, så kan ikke jeg alene betale det, jeg har såvidt råd til å overleve, jeg MÅ basically til Sverige for å handle mat for å ha råd til å leve samt å ha noe penger i backup.

4300 er penger for mat i to måneder.

Jeg VIl ha de 13500 tilbake. Men, stort men. Det er risikosport i det, og selvom jeg har fortalt alt jeg vet om saken, hånda på hjertet, så kan de ploppe inn med informasjon som kan rive saken min overende, det trenger ikke være sant heller. Det er ord mot ord, han er eldre, har jobbet i bransjen, jeg er yngre, har ingen erfaring med slikt. Jeg kan si det er løgn, men det vil sette seg i hodet på alle som er rundt det bordet, og det vil farge en eventuell avgjørelse.

Lenke til kommentar

Hadde du bodd i Trondheim skulle jeg gjerne hjulpet og "rævkjørt" den forbanna utleieren i både forliksråd og det som måtte til.

Det perfekte hadde vært om noen kunne "kjøpt deg ut av saken", det vil si å betalt deg en sum for å overta saken og risikoen ved å ta dette til forliksrådet. Da må de betale tapet men vinner de får de også depositumet.

Finnes det selskap som driver med slikt?... hvis det fantes kunne du fått litt av depositumet igjen uten risiko og at utleieren hadde lært seg en lekse.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Å, jeg tenker på det, hele tiden. Nok til at det river meg i biter innvendig.

Men jeg tenker også på meg og min far (se sig for mer).

Han er pensjonist, jeg er student. De 4300 ekstra pluss alt av salærer og dritt er penger vi ikke har. Han er som meg, han tenker mye, og det går mye i økonomiske baner hos ham. Og skulle dette gå skeis, så kan ikke jeg alene betale det, jeg har såvidt råd til å overleve, jeg MÅ basically til Sverige for å handle mat for å ha råd til å leve samt å ha noe penger i backup.

4300 er penger for mat i to måneder.

Jeg VIl ha de 13500 tilbake. Men, stort men. Det er risikosport i det, og selvom jeg har fortalt alt jeg vet om saken, hånda på hjertet, så kan de ploppe inn med informasjon som kan rive saken min overende, det trenger ikke være sant heller. Det er ord mot ord, han er eldre, har jobbet i bransjen, jeg er yngre, har ingen erfaring med slikt. Jeg kan si det er løgn, men det vil sette seg i hodet på alle som er rundt det bordet, og det vil farge en eventuell avgjørelse.

De sentrale delene i jussen i denne saken er allerede redegjort for. Så nå er det opp til deg: Det er dine penger og din tid - ergo din beslutning. Jeg har sett folk betale millionbeløp for å slippe en sak, selv om de trolig ville vunnet om saken kom til behandling. Noen ganger er det klokt - andre ganger det stikk motsatte. Det har også noe med selvrespekt å gjøre, som 1814_ sier.

Kontaktet du Jussbuss, Leieboerforeningen e.l.?

Jeg synes også du overdriver farene ved å motsette deg betaling. At det er ord mot ord rammer hans sak like mye som din - faktisk mer, siden det er han som må bevise at han har et krav. At han (og evt. advokat) kan komme med mange nye argumenter, er sant; men er argumentene dårlige, har dette lite å si. Er de gode, betyr dette at du får økt risiko for å tape saken. I så fall er det vel max. ca. 20 000 du må ut med uansett, og det er ikke vanvittig langt unna de 13 500 du alt nå vurderer å betale. Nedsiden er altså begrenset selv i worst case.

Kommer ingen nye argumenter, er min antagelse ut fra min korte gjennomgang at vektskålen tipper i din favør - og du vinner.

Videre frykter du at utleier skal igangsette en vendetta og ødelegge ditt gode navn og rykte. Men har du egentlig noen foranledning til å frykte dette? Er frykten velgrunnet eller lager du skremmebilder for deg selv..?

Forliksrådsbehandling er heller ikke så skummelt. Det er enkelt sagt tale om noen timers diskusjon i et møte.

Et spørsmål du kan stille deg er forresten hvorfor utleier valgte å tilby rabatt overhodet.

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvis du motsetter deg betaling, og saken havner i forliksrådet, bør du etter min mening kjøre hardt på tre ting:

1) Det er ikke bevist at lukten stammer fra hunden din. Den kan vel så gjerne stamme fra lekkasjen. Bevisbyrden ligger på utleier.

2) Ansvar forutsetter at du har misligholdt leieforholdet handlet klanderverdig. Får du dette til å bli sakens springende punkt, tror jeg du har gode sjanser til å vinne. For som nevnt har jeg ikke sett at det i din saksfremstilling er noe som gir grunnlag for uaktsomhet.

3) Nytt gulv er en forbedring som det må gjøres fradrag for. Ref. Krikkert/HerrBrun over.

Endret av frevild
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde du bodd i Trondheim skulle jeg gjerne hjulpet og "rævkjørt" den forbanna utleieren i både forliksråd og det som måtte til.

Det perfekte hadde vært om noen kunne "kjøpt deg ut av saken", det vil si å betalt deg en sum for å overta saken og risikoen ved å ta dette til forliksrådet. Da må de betale tapet men vinner de får de også depositumet.

Finnes det selskap som driver med slikt?... hvis det fantes kunne du fått litt av depositumet igjen uten risiko og at utleieren hadde lært seg en lekse.

Det er nesten som om man får lyst til å donere bort litt for å se jævelen (utleieren) brenne.

Bare litt tenking høyt nå: Om trådstarter hadde satt opp et sikkert donasjonssystem med oversikt over hvem som har gitt hva tror jeg faktisk folk kunne tenkt å bidra litt. Da får han nok til å klare seg økonomisk hvis det skulle bli tap. Og om det blir seier får folk pengene sine tilbake + nogo attåt (en liten symbolsk sum).

Edit: Hvis det er 5000 NOK det står om trengs det ikke flere enn 50 stk., som låner bort en 100-lapp... Seier er vel ganske sikkert, så det hadde vært morsomt å prøve.

Endret av Mr. Krangle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan alt det ble gjort var slik:

Rentex var på befaring, anbefalte nedvask og ozonbehandling.

Lukten var ikke borte. Grunnet omstendigheter så fikk jeg ikke overlevert nøkkel i tide (jeg var på ferie, de var der jeg var, men dro dagen jeg hadde mulighet, det var greit for dem).

Så jeg var i hybelen og kjente lukta ETTER ozonbehandling og vask, som jeg har fått kvittering fra Rentex på.

Så kom Rentex på befaring igjen, og anbefalte å fjerne gulvbelegg og listverk langs gulvet.

Dette ble gjort, og lukten var borte.

Så var et entrepenørfirma på befaring, og ga en pris på legging av listverk og gulvbelegg.

Vask med ozonbehandling kr. 4.900,-

Fjerning av belegg og listverk kr. 2.500,-

Montering av nytt gulvbelegg kr. 6.500,- (billigste sort gulvbelegg)

Avfallshåndtering inkl. kjøring ca. kr. 500,-

Bolig ikke disponibel før 12. april kr. 1.400,- (antatt sluttføringsdato og fratrukket strøm)

Listverk ca. kr. 500,-

Legging av listverk ca. kr. 1.500,-

SUM kr. 17.800,-

Her er det jeg fikk i mail fra ham

Lenke til kommentar

Prisen hos en skadesanerer ligger ofte rundt det nivået desverre...

Men, utleier har vel en husforsikring(som er den vanligste veien å gå ved skader)... Tror ikke huseier kan kreve noe mer enn depositum heller... han/hun har leid ut som er en gambling :p

Og, som nevnt, ingen bevisbyrde på at lukten kommer fra din hunds urin... noe jeg STERKT tviler på... jeg har jobbet som skadesanerer og fulgt med mye på forskjellige skader... vannlekasjer av ymse slag(dødt vann) lager mye værre lukt enn hundeurin...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kontakt Rentex og hør hva de mener er sjansen for at det var hunden din var grunnen til lukten... snakk også med de du bor med og hør med dem når denne lukten egentlig kom.

Jeg bodde alene i kjeller, men utleier hadde bod i samme gang som min.

Prisen hos en skadesanerer ligger ofte rundt det nivået desverre...

Men, utleier har vel en husforsikring(som er den vanligste veien å gå ved skader)... Tror ikke huseier kan kreve noe mer enn depositum heller... han/hun har leid ut som er en gambling :p

Og, som nevnt, ingen bevisbyrde på at lukten kommer fra din hunds urin... noe jeg STERKT tviler på... jeg har jobbet som skadesanerer og fulgt med mye på forskjellige skader... vannlekasjer av ymse slag(dødt vann) lager mye værre lukt enn hundeurin...

Han vil ikke ta det på forsikring, vil jeg tro.

Jeg skulle egentlig aldri spurt, på sett og vis. For nå tenker jeg så mye mye mer på dette enn før jeg spurte først her i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...