Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kræsjet leie snø-skuter, trenger hjelp!

madasaka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det en kompis eller et firma du leide scooteren av? Har du noe som helst slags førerkort?

I utgangspunktet mener jeg at man må stå ansvarlig for sine handlinger og derfor betale for de skader man påfører andre. Men så er ikke jeg akkurat jurist :)

EDIT: fjernet noe som var besvart i 1. post

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Var det en kompis eller et firma du leide scooteren av? Har du noe som helst slags førerkort? Hvor gammel er du?

I utgangspunktet mener jeg at man må stå ansvarlig for sine handlinger og derfor betale for de skader man påfører andre. Men så er ikke jeg akkurat jurist :)

En privat person bare, har ikke noe som helst førerkort, og jeg er 17 år gammel. :)

Lenke til kommentar

Han har uansett gjort en feil ved å låne/leie ut scooteren til deg, og bør vel bære et ansvar? Ble det laget noen leiekontrakt, og var han klar over at det var du og ingen andre som skulle kjøre?

Er det mye skade på scooteren? Har han noe forsikring som kan dekke dette (ikke for å oppfordre til forsikringssvindel, ...)?

Pga. din alder så blir vel dine foreldre blandet inn, og eventuelle krav fra ham blir sikkert stilt mot dem.

Lenke til kommentar

Er det svart så kan jo personen du leide den av si at du rett og slett ødela snøscooteren hans. Tror ikke du kommer langt med å "skylde på" at det var gjort svart. Om noe så kanskje du får dratt med han i lassen om det er snakk om stor skala av svart utleie.

Lenke til kommentar

Du ødelegger noe som ikke tilhører deg. Selvfølgelig skal du erstatte det. At du leide det svart er ikke særlig relevant. Siden du er mindreårig kommer skadeserstatningslovens særregler for barns ansvar til anvendelse, men resultatet blir nok fullt ansvar, med tanke på at beløpet ikke er på "gjeldsslavenivå" og du er nesten 18, og visste akkurat hva du gjorde.

Foreldrene dine er solidarisk ansvarlig for 5000. Du er ansvarlig for alt. Dersom de betaler, kan de kreve det inn igjen fra deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nok gjort det jeg kunne for at denne saken forsvant, få taksert skaden og ha en dialog med eier om hvordan dere skal ordne dette. Snakk med foreldre om du trenger penger.

Jeg tror ikke eier vil gå til politiet da han har ansvar for hvem han låner kjøretøyet sitt til, men er ganske sikker på at du kommer verst ut av det hvis politiet blir blandet inn i dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...