Gå til innhold

Er det slik det skal være?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Kan det være bruk av skattepenger kanskje?? At de som har betalt skal få noe igjen for det eller at andre skal bare få ting rett opp i henda.

Har du lest artikkelen selv - det står ganske så tydelig der, hvem som har ansvar og hvor feilen ligger. Eller har du bare glemt at alle mennesker er naturlig feilbarlige, uannsett hvor de nå en gang kommer fra.

Man sutrer ikke når problem oppstår - man løser dem - og her handler det rett og slett om logistikk-problemer.

Lenke til kommentar

Hvor får du det fra at det er logistikkproblemer ,og forglemmelse , han får grøt begge helligdagene i påsken, og alt går tilbake på dårlig bemanning grunnet penger som vanlig.

Sier ikke at alle skal være feilfrie , men det går å ta et større ansvar når man arbeider med syke og eldre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvor får du det fra at det er logistikkproblemer ,og forglemmelse , han får grøt begge helligdagene i påsken, og alt går tilbake på dårlig bemanning grunnet penger som vanlig.

Sier ikke at alle skal være feilfrie , men det går å ta et større ansvar når man arbeider med syke og eldre.

Hvor i artikkelen står det at de mangler penger?

Møter familien

Helse- og omsorgssjef i Sortland, Sture Jacobsen, er kjent med at Norman Olsen ikke fikk mat i påsken.

– Det har skjedd en feil i bestillingen og det har blitt produsert for lite mat. Olsen bor på enden av gangen og personalet oppdaget først feilen når de skulle levere ut maten. Hjemmetjenesten gjorde så godt de kunne og tilbød han grøt som en reserveløsning, men det ville han ikke ha, forteller han.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det står jo i artikkelen at de er underbemannet, tror du det kommer av for lite tilgang til arbeidskraft eller kan det tenkes at det ikke er nok penger til å ansette flere i denne sektoren?

Jeg bryr meg ikke om at de sier de er underbemannet - det er ikke en holdbar forklaring. Da er det sånn at noen som har lederansvar, ikke har gjort jobben sin. Dette landet har evig nok med penger, men det betyr ikke at vi er noe bedre eller smartere enn "de andre", som du forsøker å legge skylden på.

Lenke til kommentar

Slik går det når man ikke ønsker private gamlehjem, folket mener at private gamlehjem er som blodsugere; som suger hver krone ut av vår eldre garde.

Sannheten derimot er at de planlegger for alle sine kunder, sørger for at alle får høyest kvalitets opphold. Og skulle saker som dette skje, ville man kunne krevd kompensasjon innen veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slik går det når man ikke ønsker private gamlehjem, folket mener at private gamlehjem er som blodsugere; som suger hver krone ut av vår eldre garde.

Sannheten derimot er at de planlegger for alle sine kunder, sørger for at alle får høyest kvalitets opphold. Og skulle saker som dette skje, ville man kunne krevd kompensasjon innen veldig kort tid.

Det er en kraftig og fin forenkling - hilsen en som jobber i omsorgs-regimet, men i den private delen av regimet, må vite

Feil kan skje overalt hvor man finner mennesker - sånn er det

Lenke til kommentar

Hvor sier jeg at vi er smartere eller bedre enn "de andre" , det er vel ikke det det snakk om, det er vel snakk om hvor pengene havner, og når du snakker om ledelsen, så er vel den øverste ledelsen ,den som styrer landet og snakker om at eldreomsorgen skal skinne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvor sier jeg at vi er smartere eller bedre enn "de andre" , det er vel ikke det det snakk om, det er vel snakk om hvor pengene havner, og når du snakker om ledelsen, så er vel den øverste ledelsen ,den som styrer landet og snakker om at eldreomsorgen skal skinne.

Helledussen ... Mener du at Jens Stoltenberg er ansvarlig for at noen på et eller annet pleiehjem har glemt to skarve måtider? Hvis kravene er så høye - hvem i alle dager kan vi ha som ledere? Det finnes jo ingen som er så fantastiske, eller kjenner du noen?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

hilsen en som jobber i omsorgs-regimet, men i den private delen av regimet, må vite

Veldig spennende, hadde vært interessant om du kunne gitt et perspektiv på hvordan du opplever forskjellen mellom privat og offentlig omsorg. Evt. om du har erfaring fra begge sider.

Tror det er relevant til tråden også, om du ønsker å fortelle. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Veldig spennende, hadde vært interessant om du kunne gitt et perspektiv på hvordan du opplever forskjellen mellom privat og offentlig omsorg. Evt. om du har erfaring fra begge sider.

Tror det er relevant til tråden også, om du ønsker å fortelle. :)

Mindre personell, færre nivåer, effektivt, fokus på inntjening - like gode eller dårlige resultat som det offentlige ... Men jeg tror at det offentlige har mye av ansvaret for dette, ved at de feiler på det å være kunden - hvor de ikke er grundige nok med "bestillingen", men heller er veldig forkusert på egne rammer og tildelinger. Og dermed blir den private aktøren nesten tvunget til å tilpasse sin egen organisasjon, slik at den passer med den "dysfunksjonelle" kundens krav. Hvis man blir for effektiv, vil det skape frustrasjon hos kunden, og man blir tvunget til å være dårligere enn det man kunne vært.

Og det skal sies at det er forskjell på rød og blå, når det gjelder disse fenomenene - når rødt styrer blir de private tynt for det det er verdt (og mange gir opp), mens når de blå får styre, eser den private biten ut over egen evne og standarder (og eierne går amok i å kjøpe seg nye italienske designersko).

Det er den forbaskede middelveien mellom ideologiene, og som heter "ivaretakelsen av individet" som er så vanskelig å finne.

Håper det ble forståelig

:)

Lenke til kommentar

Mindre personell, færre nivåer, effektivt, fokus på inntjening - like gode eller dårlige resultat som det offentlige ... Men jeg tror at det offentlige har mye av ansvaret for dette, ved at de feiler på det å være kunden - hvor de ikke er grundige nok med "bestillingen", men heller er veldig forkusert på egne rammer og tildelinger. Og dermed blir den private aktøren nesten tvunget til å tilpasse sin egen organisasjon, slik at den passer med den "dysfunksjonelle" kundens krav. Hvis man blir for effektiv, vil det skape frustrasjon hos kunden, og man blir tvunget til å være dårligere enn det man kunne vært.

Og det skal sies at det er forskjell på rød og blå, når det gjelder disse fenomenene - når rødt styrer blir de private tynt for det det er verdt (og mange gir opp), mens når de blå får styre, eser den private biten ut over egen evne og standarder (og eierne går amok i å kjøpe seg nye italienske designersko).

Det er den forbaskede middelveien mellom ideologiene, og som heter "ivaretakelsen av individet" som er så vanskelig å finne.

Håper det ble forståelig

:)

Du er inne på noe helt essensielt og vesentlig, nemlig at omsorg er uhyre vanskelig å definere på en måte som egner seg for kjøp og salg.

Skal man kjøpe omsorgstjenester må det finnes målbare størrelser, og kvanta og pris må være tydelig.

Men hvordan skal man måle trygghet, selskap, god mat, kjekke aktiviteter, god bolig,etc. Det er ikke lett å gjøre på en måte som både innkjøper, leverandør og omsorgsmottakere er enige i tolkningen av både før og etter kontraktsinngåelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du er inne på noe helt essensielt og vesentlig, nemlig at omsorg er uhyre vanskelig å definere på en måte som egner seg for kjøp og salg.

Skal man kjøpe omsorgstjenester må det finnes målbare størrelser, og kvanta og pris må være tydelig.

Men hvordan skal man måle trygghet, selskap, god mat, kjekke aktiviteter, god bolig,etc. Det er ikke lett å gjøre på en måte som både innkjøper, leverandør og omsorgsmottakere er enige i tolkningen av både før og etter kontraktsinngåelse.

Jeg måtte velge mellom å bli værende i et system som hadde som formålsparagraf og viktigste verdisyn at: alt til barnets/pasientes beste ...

eller forlate det, fordi man ikke ville være med på å ødelegge folk

Barnet eller pasienten ble bestandig satt til side hver gang systemet viste sine dysfunksjonelle baksider, og i siste instans var det rett og slett kroner og små-ører det egentlig handler om.

Det skal sies at svært få av mine kollegaer syntes dette var like besværlig, og mente at sånn er det bare, og du må være realistisk, vi kan ikke berge alle, sånn har det bestandig vært osv osv. Det kan sikkert stemme, men jeg for min del velger heller å bli en fattigfrans selv, fremfor å ende opp med å bli en veldressert torturist.

NB: jeg setter nok tingene godt på spissen, og det er fordi jeg misliker så sterkt disse svære systemene, som på tross av all mulig faglig kompetanse og vakre ord og verdier, likevel får seg til å være direkte slem med de som de er satt til å hjelpe

godt å få det ut ...

Lenke til kommentar

Vi har skapt oss en illusjon om at vårt system er best og perfekt, og det fører selvsagt til at folk blir sjokkert hver gang det skjer noe galt. Men jeg er overrasket over at folk ikke oppdager at systemet vårt ikke er så perfekt? Feil skjer overalt, jeg foreslår at vi demper forventingene våre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det være bruk av skattepenger kanskje?? At de som har betalt skal få noe igjen for det eller at andre skal bare få ting rett opp i henda.

Velkjent populisme igjen der du bruker dine innvandrer-naboer som brekkstang for "alt" som evt. er klandreverdig. (forrige gang du skrev noe lignende var det vel at de brukte vaskemaskin & tørketrommel for mye?)

Hele dette med eldreomsorg er egentlig et bevilgningsspørsmål, og siden det er mer enn nok penger i statskassen må man ta det derfra. Bare i 2012 tjente oljefondet durable 46 milliarder mer en forventet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Velkjent populisme igjen der du bruker dine innvandrer-naboer som brekkstang for "alt" som evt. er klandreverdig. (forrige gang du skrev noe lignende var det vel at de brukte vaskemaskin & tørketrommel for mye?)

Hele dette med eldreomsorg er egentlig et bevilgningsspørsmål, og siden det er mer enn nok penger i statskassen må man ta det derfra. Bare i 2012 tjente oljefondet durable 46 milliarder mer en forventet.

Er faktisk selv gift med en innvandrer, og har flere i familien som er sammen med eller gift med innvandrere, så det du sier om populisme og brekkstang er tull. En annen ting er det du sier om oljefondet , det hjelper vel ikke hvor mye penger man har når det ikke er noen vilje til å bruke de på noe av de tingene som kanskje betyr mye for noen av oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...