Gå til innhold

En tanke om Nord Korea


Mester7

Anbefalte innlegg

Så jeg har Prøve muntlig eksamen nå fra mandag til onsdag om internasjonale konflikter. Jeg valgte Korea Krigen.

 

Uansett, en tanke slo meg midt i arbeidet. Hvem trekker i trådene? i 1945 da Kora ble delt og Sovjet tok den nordlige delen var det Josef Stalin som styrte det. Stalin ble kalt stålmannen og var ekstremt maktorientert, derfor tror ikke jeg at han ville ha gitt fra seg makten så lett som han gjorde til Kim Il Sung. Ihvert fall tror jeg han egentlig styrte Nord Korea da ved å bruke Kim som "nikkedukke".

 

Hvorfor han isåfall satt i stand Korea krigen kan det være mange svar på. Ville han teste samholdet i FN? eller rett og slett prøve å ta Sør Korea ved å utnytte Nord Koreanske og Kinensiske tropper?

 

Hvis vi ser på dagens situasjon kan det hende at det fortsatt ikke har endret seg, at under all propagandaen sitter fortsatt Russland og trekker i trådene. Når det gjelder atom truslene må vi huske på at Amerika og sovjet også var fiender under den kalde krigen. kanskje han egentlig ville gjøre så stor skade mot USA som mulig med minimale Russiske tap og bruke Nord Korea istede?

 

Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker bare, hvordan styrte makteliten i landet på mest mulig skånsom måte for befolkningen? Ser det ut som angrepet kommer utenfra så blir det jo ragnarokk. Så hva med å ta ut enkeltpersoner rett under makteliten (generaler, toppolitikere etc) ved hjelp av droner, forgiftninger etc sånn at man skaper utrygghet og uro blant andre i samme maktsjikt (de vil tro at Kim il-un står bak) sånn at det er de som til slutt styrter han? Utarmer man både presidentsjiktet og generalsjiktet så står landet uten myndig ledelse og kan lettere kapres av f.eks sør-korea. Hvis de spiller kortene sine riktig (særdeles generøst) så får de hele befolkningen på sin side. Da spiller det ingen rolle om det er noen hundre oberster etc. som fortsatt er loyale mot avdøde Kim il-un. Høres det ut som en plan?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...