TrudeTrudesen Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Hei. Er det noen av dere forumbrukere som kjenner eller jobber som boredekksarbeider og vet hvilke sikkerhetskurs o.l man må ha? Har søkt mye på nettet, men finner ikke noe klare retningslinjer på det. Og vil ikke at en kursagent skal presse på meg "unødvendige" kurs. I første omgang vil jeg ta de kursene man må ha for å jobbe på plattform. Har Borekurset fra før. Så det er snakk om Sikkerhetskurs, VHF-kurs o.l. Endret 9. april 2013 av Sofewnamesleft Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Jeg er ikke noen ekspert på sånt, men jeg trodde roughnecks stort sett var roboter på norske installasjoner? AtW Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Andre tider i nordsjøen, det hjelper ikke med masse kurs lenger. Må ha høyere utdanning med bra karakterer, og helst riktig erfaring fra lignende prosessannlegg på land. Når du har alt det så betaler oljeselskapet kursene for deg og du må begynne nederst å jobbe deg oppover en gang til. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Jeg kjenner flere som jobber i Nordsjøen uten relevant høyere utdanning, så det skal være helt mulig. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Dagens roughnecker ser slik ut: Den brukes til å holde fast drillpipen når man f.eks fester på en ny en (man må holde den fast fordi selve drillpipen vrir seg når man driller den nedover, og man vil unngå at den vrir seg tilbake når topdriven slipper taket). Det finnes sikkert noen gamle installasjoner rundt omkring hvor slikt gjøres manuelt, men jeg tror ikke det er en jobb jeg ville ha hatt... Endret 9. april 2013 av Twinflower Lenke til kommentar
TrudeTrudesen Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Da har jeg forandret "Roughneck" til "Boredekksarbeider" i førsteposten. Selv om det er vanlig praksis på norsk sokkel å omtale en boredekksarbeider som roughneck. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 På moderne boredekk så er det ingen mennesker som jobber lenger. De har roboter til det meste av operasjonene til vanlig drilling. (Nå arbeider jeg ikke med boredekk eller boreutstyr, men dette er det inntrykket jeg har fått av gutta som jobber med commissioning i Aker Solutions/Wirth) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Som sagt, jeg er ingen ekspert, men når jeg har vært ute på plattform, så ser jeg ikke noe særlig til folk på boredekket. AtW Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 ...nettopp fordi de sitter i DCC med joystick og kaffe istedenfor. Langt sikrere og mer behagelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå