Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Om det å holde oppe togdøra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil tro det er i alles interesse at alle skal rekke toget.

Jeg vil tro det er i alles interesse at toget går når det skal, hvis alle skal rekke toget vil toget bli forsinket hele tiden.

Det er ikke annet enn ren egoisme å holde igjen et tog, forsinker titalls/hundrevis av andre mennesker for at man selv ikke klarer å møte opp til riktig tid, kvalmt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det da å kjøre fra en som er noen sekunder forsinket? Heroisk? Samvittighetsfullt?

Noen sekunder her og der blir fort mange. Det kan kanskje aksepteres på et tog som f.eks går fra Oslo - Lillehammer et par ganger om dagen, men ikke på et rutetog som går hver halvtime.

Dessuten, det er det å forsinke hundre mennesker man bør ha dårlig samvittghet over, ikke å få med en jævel på toget som ikke klarer å beregne tiden ordentlig.

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen sekunder merker antagelig ingen av de hundrevis av menneskene som er om bord, siden når brydde folk seg om sekunder?

Men det betyr en hel del for den som rakk toget.

Ser absolutt ikke at du gjorde noe galt med å forsinke folk med noen få sekunder

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen sekunder her og der blir fort mange. Det kan kanskje aksepteres på et tog som f.eks går fra Oslo - Lillehammer et par ganger om dagen, men ikke på et rutetog som går hver halvtime.

Det kan jeg være enig med deg i.

Dessuten, det er det å forsinke hundre mennesker man bør ha dårlig samvittghet over, ikke å få med en jævel på toget som ikke klarer å beregne tiden ordentlig.

Voldsomt så sint du er på han stakkars gamle mannen som veltet gåstolen sin, slik at han ble nødt til å bruke litt ekstra tid på å plukke den opp igjen, før han får døra på toget smelt i trynet av 100 ungdomsbøller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen sekunder merker antagelig ingen av de hundrevis av menneskene som er om bord, siden når brydde folk seg om sekunder?

Men det betyr en hel del for den som rakk toget.

Ser absolutt ikke at du gjorde noe galt med å forsinke folk med noen få sekunder

I Oslo kan det være fåtall minutter fra toget ankommer til neste trikk går, de sekundene kan være helt avgjørende om personen rekker dette eller ikke. Antakligvis med NSB som styrer showet, har denne man allerede tatt høyde for at det alltid er forsinkelser. Men det er irriterende at man ikke skulle rekke dette pga en person som forsinker toget.

Det kan jeg være enig med deg i.

Voldsomt så sint du er på han stakkars gamle mannen som veltet gåstolen sin, slik at han ble nødt til å bruke litt ekstra tid på å plukke den opp igjen, før han får døra på toget smelt i trynet av 100 ungdomsbøller.

Det er mange faktorer som forsinker folk i hverdagen, hvis kameraten min hadde vært fyren i gåstol holder ikke jeg igjen toget for han og forsinker hele toget, vi tar neste tog. Alle de som forsinker tog er medvirkende faktorer til at tog ikke går når de skal og blir forsinket i hverdagen.

Toget skal gå når det skal, folk som ikke rekker det har kun seg selv å skylde.

Lenke til kommentar

Det er litt forskjellig å holde igjen et tog i Japan, og toget fra Fauske til Oslo, som går to ganger til dagen.

Om det er snakk om få sekunder av en lang reise, så holder man igjen toget. Er det et rutetog som går hver halvtime, vel, da er saken en annen.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i NSB. Som regel er svaret nei, det er ikke greit å forsinke toget (eller togbussen, som er mer aktuelt for min jobb), men en sjelden gang kan en skjønnsmessig vurdering føre til et unntak. Men det er aldri greit for meg at de reisende selv tar denne avgjørelsen.

Uansett trenger du ikke å være redd for å bli straffedømt for det. Verken jeg eller noen jeg kjenner har politianmeldt en kunde for det, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i NSB. Som regel er svaret nei, det er ikke greit å forsinke toget (eller togbussen, som er mer aktuelt for min jobb), men en sjelden gang kan en skjønnsmessig vurdering føre til et unntak. Men det er aldri greit for meg at de reisende selv tar denne avgjørelsen.

Uansett trenger du ikke å være redd for å bli straffedømt for det. Verken jeg eller noen jeg kjenner har politianmeldt en kunde for det, i hvert fall.

Takk for svaret. Dette var vel egentlig det jeg lurte på.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er i alles interesse at toget går når det skal, hvis alle skal rekke toget vil toget bli forsinket hele tiden.

Det er ikke annet enn ren egoisme å holde igjen et tog, forsinker titalls/hundrevis av andre mennesker for at man selv ikke klarer å møte opp til riktig tid, kvalmt.

Egentlig ville jeg si det er EGOISME å ikke holde igjen ett tog får en forsinket passasjer men samtidig så er det en haug med andre folk som vil gjerne bare kjøre uten forsinkelser. Jeg hadde levd bedre hvis jeg holdt igjen toget får en person selv om det var 1000 personer på toget en å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Det er minst like mye egoisme å komme etter avgangstid og likevel forsinke toget. Hvorfor er tiden til den ene personen verd mer enn tiden til de 1000 andre? (Da ser vi også bort fra at ett forsinket tog kan føre til ringvirkninger.)

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...